در گفتگو با مهر اعلام شد:

فرآیند دریافت بیمه بیكاری از كاریابی ها، آغازمرحله بكارگماری افراد

فرآیند دریافت بیمه بیكاری از كاریابی ها، آغازمرحله بكارگماری افراد كاروخدمت: رئیس كانون كاریابی های كشور، با اشاره به فرآیند جدید دریافت بیمه بیكاری بعد از تفویض این اختیار در ۴ استان به كاریابی ها، اظهار داشت: عملیات جستجوی شغل برای این افراد انجام می گردد.


بابك هاشمی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی كاریابی ها اظهار داشت: به دلایل مختلفی همچون ركود در تولید، تقاضای نیروی كار از سمت كارفرما به كاریابی ها كاهش پیدا كرده؛ به طوریكه در سال جاری، این تقاضا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، كاهش داشته است. وی ادامه داد: از جانب دیگر، بخش قابل توجهی از كارفرمایان به دنبال جذب افراد دارای مهارت و باسابقه با پرداخت حداقل حقوق مصوب هستند؛ درحالیكه بخش عمده تقاضای كشور، در بخش افراد بیكار بدون سابقه است؛ علاوه بر این برای افراد باسابقه، دریافت حداقل حقوق توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین شغل های كم كیفیت و غیرمرتبط با مهارت یا رشته تحصیلی خویش را به شغل های با دریافت حداقل حقوق ترجیح می دهند. رئیس كانون كاریابی های كشور با اشاره به اینكه در كل كشور، ۸۰۰ دفتر كاریابی داخلی و ۱۳۰ دفتر كاریابی خارجی فعالیت می نمایند، درباره هزینه كاریابی های داخلی در ماه اظهار داشت: هزینه نگهداری كاریابی در شهرهای كوچك كه عموما یك نفر نیروی كار دارند، حدود ۳ میلیون تومان، در شهرهای متوسط و بزرگ بین ۵ تا ۸ میلیون تومان و در تهران بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد می گردد. هاشمی پور اضافه كرد: علاوه بر این، میزان درآمد كاریابی ها بسیار پایین است؛ به طوریكه می توان ادعا كرد كه این مراكز حدودا زیان ده هستند. وی با اشاره به اینكه طبق پیش بینی های انجام شده، هر كاریابی باید در شهرهای كوچك به ۵۰ تا ۶۰ بیكار در ماه مشاوره شغلی عرضه نماید كه هزینه این مشاوره به ازای هر نفر ۱۸ هزار تومان است، اظهار داشت: این میزان هم اكنون ۵ نفر و حداكثر ۱۰ نفر است. همینطور در شهرهای بزرگ، درحالی كه برآورد ما ثبت نام بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ فرد بیكار در كاریابی ها در هر ماه است، اما این تقاضا بیش از ۱۵ تا ۲۰ نفر نیست. رئیس كانون كاریابی های كشور ادامه داد: در صورتی كه متقاضی بعد از مشاوره شغلی، از سوی كاریابی جذب بازار كار یا به اصطلاح «بكارگماری» شود، ۵۰ درصد از حقوق پایه ماه نخست وی باید به كاریابی مربوطه بعنوان حق الزحمه پرداخت شود؛ اما این در خیلی از مواقع در خوشبینانه ترین حالت، یك سوم حقوق پایه از سوی فرد بكارگمارده شده، پرداخت می گردد. بهبود اقتصاد كاریابی ها با تفویض بیمه بیكاریهاشمی پور با اشاره به اینكه از هفته گذشته در جهت واگذاری تصدی های غیر حاكمیتی وزارت كار، عملیات پرداخت بیمه بیكاری ۲ استان تهران و سمنان از ادارات كار، به كاریابی ها منتخب استان تفویض شد، اظهار داشت: با عنایت به اینكه از سال قبل به صورت پایلوت، فرآیند پرداخت بیمه بیكاری در دو استان البرز و قزوین شروع شده بود، ازاین رو هم اكنون، فرآیند دریافت بیمه بیكاری در ۴ استان البرز، قزوین، تهران و سمنان از ادارات كار به كاریابی ها تفویض شده كه می تواند تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی كاریابی ها داشته باشد. رئیس كانون كاریابی های كشور اضافه كرد: در فاز نخست، فرآیند پرداخت بیمه بیكاری در استان های تهران و سمنان، به ۳۲ مركز