گام آخر سال آینده برداشته می شود

تكمیل آخرین قطعه از پازل آزادراه تهران - شمال

تكمیل آخرین قطعه از پازل آزادراه تهران - شمال كاروخدمت: در شرایطی كه قطعه نخست آزادراه تهران _ شمال به پیشرفت ۹۱ درصدی رسیده و در صورتی كه تامین مالی پروژه صورت گیرد می توان انتظار داشت كه ظرف ماه های آینده به بهره برداری برسد، رئیس بنیاد مستضعفان از برنامه این بنیاد برای آغاز قطعه پایانی این آزادراه رونمایی نمود.



به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، در طول ۵ سالی كه از عمر دولت روحانی گذشته، وزارت راه و شهرسازی این دولت توانسته همكاری نزدیكی با بنیاد مستضعفان بعنوان كارفرمای اصلی پروژه آزادراه تهران شمال آغاز كند كه نتیجه آن خروج تاریخی ترین پروژه زیرساختی كشور از یك بلاتكلیفی طولانی مدت است. این آزادراه كه در طول ۲۰ سال قبل نتوانسته بود پیشرفت خاصی را به ثمر برساند و تنها در دولت احمدی نژاد قطعه چهارم آن كه از نظر وضعیت جغرافیایی شرایط بسیار ساده ای داشت افتتاح شد، حالا در آستانه نهایی شدن سرنوشت یكی از مهم ترین قطعات خود به سر می برد.

قطعه یك این آزادراه كه از اتوبان همت تهران شروع شده و تا شهرستانك ادامه پیدا می كند، در طول ۴ سال قبل حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیكی را به ثبت رسانده تا در آستانه افتتاح باشد. این قطعه مهم كه با شروع به كارش مسیر سفر از تهران به استان های شمالی حدود ۶۰ كیلومتر كاهش خواهد یافت، با مشاركت دولت و بنیاد مستضعفان تولید شده و طبق اعلام رئیس این بنیاد امسال به بهره برداری می رسد.

البته قطعه نخست آزادراه چند بار تاخیر در افتتاح را شاهد بوده و در شرایطی كه بنا بود در شهریور امسال به بهره برداری برسد، احیانا زمان افتتاح نهایی اش به ماه های بعد خواهد كشید.

پس از رشد سرعت در ساخت قطعه نخست بنیاد مستضعفان پیمانكاران قطعه ۲ را هم فعال كرد تا در صورت تزریق منابع مالی لازم، افتتاح این قطعه هم طبق برنامه زمان بندی در دستور كار باشد.

در این بین تنها نقطه ابهام باقی مانده سرنوشت قطعه سوم این آزادراه بود كه با عنایت به شیب بالا و موقعیت خاص جغرافیایی نیاز به مطالعات گسترده تری داشت تا جایی كه هنوز پیمانكار و سرمایه گذار نهایی آن مشخص نشده اند.

در شرایطی كه بنیاد مستضعفان در طول ماه های گذشته به دنبال نهایی كردن اقدامات لازم در این قطعه بوده حالا سعیدی كیا اطلاع داده كه شش شركت خارجی با ایران در این زمینه مذاكره كرده اند و در صورتی كه دو شرط بنیاد را لحاظ كنند، شانس فعالیت در این قطعه را خواهند داشت.

شرط نخست در این زمینه تامین فاینانس پروژه خواهد بود كه باقی ماندن طرف های خارجی در ایران را تضمین می نماید. شرط دوم هم استفاده از پیمانكاران داخلی و مشاركت با آن هاست كه در صورت رعایت آن ها شركت های خارجی حاضر در این پروژه می توانند به صورت رسمی كار خویش را آغاز كنند.

بر اساس اعلام سعیدی كیا، در صورتی كه مقدمات موجود اجرایی شود، این امكان وجود خواهد داشت كه كار اجرایی قطعه سوم هم در سال ۱۳۹۸ رسما كلید بخورد تا بدین سان آخرین قطعه از پازل ۲۰ ساله آزادراه تهران _ شمال هم حل شود. تابحال دولت و بنیاد نزدیك به ۳ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری در این طرح تزریق كرده اند و به نظر می آید برای تكمیل قطعه سوم، خارجی ها پیش قدم خواهند شد.




1397/04/05
13:34:24
5.0 / 5
83
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است