معاون وزیر راه اعلام كرد

تلفات رانندگی به ۹۰۰۰ نفر كاسته می شود

تلفات رانندگی به ۹۰۰۰ نفر كاسته می شود كاروخدمت: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود: با برنامه ریزی های صورت گرفته ظرف یك برنامه ۱۰ ساله این وزارتخانه تلاش خواهد نمود تعداد تلفات رانندگی كاهش پیدا كند. این طرح در جریان ابلاغ سند استراتژی حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی صورت می گیرد.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، مهرداد تقی زاده در نشست خبری امروز (سه شنبه) اعلام نمود: استراتژی حمل و نقل ایران كه از جانب وزیر راه و شهرسازی در ۲۶ اردیبهشت امسال ابلاغ گردیده است با هدف نهایی كردن اهداف و برنامه ریزی ها در این عرصه عرضه شده است كه البته شرط اصلی رسیدن آن به اهداف در نظر گرفته شده اجرای این استراتژی از جانب تمام دستگاه های در رابطه با این بخش است.

وی با بیان این كه میزان تخصیص بودجه به بخش های مختلف حمل و نقل باید برپایه اهداف و اولویت ها باشد، خاطرنشان كرد: وقتی ما از ضرورت توسعه ریلی سخن می گوییم نمی توان انتظار داشت كه همچنان در حوزه جاده اصلی ترین برنامه ریزی ها صورت گیرد یا زمانی كه از مبارزه با خودرومحوری سخن گفته می گردد نمی توان انتظار داشت با افزایش تولید خودروهای شخصی این روند اصلاح شود. این در شرایطی است كه هرچه ما به افزایش تعداد خودروهای شخصی فكر می نماییم در مقابل تولید اتوبوس و حتی واگن های قطار تغییری پیدا نمی كند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات استراتژی حمل و نقل وزارت راه، خاطرنشان كرد: طبق برنامه ریزی ها در این سند ۹۴ اقدام پیش بینی شده كه از این تعداد بیشتر از ۴۰ برنامه در دستور كار قرار گرفته و مابقی در آینده اجرایی می گردد. ما باید طوری برنامه ریزی نماییم كه حمل و نقل عمومی با محوریت قطار و سپس هواپیما بودجه دریافت كند و در مرحله ی پایانی به جاده برسیم، زیرا در این حوزه نیاز به تغییر و تحولات جدی وجود دارد.

تقی زاده بالا بودن تعداد تلفات جاده ای را یكی از اصلی ترین دغدغه ها برای كاهش نفوذ این بخش در حمل و نقل عنوان نمود و اظهار داشت: هرچند از سال ۱۳۸۴ كه میزان تلفات جاده ای به ۲۵ هزار نفر رسیده بود رقم كاهش یافته، اما با عنایت به برخی عوامل ما پیش بینی كردیم كه در سال ۱۳۹۶ تعداد تلفات جاده ای افزایش پیدا كند كه آمارها حاكی از رشد ۱.۷ درصدی آن است.

به گفته وی، سعی شده به منظور كاهش این تلفات نقشه راهی در دستور كار قرار گیرد كه در استراتژی حمل و نقل مورد ارزیابی قرار گرفته و می تواند ظرف ۱۰ سال حداقل ۷۰۰۰ نفر از تلفات رانندگی در ایران را كم كند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی پایین بودن نرخ سوخت را یكی دیگر از دلایل بالا بودن میزان تلفات رانندگی دانست و اضافه كرد: در ایران با عنایت به نرخ سوخت فعلی می توان رابطه ای مستقیم میان بالارفتن نرخ و كاهش تلفات در نظر گرفت. پژوهش ها نشان داده است در كشورهایی كه نرخ سوخت شان از ما بالاتر است تعداد تلفات آنها به همان میزان كمتر شده و بالعكس در كشوری كه سوخت ارزان تری دارد تلفات بالاست. از این رو یكی از مسائلی كه می تواند به كاهش تلفات كمك نماید بالارفتن قیمت سوخت خواهد بود.

به گفته تقی زاده در خیلی از كشورهای دنیا به جای آنكه قیمت خودرو را بالا ببرند هزینه استفاده از آن را می افزایند این در شرایطی است كه در ایران تابحال روشی عكس این مورد اتفاق افتاده و همین مساله سبب بالارفتن تلفات رانندگی در كشور شده است.

وی تصریح كرد: این امید وجود دارد كه با اجرایی شدن استراتژی حمل و نقل از یك سو اولویت های حمل و نقل به بخش هایی حركت نماید كه در سندهای بالادستی نظام به آنها تاكید شده و از جانب دیگر امیدواریم كه با برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تلفات رانندگی كاهش یابد كه البته این مورد یك برنامه بلندمدت نیاز دارد كه باید سال ها روی آن كار كرد.




1397/03/01
19:38:53
5.0 / 5
2069
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید