مدیرعامل آسمان در گفت وگوی تفصیلی با ایسنا:

در تحریم ها قوی تر می شویم، جزئیات مذاكره با سوخو

در تحریم ها قوی تر می شویم، جزئیات مذاكره با سوخو كاروخدمت: مدیرعامل شركت آسمان كه اولین روزهای كار خود در سمت جدید را پشت سر می گذارد، از برنامه ریزی برای بهبود شرایط این شركت در نگاه مسافران، توسعه ناوگان و نوسازی آن و همینطور شرایط سخت تحریم ها و برنامه ریزی برای عبور از آنها سخن گفت.



محمد گرجی در گفت وگوی تفصیلی با ایسنا با اشاره به شرایط این شركت هواپیمایی ایرانی در طول سال های گذشته توضیح داد: بنده از سال ۶۵ كه وارد شركت آسمان شدم، تابحال در بخش های مختلف این شركت فعالیت نموده و از سال های ۷۹ تا ۹۳ بعنوان معاون فنی آسمان در این شركت حاضر بودم. بعد از ورود آقای علایی به آسمان، با صلاحدید ایشان و با سمت معاونت برنامه ریزی و توسعه ناوگان بعنوان مسئول مذاكرات این شركت در طول سال های گذشته فعالیت خویش را ادامه دادم. از این رو به صورت دقیق با اوضاع و احوال این شركت در بخش های مختلف آشنا هستم.

وی درباره شرایط فعلی شركت های هواپیمایی آسمان در صنعت هوایی كشور اظهار نمود: متاسفانه برخی مسائل مانند تاخیرات پروازی یا حادثه تلخ سقوط هواپیمای یاسوج سبب شده قدری نگاه های مردم در ارتباط با خادمین خود در این شركت تغییر كند. از این رو ما امیدواریم در دوره جدید كار در آسمان تمام برنامه ریزی های لازم برای ترمیم این چهره اجرایی شود تا با حمایت صندوق بازنشستگی كشور بعنوان مالك آسمان و عبور از شرایط سخت مالی، آسمان بار دیگر به جایگاه اصلی خود در صنعت هوایی ایران برسد.



مدیرعامل شركت آسمان با اشاره به دورانی كه شركت آسمان بعنوان یك ایرلاین دولتی فعالیت می كرده، بیان كرد: ما از ابتدای انقلاب كه تاسیس شدیم، بعنوان یك شركت انقلابی و دولتی كار خویش را آغاز كردیم از این رو تا در اوایل دهه ۸۰ كه واگذاری آسمان نهایی شد، ما بخش زیادی از پروازهای تكلیفی را انجام دادیم كه عملا از نظر سودآوری در یك بنگاه اقتصادی تعریف مشخصی نداشتند. اما در سال های بعد آسمان كوشش كرد كه شرایط را برای انجام پروازهای سودآور فراهم آورد هر چند ما در این دوران هم همچنان در خیلی از مسیرها و برنامه های پروازی كه از نظر اقتصادی به صرفه نبودند، حضور خویش را ادامه دادیم و این وظیفه را برای خود افتخار میدانیم.

گرجی با اشاره به اینكه خیلی از محدودیت های آسمان نه به این شركت كه به تمام صنعت هوایی ایران مربوط می شود، توضیح داد: صنعت هوایی ایران جزو اولین بخش هایی بود كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم های آمریكا ضد آن اجرایی شد و با عنایت به نفوذ غرب در لایه های مختلف فنآوری در صنعت هوایی، این تحریم ها اثرات منفی زیادی بدنبال داشت اما با عنایت به اینكه دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود كه این صنعت به كار خود ادامه دهد و قدرتش را از دست ندهد، خوشبختانه اقدامات قابل توجهی صورت گرفت كه امروز ایران را به یكی از كشورهای قدرتمند در بخش هایی از این صنعت مهم تبدیل می كند.

به گفته وی، در طول این سال ها هر گاه تحریم ها ضد ایران جدی تر شده، صنعت هوایی با قدرت بیشتری نسبت به تامین نیازهای خود فعالیت كرده، از این رو فشارهای فعلی هم در صورتیكه مدیریت مناسبی برای آنها صورت گیرد، می تواند سبب پیشرفت صنعت در بخش های مختلف شود.



قدرت بالای ایران در ساخت قطعات هواپیما

مدیرعامل آسمان با اشاره به اقدامات مثبتی كه در ارتباط با حضور شركت های دانش بنیان در صنعت هوایی كشور به وجود آمده، خاطرنشان كرد: تا ۲۰ سال قبل برای بازرسی هواپیما در ایرلاین های دولتی نیاز به خارج فرستادن آنها داشتیم در حالیكه امروز این ایرلاین ها و حتی بخش خصوصی هم نیازی به خارج رفتن ندارند و امیدواریم روزی برسد كه برای تامین قطعه و تعمیر موتور هم نیازی به خارج رفتن موتورها و قطعات آن وجود نداشته باشد.

به گفته گرجی، امروز دانش شركت های ایرانی به جایی رسیده كه در صورت دریافت تاییدات فنی سازمان هواپیمایی و استانداردسازی قطعات امكان آن وجود دارد كه قطعات در بخش های مختلف تولید شده و در اختیار شركت های ایرانی قرار گیرد حتی اگر قیمت تمام شده كالای ایرانی هم نرخ با نمونه های خارجی آن باشد، باز هم به علت كاهش تاثیرگذاری تحریم ها و عدم خروج ارز به صرفه تر خواهد بود.

وی قطعات به كار رفته در هواپیماها را به چند دسته مجزا تقسیم كرد و اظهار داشت: ایران در حوزه ساخت قطعات مصرفی مانند ترمز پیشرفت زیادی داشته است. حوزه بعدی قطعات الكترونیكی هواپیما خواهد بود كه قدری هوشمندتر هستند و این مورد در ارتباط با هواپیماهای مدرن پیچیدگی های بالاتری خواهند داشت اما با عنایت به دانش موجود در كشور امكان تعمیر و ساخت آنها هم وجود دارد.

مدیرعامل هواپیمایی آسمان افزود: در حوزه تعمیر موتور هم كشور دانش قابل قبولی دارد و شركت هایی در ایران هستند كه می توانند موتور را به قطعات مجزا تقسیم كرده و نسبت به جاگذاری قطعات جدید آنها اقدام نمایند. كشور حتی در حوزه هایی دانش ساخت هواپیماهای مسافری را هم به دست آور ده است كه در صورت نیاز و پیگیری باید در آینده كمك حال باشد. از این رو ایران توانایی آن را دارد كه بخش قابل توجهی از نیازهای خویش را در داخل كشور تامین كند.

گرجی به برگزاری یك نمایشگاه در ارتباط با تامین نیازهای شركت های هواپیمایی ایرانی در ساخت و تامین قطعات هواپیما اشاره نمود و اظهار داشت: این نمایشگاه كه با حمایت و پیگیری مركز همكاریهای تحول و توسعه ریاست جمهوری برگزار می شود، به شركت های هواپیمایی این امكان را می دهد كه نیازهای خویش را به صورت دقیق به شركت های دانش بنیان ایرانی ارائه نمایند و این شركت ها بر طبق این نیازهای قطعی نسبت به تولید قطعات و عرضه آنها اقدام نمایند. با عنایت به بالا بودن تنوع ناوگان هوایی ایران قدری ساخت قطعات با تعداد پایین برای شركت ها دشوار است اما ما می توانیم با عنایت به ارزی بودن هزینه های شركت ها به تامین مالی سازندگان را در دستور كار قرار دهیم و همه این برنامه ها منوط به دریافت تاییدیه از سازمان هواپیمای كشوری به عنوان عالی ترین مرجع حكومتی در صنعت هوایی خواهد داشت.



آنچه بعد از برجام در آسمان اتفاق افتاد

وی درباره برنامه ریزی های انجام شده برای بهبود شرایط ناوگان آسمان در دوران پسابرجام توضیح داد: در این دوران تعداد زیادی از شركت های اروپایی به ایران آمدند كه مذاكرات با آنها شروع شد. در كنار آن بویینگ هم امكان ورود به ایران را پیدا كرده بود كه ما با آن قراردادی امضا كردیم كه متاسفانه با خروج آمریكا از برجام فعلا امكان اجرای آن وجود ندارد. در كنار آن ما تمام تمركز خویش را به خرید هواپیمای نو اختصاص ندادیم و در مذاكراتی با ایرباس و بویینگ خرید تعدادی هواپیمای دست دوم هم در دستور كار قرار گرفت. در این حوزه شش ایرباس و چهار بویینگ خریداری و به ناوگان اضافه گردید. تفاهم نامه هایی هم با ایرباس برای خرید هواپیمای كار كرده منعقد شد كه بعلت عدم صدور مجوز اوفك بلاتكلیف باقی مانده است و ورود آنها هم با اما و اگرهایی مواجه خواهد بود.

مدیرعامل شركت آسمان با اشاره به اینكه در فضای بعد از خروج آمریكا از برجام قدری ارتباط مستقیم با شركت های بزرگ و رده اول دشوار شده است، تصریح كرد: همان گونه كه ما در سال های تحریم نیازهای خویش را به اشكال مختلف تامین می كردیم ما در طول برجام تعدادی موتور هواپیما و قطعات هواپیما را وارد كردیم كه هم اكنون به صورت قطعی در ایران قرار دارد و می تواند بخشی از نیازهای ما را پوشش دهد و برای دیگر نیازهای خود هم پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد. در این حوزه اصلی ترین دغدغه شركت های ایرانی تامین ارزشان است. كه انشالله دولت بتواند ارز لازم را در اختیار ما قرار دهد.

سكوت اروپا بهترین پشتیبانی از برجام

وی با اشاره به اینكه تفاوت تحریم های جدید با سال های گذشته در باقی ماندن اروپا در برجام است، تصریح كرد: هرچند شركت های اروپایی به علت نداشتن مجوز لازم از اوفك نمی توانند رسما با ما كار كنند اما اگر اروپا بتواند با ایران همراهی كند، ما می توانیم نیازهای خویش را در بازارهای بین المللی پیگیری نماییم.

به گفته مدیرعامل آسمان، هر چند امروز نمی گردد هواپیماهای ایرباس و بویینگ نو را خرید یا از آنها اطلاعات رسمی د ریافت كرد، اما ایران می تواند با همراهی اروپا نسبت به خرید هواپیماهای كار كرده اقدام نماید.



جزئیات مذاكره با مدیرعامل سوخو

گرجی درباره برنامه ریزی های فعلی شركت آسمان برای توسعه ناوگان خود توضیح داد: از ۳۵ هواپیمایی كه رسما به نام شركت ما ثبت شده، هم اكنون تنها ۱۳ هواپیما پرواز می كند. ما در شرایط فعلی با كسب نظر نظام، قراردادهای خود خود با بویینگ را باطل نمی نماییم تا اگر در آینده شرایط وارد شدن این هواپیماها فراهم گردید، از این توافق ها استفاده گردد. در كنار آن مذاكراتی برای ورود تعدادی هواپیمای كار كرده با میانگین عمر مورد تایید سازمان هواپیمایی كشوری هم در دستور كار قرار دارد كه چند فروند ایرباس ۳۱۹؛ ۳۲۰و بویینگ خانواده ۷۳۷ جزئی از این برنامه به شمار می آید.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا ایران توانایی دور زدن مجوزهای اوفك را برای خرید هواپیماهای نو در اختیار دارد هم توضیح داد: یكی از این گزینه ها مربوط به شركت سوخوی روسیه است. در نمایشگاه هوایی اخیر در دبی با مدیرعامل شركت سوخو مذاكرات مستقیمی صورت پذیرفت و این شركت به شدت استقبال كرد كه با ایران همكاری های جدید داشته باشد.

مدیرعامل آسمان با اشاره به پیشنهاد مدیرعامل سوخو به ایران برای ساخت هواپیماهای جدید برای این كشور توضیح داد: مدیرعامل سوخو اظهار داشت كه اگر ما بتوانیم تعدادی از قطعات آمریكایی را با قطعات روز جایگزین نماییم و سهم آنها را به كمتر از ۱۰ درصد رسانده و بدین سان نیاز به مجوز اوفك را دور بزنیم، آیا ایران از این حركت حمایت خواهد كرد؟ این مورد برای سوخو هزینه زیادی دارد چونكه باید تاییدیه های دریافت شده برای این هواپیما را بار دیگر لغو كرده و فرآیند تامین مجوزها را از سر بگیرد.

گرجی افزود: به جهت اینكه صرفه اقتصادی لازم برای سوخو فراهم گردد، ایران باید ۱۰۰ فروند هواپیما از این شركت بخرد. با عنایت به اینكه این هواپیماهای روس جت منطقه ای هستند، برای ناوگان ما كارآیی زیادی دارند و همان گونه كه در گام نخست دو شركت آسمان و ایران ایرتور هر یك ۲۰ فروند سوخو ۱۰۰ را خریداری نموده اند، شاید بتوان با استفاده از گزینه فعلی پیش روی ما از این هواپیما هم استفاده جدید كرد.

وی در انتها تصریح كرد: هدف ما در شركت آسمان رساندن این شركت هواپیمایی قدیمی به جایگاه واقعی خود است. از این رو بنده بعنوان مدیرعامل این شركت از تمامی مسافران و افرادی كه به علت تاخیرات پروازی یا دیگر مشكلات شرایط سختی برای آنها به وجود آمده، عذرخواهی می كنم و امیدوارم با پیگیری هایی كه انجام می دهیم، در سال های پیش رو مشكلات گذشته برای مسافرانمان به وجود نیاید و آسمان بتواند بار دیگر چتر پروازی خویش را به تمام فرودگاههای كشور و منطقه گسترش دهد تا امكان دسترسی همه مردم بزرگ ایران به خدمات هوایی میسر گردد.




1397/05/02
14:12:53
5.0 / 5
78
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است