منتخب در تهران و ۱۲ مركز منتخب در سمنان واگذار شده است كه بزودی این مراكز، بر مبنای شاخص های مختلف افزایش خواهند یافت. هاشمی با اشاره به اینكه اگر دغدغه كاریابی ها به لحاظ مالی برطرف شود، آنها می توانند از طرح ها و ابداعات جدید برای عرضه مشاوره های شغلی و جستجوی شغلی استفاده كنند، اظهار داشت: در همین راستا، اپلیكیش هایی در حال طراحی هستند كه برخی امور مربوط به متقاضیان رجوع به كاریابی ها، غیرحضوری می گردد. وی یكی از مشكلات تشكیل پروند بیمه بیكاری در ادارات كار را اطاله فرآیند تشكیل پرونده برای دریافت مقرری بیمه بیكاری اعلام نمود و اظهار داشت: با تویض این اختیار از جانب وزارت كار به كاریابی ها، فرآیند تشكیل پروند كه در گذشته به نسبت میزان بیكاران متقاضی دریافت كننده بیمه بیكاری و اندازه شهر، بین یك هفته تا ۵ ماه به طول می انجامید، به تازگی به صورت متوسط به ۳ روز كاهش پیدا كرده است. فرآیند رجوع به كاریابی ها برای دریافت بیمه بیكاریرئیس كانون كاریابی های كشور در پاسخ به سوالی درباره چگونگی رجوع به كاریابی ها برای دریافت مقرری بیمه بیكاری، اظهار داشت: در چهار استانی كه در مرحله اول، بیمه بیكاری به كاریابی های آنها تفویض شده، ابتدا متقاضی به یكی از دفاتر كاریابی منتخب استان رجوع می كند كه می تواند نام و آدرس این دفاتر منتخب را از اداره كار دریافت كند. وی با اشاره به اینكه متقاضیان باید مدارك شناسایی و گواهی شغلی در خصوص اینكه پیش از این شاغل بوده اند را عرضه كنند، اظهار داشت: البته به دنبال آن هستیم تا سامانه كاریابی ها به سامانه های وزارت كار و سازمان تامین اجتماعی متصل شود تا صرفا با وارد كردن كد ملی، تمام اطلاعات شغلی متقاضی دریافت شود و نیازی به دریافت مدارك نباشد؛ اما تا اجرای این طرح، متقاضی باید تمام مدارك را با خود به همراه داشته باشد. هاشمی پور اضافه كرد: بعد از مراجعه، برای فرد متقاضی برقراری بیمه بیكاری، پرونده تشكیل می گردد كه این فرآیند كاملا الكترونیكی خواهد بود. بعد از این اقدام، پرونده فرد متقاضی برای تائید به مراجع ذیربط ارجاع داده می گردد كه در هر مرحله، فرآیند با استفاده از پیامك به فرد اعلام می گردد. رئیس كانون كاریابی های كشور ادامه داد: بعد از برقراری بیمه بیكاری، مرحله جستجوی شغل و بكارگماری فرد مقرری بگیر توسط كاریابی آغاز می شود؛ به طوریكه در این بخش، ۶ فرآیند پیش بینی شده است. وی ادامه داد: در مرحله اول، فرد به لحاظ میزان دانش و مهارت مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر تشخیص داده شد كه باید سواد فرد ارتقاء یابد، وی به نهضت سواد آموزی معرفی می شود؛ همینطور اگر فرد به لحاظ سواد و دانش مورد پذیرش بود؛ اما مهارت لازم را برای ورود به بازار كار نداشته باشد، متناسب با علاقمندی و نیاز بازار كار، به مراكز آموزش فنی و حرفه ای معرفی خواهد شد. هاشمی پور با اشاره به اینكه در مرحله بعد و در طول دریافت بیمه بیكاری، فرد مدام مورد پایش قرار می گیرد تا در صورت اشتغال، بیمه بیكاری وی حذف شود، اظهار داشت: در طول دریافت مقرری بیمه بیكاری، تمام تلاش كاریابی ها برای بكارگماری این افراد به كار گرفته خواهد شد تا سریعا جذب بازار كار شوند. رئیس كانون كاریابی های كشور اضافه كرد: همینطور از جانب وزارت كار، مشوق كارفرمایی برای كارفرمایانی كه نسبت به جذب این افراد اقدام نمایند، در نظر گرفته شده كه البته منتظر تائید وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی هستیم.

1396/10/23
23:29:56
5.0 / 5
190
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است