معاون وزیر كار:

مقرری بیمه بیكاری كارگران بیكارشده ناشی از كرونا ادامه می یابد

مقرری بیمه بیكاری كارگران بیكارشده ناشی از كرونا ادامه می یابد به گزارش كاروخدمت معاون روابط كار وزارت تعاون اظهار داشت: همه كارگرانی كه تحت پوشش بیمه قرار دارند و در زمان شیوع ویروس كرونا بیكار شده اند، چنانچه بیكاری شان تداوم داشته باشد، از اول خرداد، بیمه بیكاری می گیرند.



به گزارش کاروخدمت به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی، در نشست نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی استان قزوین گفت: باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بنگاه های اقتصادی که در این دوران گرفتار لطمه های جدی شده اند، حمایت کرده است.
وی اضافه کرد: اولویت اول این برنامه ها پشتیبانی از کارگرانی بوده که از طرف کارفرمایان حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برمبنای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که درحمایت از کارگران و ابلاغیه ای صادر گردیده است و طبق آن کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند در طول این مدت حمایت شدند. کارگرانی که قادر نیستند به کار خود بازگردند نیز تحت حمایت بیمه بیکاری قرارمی گیرند.
وی افزود: همه کارگرانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و در زمان شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند، چنانچه بیکاری شأن تداوم داشته باشد، برمبنای قوانین و مقررات از اول خرداد، بیمه بیکاری دریافت می کنند.
شاکرمی اشاره کرد: بخش دیگر این حمایت ها صیانت از نیروی کار است، با تشکیل کمیته های ملی و استانی کارفرمایان مکلف شده اند تمامی دستورالعمل های بهداشتی را در کارگاه های خود رعایت و تجهیزات حفاظتی برای کارگران را تامین کنند، همین طور باید آموزش های لازم را دراین زمینه ببینند.
معاون روابط کار افزود: خوشبختانه با نظارت هایی که تا این لحظه انجام شده عملکرد کارفرمایان به خصوص در استان قزوین مطلوب بوده است. امیدواریم با حمایت کارفرمایان، تامین تجهیزات، ارائه آموزش نکات بهداشتی و نظارت و بررسی برعملکردها، موضوع حفظ سلامت کارگران تداوم داشته باشد.
شاکرمی افزود: صیانت از نیروی کار و حذف شرایط سخت و زیان آور از بنگاه های اقتصادی و تولیدی خصوصاً در استان صنعتی قزوین باید به سمت سالم سازی و استاندارد سازی محیط کار حرکت کند؛ بر همین اساس، قرار شد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین این کمیته را فعال و موضوع را پیگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات باید از شکل حضوری به الکترونیکی تبدیل گردد، اظهار داشت: خدماتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود از این پس باید به صورت الکترونیکی به جامعه هدف ارائه شود تا شفافیت، سلامت و سرعت عمل مطلوب را ایجاد کند.
شاکرمی همین طور اشاره کرد: کارگران و کارفرمایان باید فقط یک دفعه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و پروسه احراز هویت را انجام دهند تا در هر نقطه از کشور قصد دریافت خدمات از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داشتند از خدمات الکترونیک بهره مند شوند.
شفافیت قراردادهای کارگری و الکترونیکی شدن ثبت قراردادهای کار
در این جلسه کوروش یزدان، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت نیز اظهار داشت: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار با ۲۲ زیرسامانه تمامی شکایت های حوزه کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیکی بررسی می شود.
وی اظهار داشت: هیأت های تشخیص بعنوان خط مقدم رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی با صدور آرای دقیق و جلوگیری از بررسی دوباره آن در هیأت های حل اختلاف از جایگاه مهمی برخوردار می باشند.
یزدان با اشاره به لزوم رصد مشکلات بنگاه های اقتصادی برای کاهش شکایات در حوزه کارگری و کارفرمایی، اظهار داشت: لطمه شناسی و جلوگیری از هر گونه تنش بین کارگر و کارفرما یکی از موارد مهمی است که پیش از طرح پرونده و شکایت باید صورت گیرد.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد: سامانه جامع روابط کار با هدف افزایش سلامت اداری و سرعت در انجام امور افتتاح شد و کارگران و کارفرمایان می توانند شکایت خودرا به صورت الکترونیکی و غیر حضوری در این سامانه انجام دهند.
یزدان افزود: با راه اندازی این سامانه، مراجعه حضوری به حداقل رسیده و با یک دفعه احراز هویت الکترونیکی کارگران و کارفرمایان، دادخواست ها، درخواست ها، طرح طبقه بندی مشاغل، طرح مستمری، تعیین صلاحیت شرکت های خدماتی، بیمه بیکاری، تائید صلاحیت کار و دیگر خدمات وزارتخانه به صورت الکترونیکی عرضه می شود.


منبع:

1399/04/06
13:31:45
5.0 / 5
174
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است