رئیس اتاق تعاون ایران اعلام كرد

آمادگی بخش تعاون برای توزیع بازار شب عید و ماه رمضان

آمادگی بخش تعاون برای توزیع بازار شب عید و ماه رمضان به گزارش کاروخدمت رئیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بخش تعاون در توزیع کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان ضروری می باشد.



به گزارش کاروخدمت به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی عنوان کرد: در شرایط کنونی که اغلب کالاهای اساسی افزایش قیمت قابل ملاحظه ای داشته اند، نیاز است تا با اتخاذ تدابیری هوشمند و بموقع وظیفه تنظیم بازار شب عید همینطور ماه مبارک رمضان به درستی صورت گیرد تا مصرف کننده نهایی متضرر نگردد.
وی افزود: شب عید و ماه مبارک رمضان دو مقطع مهم و حساس هستند که با عنایت به افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی در این زمان ها بیشتر از دیگر ماه های سال، هماهنگی برای تأمین و توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازار، بیشتر از پیش لزوم می یابد. در این بین بیشتر از بحث تأمین کالاهای اساسی، توزیع مناسب آنها به نحوی که به دست مصرف کننده نهایی برسد؛ از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر البته با چالش های مختلفی رو به رو بوده و شرایط را برای سوء استفاده دلالان و واسطه گران فراهم نموده است.
رئیس اتاق تعاون کشور خاطرنشان کرد: مسأله توزیع مناسب، موضوعی است که باید همه تمرکز دولت بر آن باشد. حتی در زمینه تولید محصولات و کالاهای اساسی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن و … ظرفیت در کشور وجود دارد، اما مشکل اصلی در ارتباط با توزیع مناسب این اقلام است. درصورتیکه سودجویان با ذخیره کالاها در انبار و احتکار به امید افزایش قیمت به دنبال افزایش تقاضا برای محصول، تعادل بازار را بر هم می زنند و مانع از رسیدن این اقلام با نرخ دولتی به مصرف کننده نهایی می شوند.
وی اضافه کرد: از طرفی خیلی از کالاهای احتکاری تاریخ انقضا دارند یا فسادپذیرند مانند گوشت و در صورتیکه به بازار عرضه نشود، کارایی خویش را از دست می دهند. در هرحال صحبت در این مورد کافی نیست و باید با برنامه ریزی های مشخص، اقدام عملی و در نظر گرفتن ساز و کار مناسب این کالاها روانه بازار شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد. به نظر می آید مشکل اساسی در نظام توزیع کشور سنتی بودن روش توزیع و نبود نماینده مشخص کشوری است که باید زنجیره ای از شرکتهای پخش، فروشگاه ها، اصناف و اتحادیه های تخصصی مصرف در بخش تعاون بعنوان نماینده مشخص جهت تحقق این مورد تعیین شود.
رئیس اتاق تعاون ایران افزود: تابحال هم از ظرفیت موجود در بخش تعاون برای توزیع کالاهای اساسی توسط اتحادیه های تخصصی مصرف استفاده شده که رضایت مناسبی هم حاصل شده است و نظر به گستردگی شبکه توزیع در بخش تعاون؛ این امکان وجود دارد تا این بخش با ظرفیت بیشتری در امر توزیع ورود پیدا کند، ولی در استان های مختلف موانعی بر سر راه فعالیت اتحادیه های تخصصی و شرکتهای تعاونی وجود دارد.
عبداللهی بیان داشت: عدم تخصیص سهمیه مشخص برای اتحادیه های سراسری کشور و کم بودن میزان تخصیص سهمیه در استان های مختلف در چارچوب توزیع های استانی، مواردی است که سبب شده تا از ظرفیت موجود در بخش تعاون استفاده مناسبی نشود. این در شرایطی است که کالاهای اساسی با معیشت گروه های زیادی از اقشار جامعه بخصوص استان های محروم و قشرکارگری، کارمندی و فرهنگی ارتباط دارد و وجود ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه زیر پوشش تعاونی های مصرف در چارچوب اتحادیه های کارگری، کارمندی و فرهنگیان در سرتاسر کشور شبکه گسترده ای را شامل می شوند که توزیع از راه این اتحادیه ها سبب می شود تا افراد نیازمند بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند.
وی ضمن اشاره به فعالیت و حضور تعاونی های مصرف در سامانه جامع تجارت که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار داشت: سامانه جامع تجارت که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکل نظارت و رصد این کالاها را حل خواهد نمود.
وی عنوان کرد: دیگر ظرفیت موجود در بخش تعاون وجود ۱۷ اتحادیه مرزنشینان در ۱۷ استان مرزی است. این اتحادیه ها با تعداد ۴۶۰ شرکت تعاونی حدود ۷ میلیون نفر تحت تکفل دارد که نظر به محرومیت مناطق مرزی، می تواند در توزیع کالاهای اساسی بین افراد نیازمند، نقش مهمی ایفا کند. ازاین رو جهت توزیع مناسب اقلام اساسی ظرفیت و زیرساخت مناسبی در بخش تعاون موجود هست که با استفاده بهتر و توجه بیشتر به این ظرفیت ها، خیلی از مشکلات شبکه توزیع مخصوصاً در زمینه کالاهای اساسی مرتفع خواهد شد.


منبع:

1400/01/13
15:37:20
5.0 / 5
598
تگهای خبر: تخصص , تعاونی , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید