دورخیز دوباره آنتونوف برای آسمان ایران

دورخیز دوباره آنتونوف برای آسمان ایران به گزارش كاروخدمت چهار سال بعد از سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰حوالی فرودگاه مهرآباد تهران، بار دیگر صحبت هایی از این هواپیما در ایران مطرح شده و به نظر می آید تحریم های جدید، مسئولان این شركت اوكراینی را دوباره برای بازگشت به ایران امیدوار كرده است.



به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، بعد از امضای برجام و لغو تحریم های گسترده هسته ای كه ضد اقتصاد ایران اجرایی شده بود، خیلی از حوزه های حمل و نقل تلاش كردند از فرصت به دست آمده بهره برده و راه را برای توسعه ای كه برای مدتی نسبتا طولانی مسدود شده بود، باز كنند.

اصلی ترین بخش كه بعد از نزدیك به چهار دهه توان اتصال به بازارهای جهانی را پیدا كرده بود، صنعت هوایی ایران بود. این صنعت كه بعد از انقلاب با تحریم های یك جانبه آمریكا عملا نمی توانست به بازارهای دسته اول راه پیدا كند و برای حضور در بازار خرید هواپیماهای نو باید برای مدتی بسیار طولانی صبر می كرد، بعد از برجام برای اولین بار پس از دوره ای بسیار طولانی توانست مقابل هواپیماسازان بزرگی مانند بویینگ و ایرباس بنشیند و از دل این مذاكرات قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایران ایر، ۶۰ هواپیمای جدید برای آسمان و تعدادی توافق نامه خرید هواپیمای جدید برای دیگر ایرلاین های ایرانی بیرون آمد.

با وجود این كه در ابتدا امید بسیاری زیادی به نهایی شدن این توافق ها وجود داشت، سنگ اندازی های سیاسی و اقتصادی دولت آمریكا، عملا امكان اجرایی شدن این طرح ها را از بین برد. در ابتدا بانك هایی كه امكان فاینانس كردن بخشی از قراردادهای فروش هواپیما به ایران ایر را داشتند، با طولانی كردن مسیر اجرا راه فروش را بستند تا در نهایت ایران با پرداخت نقدی تنها بتواند سه فروند ایرباس و بخشی از قرارداد هواپیمای ATR خویش را اجرا نماید.

چند ماه بعد از آغاز نگرانی ها درباره چگونگی فاینانس هواپیماها، ترامپ رسما اعلام نمود كه دولت آمریكا از برجام خارج خواهد شد تا همان اندك امیدهای باقی مانده برای تداوم اجرای قرارداد خرید هواپیما هم از بین برود.

در فضای فعلی و با عنایت به تاكید دولت ترامپ بر برخورد با شركت هایی كه با ایران تعامل اقتصادی برقرار می كنند، به نظر می آید تنها گزینه موجود برای توسعه و نوسازی ناوگان بررسی گزینه های دیگر شركت های هواپیماساز است.

چند هفته قبل بار دیگر صحبت از خرید هواپیمای سوخو۱۰۰ روسیه عنوان شد. این شركت به ایران وعده داده كه اگر تعداد سفارش های خویش را بالا ببرد، سوخو با تغییر در خط تولید خود میزان قطعات آمریكایی استفاده شده در هواپیماهایش را به زیر ۱۰ درصد می رساند و بدین سان با دور زدن تحریم ها، امكان فروش هواپیما به ایران را پیدا می كند.

هرچند این مسیر بطور قطع طولانی خواهد بود و نیاز به دریافت مجدد مجوزهای لازم از جانب سوخو دارد، اما همچنان بعنوان یكی از گزینه های پیشروی شركت های ایرانی در دست بررسی می باشد.

در كنار سوخو اما به نظر می آید شركت اوكراینی آنتونوف هم بار دیگر گوشه چشمی به بازار ایران دارد. این شركت كه در دولت قبل به دنبال تولید خط تولید مشترك هواپیمایی با ایران با نام تجاری ایران ۱۴۰ بود، هواپیمایی كه بدترین سابقه ممكن را از خود بر جای گذاشت و با سقوط در راه تهران – طبس، عملا شانس خود برای تداوم فعالیت در آسمان ایران را از دست داد، حالا با اوج گیری دوباره تحریم ها امیدوار است كه شانس حضور مجدد در ایران را پیدا كند.

مدیر بازاریابی این شركت اوكراینی به تازگی گفته كه فكر می كند ایران فرصت بزرگی برای كشورها و بنگاه هایی كه برای بازار منطقه ای هواپیما تولید می كنند، باشد و هرچند به صورت مشخص از برنامه های آنتونوف در ایران حرفی نزده اما به نظر می آید برای شركت خود در آسمان ایران شانسی قابل اتكا قائل است.

با وجود آنكه هنوز هیچ یك از مقامات ایرانی نسبت به این طرح و خوشبینی واكنشی نشان نداده اند، اما شاید در زمان فعلی سوالی بسیار مهم پیش روی شركت های ایران قرار گرفته است. آیا می توان با وجود تحریم های گسترده آمریكا همچنان رابطه خویش را با هواپیماسازان بزرگ حفظ كرد یا لااقل هواپیماهای دسته دوم آنها به ایران آورد یا باید سراغ شركت های شرقی سازنده هواپیما را گرفت كه پیش از هرچیز برای امتحان كردن دوباره شانس خود در ایران باید نسبت به عمكرد پر ابهامشان در سال های گذشته توضیحاتی قانع كننده ارائه نمایند.




1397/09/10
22:29:54
5.0 / 5
11
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است