مشاغل برنده و بازنده كرونا در جهان

مشاغل برنده و بازنده كرونا در جهان كاروخدمت: به دنبال شیوع ویروس كرونا در جهان و اعمال قرنطینه كه تعطیلی كسب و كارهای فراوانی را به دنبال داشت، خیلی از كارگران از كار بیكار شده و مشاغل خدماتی مانند هتل داری در صدر زیان دیدگان از كرونا قرار گرفتند.


بنابر اعلام سازمان بین المللی کار، این بیماری مرگبار که بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می آید، تا حالا خسارات مالی فراوانی را به دنبال داشته ومی تواند سبب نابودی ۲۴۵ میلیون شغل در سراسر جهان شود.
در میان مشاغلی که بیشترین لطمه را متحمل شدند می توان به بخش خدمات هتل داری و بخش تولیدی اشاره نمود.
به باور کارشناسان، با کاهش شدید سفرهای درون و برون شهری و خارجی، بیشتر کارهای اجتماعی به حال تعلیق درآمده و خدمات میهمان داری، صنایع غذایی، خدمات تولیدی و بنگاه های خرید و فروش املاک که در مجموع ۳۸ درصد نیروی کار جهان را به خود اختصاص می دهند و در مجموع یک میلیارد و ۲۵ میلیون کارمند در سراسر جهان دارند، متحمل بیشترین لطمه شدند.
آمارهای نشان می دهد، بیشترین نیروهای کار در آمریکا و اروپا خانه نشین شده اند.
اما در گرماگرم این بیماری که سبب نابودی مشاغل فراوانی شد، خیلی از مشاغل توانستند از این آب گل آلود، ماهی های بزرگتری را صید کنند که در این میان می توان به فروشگاه های اینترنتی و بعضی از شبکه های اجتماعی اشاره نمود.
در بحبوحه بحران کرونا، گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون در سه ماه گذشته روی هم ۳۸ میلیارد دلار سود به جیب زدند که در این میان فروشگاه اینترنتی آمازون در جایگاه نخست قرار دارد.
از دیگر سو با نزدیک شدن به انتها سال جاری میلادی و اعمال قرنطینه در شهرهای مختلف جهان، کاربران از ترس مبتلاشدن به بیماری کرونا، کالاهای مورد نیاز خودرا بیشتر به صورت آنلاین سفارش می دهند.
به گزارش دویچه وله، درآمد آمازون در سه ماه گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۳۷ درصد افزایش به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صعود کرده است.
از سوی دیگر به دنبال تعطیلی بیشتر شرکت های کوچک و متوسط، فیسبوک توانست در دوران کرونا که بیشتر کارگران به جهت این بحران خانه نشین شده اند، سود فراوانی را از محل آگهی های بازرگانی کسب کند.
همچنین خانه نشینی سبب افزایش استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی شده است بطوریکه شمار کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک در مدت زمان سه ماه حدود ۳۰ میلیون نفر افزایش یافت و به حدود یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون کاربر رسید.
همین طور افزایش دورکاری کارکنان و ادامه تحصیل ازراه دور سبب رونق فروشگاه های کامپیوتر و تجهیزات اینترنتی شده که در این میان اپل توانست مشتریان زیادی را جذب نماید.
در این میان یوتیوب نیز از سایر رقبای خود عقب نماند. در دوران کرونا پخش برنامه های آموزشی از یوتوب سبب افزایش چشم گیر درامد حاصل از آگهی هایش شده به نحوی که در سه ماه گذشته توانسته است درآمد خودرا به ۵ میلیارد دلار افزایش دهد.
ایران نیز به دنبال بحران کرونا با تبعات آن دست به گریبان بود. بحران کرونا بخش های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب وکارهای مختلفی گرفتار زیان شدند. بر طبق اعلام مرکز آمار، شیوع ویروس کرونا سبب توقف کامل ۳۸ درصد کسب وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد که البته این عدد در اریبهشت به ۲۱ درصد کم شد. از طرف دیگر در اسفند و فروردین ماه تنها ۲۲ درصد کسب وکارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد.
براساس این گزارش، «علی ربیعی» سخنگوی دولت در آخرین آمار اعلامی در یکی از شبکه های خبری اعلام نمود که با شیوع بیماری کرونا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بازار کار خارج شدند و از این مقدار ۸۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که با احتساب ۲۴۰ هزار نفر از افرادی که قبل از این مقرری بیمه بیکاری دریافت می کردند در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در فهرست دریافت بیمه بیکاری قرار داشتند.
همچنین بگفته ربیعی، بعد از این مدت ۱۶۹ هزار نفر در دور جدید بازگشت به کار داشتند.



منبع:

1399/08/21
22:04:56
5.0 / 5
1403
تگهای خبر: آمار , اینترنت , بازار كار , بیكاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید