ایران، هند و افغانستان در چابهار به هم رسیدند

ایران، هند و افغانستان در چابهار به هم رسیدند كاروخدمت: راهكارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان بتازگی در آغازین نشست كمیته اجرایی سازی موافقتنامه چابهار به امضا رسید تا هندی ها رسما كار خودرا به منظور فعالیت اپراتوری در بندر شهیدبهشتی چابهار آغاز كنند.



به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین كشورهای ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال كشور هند و افغانستان به كشورهای آسیای میانه از راه بندر چابهار، توسعه صادرات سه كشور و احداث كریدور بین المللی بین كشورهای مذكور در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید تا در نهایت روز دوشنبه هفته جاری همزمان با آغازین نشست كمیته اجرایی سازی "موافقتنامه چابهار"، شركت IPGL هند فعالیت خودرا در بندر چابهار آغاز كند و قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یك بندر شهیدبهشتی چابهار بین اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و شركت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) به امضا برسد.

این درحالی است كه راهكارهای عملیاتی سازی تفاهم نامه چابهار در ۹ بند به امضای نمایندگان سه كشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هندوستان و جمهوری اسلامی افغانستان رسید و برمبنای تفاهم نامه امضا شده قرار بر این شد تا كارگروه مطالعاتی درباب رقابتی كردن هزینه كلی كریدور چابهار، نسبت به كریدورهای رقیب تشكیل گردد.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست كه به اجماع سه كشور رسید، بررسی مسائل گمركی و حمل و نقل زمینی بود و مقرر شد كارگروه مربوطه در این زمینه باز مطالعات اجرایی لازم را انجام دهد.گفتنی است نشست دوم این كمیته در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزبانی هندوستان برگزار می گردد.

تفاوت راهبری و اداره كردن با حاكمیت و مالكیت بنادر

در تمام فعالیت های مربوط به هر بندر، یك قسمت اعمال حاكمیت و جایگاه دولت می باشد و قسمتی دیگر مربوط به عملیات و راهبری است، بدین سبب حاكمیت و مالكیت بنادر، قابل واگذاری نیست و در همه كشورها، حاكمیت بنادر از طرف دولت ها انجام میگردد.

تا سال ۱۳۷۵، راهبری عملیات در بنادر، توسط سازمان بنادر انجام می شد و در آن مقطع، همه فعالیت های توسعه ای، تأمین تجهیزات و... بر عهده سازمان بنادر بود؛ به چنین بنادری، بنادر دولتی می گفتند و در دنیا هم چنین امری رواج داشت. از یك مقطع زمانی به بعد بنادر دولتی به بنادر ابزاری تبدیل شدند و بر این اساس دولت ها اسكله ها را می سازند و تجهیزات را می خرند و دولت قوانین و مقررات را برای نواحی بندری تعیین و اعمال می كند و سپس آن باز به صورت اكران عمومی و یا مذاكره ای راهبری و اپراتوری بنادر دنبال میگردد.

حضورهندی ها در بندر چابهار چگونه خواهد بود؟

در سوژه بندر چابهار، برمبنای مطالعاتی كه مشاور در گذشته انجام داد و این مطالعات تصویب گردید، مبنای سرمایه گذاری قرارداد چهار فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این چهار فاز، ظرفیت این بندر استراتژیك به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد.

قرار است راهبری یك فاز از چهار فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی (IPGL) صورت گیرد. این شركت در بنادر هند و سایر كشورها فعالیت اپراتوری دارد و طرح سرمایه گذاری هندی ها در زمینه تامین تجهیزات در چارچوب قرارداد ۱۰ ساله است.

قرارداد ایران با اپراتور شركت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یك سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار است. سوژه قرارداد اپراتوری ۱۰هكتار (محوطه كانتینری، كالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و... ) از فاز اول بندر شهید بهشتی، ۳۶۰ متر اسكله كانتینری و چند منظوره و در نهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است. در قرارداد اصلی كه مدت آن ۱۰ سال است ۶۴۰ متر اسكله و ۷۰ هكتار محوطه و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.




1397/10/05
14:20:00
5.0 / 5
328
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است