كرونا، تهدید یا فرصتی برای مشاغل

كرونا، تهدید یا فرصتی برای مشاغل به گزارش كاروخدمت واكنش كسب و كارهای مختلف به انتشار كرونا متفاوت بود، برخی متاثر از محدودیت های اعمال شده، كركره های خویش را پایین كشیدند و تعطیل شدند و بخشی هم این تهدید را به فرصتی برای رونق و پیشرفت تبدیل كردند و راه چندساله را در چند ماه سپری كردند.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بیشتر از هشت ماه از فراگیری ویروس کرونا در جهان و کشور می گذرد و دگرگونی های عمیقی در شیوه تولید، عرضه و تقاضا به علت محدودیت های الزامی پدید آمده و ادامه فعالیت کسب و کارها را با چالش مواجه کرده است.
اعمال سیاست های محدودسازی اجتماعی و فعالیتهای اقتصادی تأثیر قابل توجهی بر فرایند کسب و کارها داشته و باعث صدمه دیدن بخش زیادی از مشاغل و افراد درگیر با آنها شده است.
پژوهش های مرکز آمار درباره میزان فعالیت کل کسب و کار اقتصادی در زمان شیوع کرونا نشان داده است که ۳۸ درصد کسب و کارها در اسفندماه و فروردین ماه فعالیتی نداشتند که این آمار در اردیبهشت ماه به ۲۱ درصد رسیده است. در مقایسه با ماه های اسفند و فروردین فعالیت کسب و کارها در اردیبهشت ماه ۱۷ درصد افزایش یافته است.
همچنین بنابر اعلام سازمان بین المللی کار، این بیماری مرگ بار که بدترین بحران از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می آید، تابحال خسارت های مالی فراوانی را به دنبال داشته و می تواند باعث نابودی ۲۴۵ میلیون شغل در سرتاسر جهان شود.
کسب و کارها متضرر از انتشار کرونا
پیش از این، کارگروه مقابله با نتایج اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا اعلام نموده بود که ۱۲ رسته فعالیت در دوران کرونا گرفتار صدمه جدی شده و فعالان آنها در دوران تعطیلی از کار بیکار شدند.
بررسی ها نشان داده است مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده شامل رستوران ها و تالارهای پذیرایی، مراکز در ارتباط با گردشگری شامل هتل ها و مراکز بوم گردی، مراکز تفریحی، حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری شامل هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی و حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، تولید و توزیع پوشاک، کیف و کفش، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مجتمع های فرهنگی، آموزشی و هنری رسته هایی هستند که در دوران پاندومی کرونا و اعمال محدودیت ها متضرر شدند.
بازار داغ تولید و فروش لوازم بهداشتی در کرونا
اگرچه انتشار کرونا به اقتصاد کل جهان صدمه جدی وارد کرده، اما تغییراتی که در الگوی زندگی اغلب مردم بوجود آمده باعث رونق گرفتن برخی کسب و کارها شده است.
با شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه و محدودیت های تردد، مردم به ناچار مجبور شدند الگوی زندگی و چگونگی خرید و مصرف خویش را تغییر دهند. این تغییر باعث رونق برخی کسب وکارهای اینترنتی شد. با عنایت به این که در این دوران مردم بیشتر تمایل دارند که کالاهای اساسی مورد نیاز خویش را در درب منزل تحویل بگیرند و حتی المقدور از خانه های خود خارج نشوند، در نتیجه فروشگاه های اینترنتی و شرکت هایی که در کار ارسال کالا درب منزل فعال می باشند، بیشترین سود را از شرایط فعلی می برند و حتی با درج آگهی مبادرت به جذب نیروی انسانی در این حوزه کرده اند.
به گزارش دویچه وله، درآمد آمازون در سه ماه گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۳۷ درصد افزایش به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صعود کرده است.
البته این مورد درباره فروشگاه های اینترنتی فعال در داخل کشور هم صدق می کند و روابط عمومی یکی از این فروشگاه ها در فروردین ماه اعلام نموده بود که ظرفیت ارسال سفارش های این فروشگاه ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش یافته و روزانه ۳۰۰ هزار کالا برای مشتریان ارسال شده است.
علاوه بر رونق کسب وکارهای اینترنتی، بازار تولید اقلام مقابله با کرونا هم در این ایام سکه شده و خیلی از بنگاه های تولیدی مبادرت به تولید مواد ضدعفونی کننده همچون الکل و ژل دست کردند. همینطور بعضی از کارگاه های تولید پوشاک که در این ایام گرفتار کرد بودند، تغییر رویه دادند و مبادرت به تولید ماسک، گان و لباس های یک سره مخصوص پزشکان کردند.
براساس آخرین آمارها از اسفندماه سال قبل تا ابتدای تیرماه، یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱۲ عدد لباس یک سره توسط ۱۹ شرکت، ۸۵۲ هزار و ۱۶ عدد شیلد صورت پزشکی توسط دو شرکت، ۳۰ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۶۸۴ لیتر الکل (اتانول) طبی توسط ۳۳ شرکت، یک میلیون و ۷۵ هزار و ۳۷۳ کیلوگرم ضدعفونی کننده اشیا (به جز آب ژاول) توسط ۲۵ شرکت و ۱۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم ژل و محلول ضدعفونی کننده دست توسط ۱۷۷ شرکت تولید شد.
همچنین چهار واحد تولیدی، ۶ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۰۰ جفت دستکش جراحی، چهار واحد تعداد ۳۸۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۷۰۵ عدد دستکش معاینه تولید کردند؛ ۱۵۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۸۹۱ عدد دستکش یکبار مصرف پلاستیکی هم توسط ۱۲ واحد دیگر تولید شد.
به گزارش کاروخدمت به نقل از ایرنا، انتشار کرونا علاوه بر بحران بهداشتی، مشکلات و صدمه های فراوانی را به بخش اقتصاد و کسب و کارها وارد کرده، اما نکته قابل توجه این است که خیلی از فعالان بازار کار و کسب و کارها این تهدید را به فرصت تبدیل نموده و از این آب گل آلود ماهی گرفتند.


1399/08/28
13:28:39
5.0 / 5
1407
تگهای خبر: آمار , اقتصاد , اینترنت , بازار كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید