مهارت آموزی كلید دروازه اشتغال در بوشهر

مهارت آموزی كلید دروازه اشتغال در بوشهر به گزارش كاروخدمت ایرنا- برپایه آمار رسمی در هفت سال عمر دولت تدبیر و امید شمار مهارت آموختگان استان بوشهر با افزایش 140 درصدی از ۱۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به ۴۷ هزار نفر در انتهای سال ۱۳۹۸ رسید كه از این شمار ۷۸ درصد مشغول به كار شده اند.


هر کشوری برای رسیدن به اهداف توسعه ای خود به افراد آموزش دیده و متخصص که یکی از مؤثرترین عوامل در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است نیاز دارد چونکه با عنایت به رشد سریع تکنولوژی حتی کارکنان متخصص و ماهر هم در زمان کوتاهی بعد از استخدام به دریافت دانش و مهارت نیاز پیدا می کنند.
آموزش نیروی انسانی سرمایه گذاری پر سودی است که بازده آن در واقع یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است و باید به صورت مستمر در سازمان ها مورد توجه قرار گیرد، آموزش یکی از طریق های اصولی و منطقی هدایت تلاشهای کارکنان هر سازمان است و سبب بکارگیری استعدادهای نهفته، فعال کردن قدرت تخیل و به وجود آمدن حسن انعطاف پذیری فکری لازم درآنها خواهد شد.
یکی از شاخصهای مهم توسعه و پیشرفت همه جانبه، توجه به توانمندسازی و ارتقای کیفی نیروی انسانی بعنوان ارزشمندترین سرمایه هر کشور با مهارت آموزی است چونکه مطابق نبودن عرضه و تقاضای نیروی کار و بهره وری نیروی انسانی عواملی است که توجه به این مورد را لزوم بخشیده است.
کمبود فرصت های شغلی با عنایت به شرایط اقتصادی کشور، نداشتن مهارت و تخصص لازم نیروهای کار از عوامل مهم بوجود آمدن این نبود تعادل است که مهارت آموزی بعنوان اساس اشتغال راهکار حل آن بشمار می رود.
ظرفیت های گسترده فرصت های اشتغال موجود در استان بوشهر با عنایت به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، جزیره خارگ، نیروگاه اتمی و مصوبات دولت در زمینه استفاده و بکارگیری نیروهای کار بومی در این طرح ها لزوم تربیت نیروهای کار ماهر و فراگیری آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در رشته های متناسب با فرصت های شغلی موجود در این استان را دو چندان کرده است.
علاوه براین یکی از استنادها و استدلال های مدیران منطقه ویژه پارس و دیگر طرح های نفتی و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر جهت استفاده از نیروهای غیر بومی که همواره مورد اعتراض مردم و مسؤلان این استان بوده و هست نبود نیروی متخصص و ماهر در رشته های متخلف موردنیاز این صنایع در این استان است و بنابراین بخش عمده نیروهای کار شاغل در فرصت های شغلی این طرح ها و شرکت ها را با وجود مصوبات جذب ۵۰ درصد نیروهای بومی، نیروهای غیر بومی می سازند.
دولت تدبیر و امید برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار در فرصت های شغلی استان بوشهر گام های مهم و موثری در توسعه زیرساخت های آموزش فنی و حرفه ای برداشته است اما تا زمانیکه افراد و خانواده ها در زمینه فراگیری این مهارت ها به یقین نرسند مشکل اشتغال که ارتباط مستقیم با مهارت های آموزشی فنی و حرفه ای دارد، برطرف نمی گردد.
امروز با همت دولت کارگاه های فنی و حرفه ای وارد مهدهای کودک، مدرسه ها، دانشگاه ها، پادگان ها، ندامتگاه ها و حتی در کنار مراکز صنعتی هم وارد شده چونکه خیلی از مهندسان با وجود همه توانمندی ها ولی در مراکز واقعی کار قرار نگرفته اند و با این کار این مشکل هم برطرف می شود، پس می طلبد خانواده ها دیدگاه خویش را نسبت به فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای تغییر دهند و باور کنند که وجود نیروی کار تحصیل کرده با مهارت و توانمندی بسیار بهتر از نیروی تحصیل کرده بدون مهارت است.



مهارت آموزی تضمین آینده شغلی جوانان
یکی از فراگیران فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: امروز مهارت آموزی باید برای جوانان بعنوان اولویتی که می تواند آینده شغلی آنها را تأمین و بیکاری جامعه را برطرف کند به شمار رود اما این نگاه در میان جوانان استان بخوبی فرهنگ سازی نشده است.
امید افضلی که در رشته ابزار دقیق فعالیت می کند اضافه کرد: امروز جوانان باید مهارت آموزی را بعنوان یک لزوم و تضمین کننده آینده شغلی خود تلقی کنند و تنها به شغل های کاذب و مسافر کشی قانع نباشند.
وی بیان نمود: استعداد و قابلیت جوان ایرانی برای دنیا زبانزد است و تنها با ذره ای اعتماد به نفس و استفاده از فرصت های فراهم شده برای مهارت آموزی می تواند با معضل بیکاری مقابله کندزیرا در کشور به اندازه کافی فرصت اشتغال وجود دارد.
این جوان بوشهری افزود: فقدان و فقر مهارت در میان نیروی جوان به مشکل بیکاری بیشتر دامن می زند این درحالی است که اگر مهارت باشد و فرد تن به کار بدهد فرصت های شغلی به اندازه کافی وجود دارد.
وی خطاب به جوانان هم سن و سال خود اظهار داشت: یقین بدانید لیسانس در یک رشته خاص مانند روابط عمومی، فرهنگ و هنر و یا سایر رشته های دیگر با هدف گرفتن مدرک لیسانس بدون مهارت نه تنها منجر به اشتغال نمی گردد بلکه به مشکلات ما افزوده هم می شود.
افضلی افزود: آنچه امروز به کار جوانان می آید در شرایطی که همه از معضل بیکاری در رنج هستند مهارت آموزی در رشته های فنی و حرفه ای و حمایت دولت از مهارت آموزان است که می تواند آینده را برای آنان روشن کرد.
وی تصریح کرد: به صورت یقین فضای کار برای جوان با مهارت از جوان فاقد مهارت بیشتر است پس به جای مدرک گرایی به دنبال مهارت باید بود چونکه امروز جامعه به جوان متخصص و تکنسین بیشتر از یک کارشناس فاقد مهارت نیاز دارد.
ضرورت پشتیبانی از مهارت آموزان
یکی دیگر از مهارت آموزان بوشهری در بخش لوله کشی صنعتی و خانگی گاز که حالا به درجه استاد کاری رسیده است اظهار داشت: ۱۴ سال پیش با عزمی راسخ و تحمل خیلی از سختی ها همچون دوری از خانواده با استفاده از امکانات خوابگاهی فراهم شده در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مبادرت به فراگیری مهارت در بخش لوله کشی صنعتی و خانگی گاز کردم و امروز یک کارآفرین هستم که چندین کارآموز دارم و علاوه بر تأمین زندگی خود، زمینه کار و امرار معاش چندین نفر دیگر را هم فراهم نموده ام و این را مدیون مهارت های فنی و حرفه ای می دانم.
حمید کمالی نژاد افزود: مهمترین نیاز مهارت آموزان فنی و حرفه ای حمایت توسط دولت با تسهیلات ارزان قیمت پس از کسب مهارت برای ایجاد کسب و کاری مناسب می باشد چونکه هر یک از این افراد می توانند خود کارآفرین باشند و آنان نبیاد بعد از آخر دوره رها شوند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که الان در میان جوانان استان بوشهر با وجود ظرفیت ها و زیرساخت های مختلف صنعتی و اقتصادی در این استان ربرو هستند راغب نبودن آنها به کسب مهارت است که همین مساله سبب شده در بخش صنایع بیشتر از توان نیروهای غیر بومی استفاده گردد و بومیان به شغل های کاذب روی آورند.
یکی دیگر از کارآفرینان برتر کشوری در زمینه صنایع دستی در استان بوشهر اظهار داشت: آنچه امروز فراگیران فنی و حرفه ای به آن نیاز دارند حمایت پس از آموزش است بیشتر این افراد جوان و بدون سرمایه اولیه هستند و باید به وسیله تسهیلات ارزان قیمت مورد حمایت قرار گیرند.
زهرا ابوذری فخرآبادی که خود از کارآموزان فنی و حرفه ای بوده و امروز چندین نفر کارآموز دارد افزود: آنچه کارآموزان فنی و حرفه ای را دلسرد و مأیوس می کند نبود حمایت و درخواست وثیقه های سنگین از جانب بانک ها است.
وی بیان نمود: یکی از شاخصهای فنی و حرفه ای مهارت آموزی و ارتقای مهارت جامعه هدف است اما در کنار آن دستگاه های مسئول باید از فراگیران و افراد دارای مهارت حمایت لازم را داشته باشند چونکه بدون حمایت برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات لازم امکان استفاده از این مهارت وجود ندارد.
ابوذری افزود: خیلی از کارآموزان هستند که پس از فراگیری مهارت ها به سبب نبود امکان راه اندازی کسب و کار رها می شوند.
این کارآفرین برتر کشوری افزود: امروز به همت دولت تدبیر و امید زیرساخت های قوی و موثر و ابزار مهارت آموزی در استان ها به صورت تخصصی فراهم شده اما در کنار این مهارت ها حمایت در بخش راه اندازی کسب و کار ضروریست.
وی در باره برگزاری مسابقه های مهارت آموزی اظهار داشت: برگزاری این مسابقه ها سبب ایجاد حس رقابت و زمینه ای برای عرضه توانمندی افراد می شود که باید مطابق استانداردها به صورت مستمر برگزار گردد.
ناچیز بودن ظرفیت مشاغل دولتی
یکی از کارآفرینان بوشهری که خود از فراگیران فنی و حرفه ای است اظهار داشت: خیلی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی به دنبال استخدام در دستگاه های اجرایی هستند این درحالی است که این فرصت ها محدود و برپایه گزارش ها بدنه دولت به اندازه کافی فربه و توان جذب بیشتر را ندارد.
فاطمه خسرو خواه که خود روزی بعنوان مهارت آموز وارد مرکز فنی و حرفه ای شده بود و امروز بیشتر از ۴۶۰ بافنده در رشته فرش در منطقه تنگستان زیر نظر او فعالیت می نمایند و همچون کارآفرینان برتر بشمار می رود اضافه کرد: مشاغل دولتی ظرفیت محدودی دارند و در مقابل مشاغل و ظرفیت شغلی بازار آزاد و بخش خصوصی بسیار ناچیز است.
وی افزود: برخورداری از دانش مهارتی دروازه هایی است که مسیر را باز می کند و فرصت های خوبی از اشتغال و کارآفرینی را پیش روی جوانان قرار می دهد در همین ارتباط دولت با صرف اعتبارات قابل توجه مطابق نیاز بازار کار و جامعه به شکل مجانی در اقصی نقاط کشور و به تبع آن استان بوشهر دوره های مهارت آموزی را در کارگاه های ثات آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی کرده است و چه خوب است که جوانان این فرصت ها را ببینند و از آنها استفاده کنند.
خسروخواه اظهار داشت: مهارت آموزی لازمه و زیربنای رونق اشتغال و تولید در جامعه است و فقدان این مهارت ها برنامه های دولت برای اشتغال و تولید را بی اثر می کند.
وی افزود: با عنایت به قابلیت ها و توانمندی های موجود در استان تنها راه استفاده از این ظرفیت ها توانمند سازی مهارتی جوانان است.
خسرو خواه بیان نمود: مهارت آموزی تنها راه شکست غول بیکاری در جامعه است و جوانان بعنوان سرمایه های این سرزمین باید به این یقین برسند که امروز مشاغل اداری و دولتی اشباع شده و با کسب مهارت در بخش های صنعت، تولید، خدمات و سایر مشاغل باید ایجاد اشتغال کرد.
ضرورت به روز کردن تجهیزات مراکز آموزش فنی و حرفه ای
یکی دیگر از کارآموزان فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: رشته های متنوعی در بخش های مختلف طراحی و عرضه شده و استقبال خوبی هم می شود اما تجهیزات موجود متناسب با نیاز روز نیست و تجهیزات کارگاهی بخصوص در بعضی از رشته ها همچون موتور دریایی هنوز دیزلی و قدیمی است.
علی بازیاری افزود: سازمان فنی و حرفه ای گام هایی مهم در بخش مهارت آموزی برداشته اما با عنایت به شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه نیاز است که بخش صنعت هم در بخش تجهیزات کارگاهی به این بخش کمک نماید که در زمان حاضر این همکاری ضعیف است.
وی بیان نمود: با توجه به این که امروز آموزش های فنی و حرفه ای برای همه رده های سنی تعریف شده باید با تأمین تجهیزات جدید زمینه جذب گروه های سنی مختلف به آموزش های فنی و حرفه ای را فراهم نمود.
یکی دیگری از کارآفرینان استان بوشهر اظهار داشت: آموزش از اصول اولیه فراگیری هر کاری است و اگر آموزش نباشد نیروی کار موفقی نخواهیم داشت بنابراین در کنار آموزش نظریه آموزش عملی نیاز است.
حمید کمالی نژاد اضافه کرد: امروز فنی و حرفه ای با عرضه زیرساخت های مجانی آموزش و ایجاد امکانات خوابگاهی برای فراگیران زمینه فراگیری مهارت های مختلف برای فراگیران به وجود آمده است اما این بخش به حمایت هر چه بیشتر دولت نیاز دارد.
وی که در بخش لوله کشی گاز فعالیت می کند و خود چندین کارآموز دارد افزود: امروز نیروی کار زیادی از سایر مناطق کشور برای کار در بخش های مختلف صنعت وارد استان بوشهر می شوند این درحالی است که فراگیری مهارت ها و پذیرش شرایط سخت کار از جانب جوانان این سرزمین کمرنگ است.
کمالی نژاد تصریح کرد: جوانان باید بدانند که حق فرزندان این سرزمین تنها فعالیت کردن در بخش خدمات نیست بلکه باید با استفاده از فرصت های موجود و فراگیری مهارت ها در بخش های مختلف صنایع مشغول به کار شوند.



اجرای طرح ایران مهارت در ۱۲۰ مدرسه
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت: طرح ایران مهارت با هدف توانمندسازی دانش آموزان برپایه خلاقیت های آنان برای پنج هزار دانش آموز در ۱۲۰ مدرسه این استان اجرا شده است.
حسین درتاج اضافه کرد: در طرح ایران مهارت ۵۰۰ حرفه مهارتی تدوین شده است که برپایه ظرفیت مدرسه ها و نیاز بازار کار ۲۵۰ حرفه آموزشی از این طرح در این استان اجرایی می شود.
وی بیان نمود: فنی و حرفه ای در تلاش است با ارائه آموزش های فنی متناسب با نیاز بازار کار و ظرفیت های درونی دانش آموزان زمینه اشتغال را برای آینده آنها مهیا سازد.
درتاج با اشاره به نقش هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در توسعه اشتغال اظهار داشت: رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش از لزوم های آموزش و پرورش است که مجموعه فنی و حرفه ای برای اجرای کارهای عملی دانش آموزان کنار آموزش و پروش خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت: دانش سیال امروز، توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است.
درتاج افزود: مهارت آموزی درنظام های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه ای دارد چونکه تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را به منظور زندگی آینده آماده کند.
وی توسعه و تقویت فرهنگ کار، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، کارآفرینی و ارتباط بین آموزش رسمی و غیر رسمی در دوره اول متوسطه را از اهداف اجرای این طرح در سطح استان بوشهر دانست.
درتاج اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۴۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش دولتی و غیردولتی در این استان فعال می باشند که از این تعداد ۳۸ هنرستان در شاخه فنی و حرفه ای و ۱۱۲ هنرستان کاردانش در بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت می نمایند.
آموزش مهارت به ۲۸ هزار بوشهری در دولت تدبیر و امید
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: در زمان حاضر با عنایت به اهمیت توسعه مهارت آموزی در این استان تابحال ۴۲ تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی مختلف در زمینه مهارت آموزی امضا شده است.
دراهکی با اشاره به امضای تفاهم نامه فنی و حرفه ای با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعنوان یکی از مصوبه های دور اول سفر هیات دولت تدبیر و امید به استان بوشهر اضافه کرد: برپایه این تفاهم نامه متناسب با نیاز این صنعت زمینه آموزش هشت هزار نفر بومی در این استان فراهم گردید که برپایه رصد انجام شده تابحال ۷۸ درصد از نیروهای آموزش دیده در بخش صنایع مورد نیاز بکارگیری شده اند.
دراهکی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دیگری درزمینه تأمین و معرفی کارآفرینان اظهار داشت: ۱۱۰ حرفه مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این سند مشخص شده که این منطقه متعهد است خدمات خویش را از کارآفرینان فنی و حرفه ای دریافت کند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه فنی و حرفه ای با نیروگاه اتمی بوشهر اضافه کرد: برپایه این تفاهم نامه آموزش هشت هزار نفر در ۱۹ حرفه متناسب با نیاز نیروگاه اتمی بوشهر فراهم گردید که تابحال از یکهزار و ۱۶۰ نیروی آموزش دیده اند و از این شمار ۳۳۰ نفر به کار گیری شده اند و مابقی منتظر فراخوانی هستند.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان بوشهر اظهارداشت: برپایه آمار موجود تا آخر سال ۱۳۹۲ در مجموع ۱۹ هزار نفر آموزش های مهارتی را در استان بوشهر فراگرفته بودند که در دولت تدبیر و امید با آموزش ۲۸ هزار نفر دیگر تا آخر سال ۹۸ این آمار به ۴۷ هزار نفر افرایش یافته است.
وی شمار مرکز دولتی آموزش فنی وحرفه ای در استان بوشهر ۱۵ مرکز عنوان نمود که از این شمار چهار مرکز در دولت تدبیر و امید به راه افتاده است و علاوه برانی ۱۷۵ مرکز آزاد بخش خصوصی هم در این استان است.
بوشهر مقام اول کشور در آموزش مهارت به سربازان
دراهکی افزود: یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش مهارت آموزی وارد کردن مهارت های فنی و حرفه ای در پادگان ها است که استان بوشهر از سه سال قبل تابحال در این حوزه مقام اول را کسب کرده است.
وی افزود: در این ارتباط از سال ۱۳۹۷ تابحال ۱۴ هزارو ۵۰۰ سرباز در استان بوشهر آموزش های مهارتی را فراگرفته اند و سال جاری هم چهار هزار نفر به این آمار افزوده می شود.
دراهکی افزود: تابحال ۶۷ کارگاه آموزشی در محیط واقعی کار برای سربازان در استان بوشهر راه اندازی شده و ۲۲ کارگاه دیگر هم مقرر است امسال ایجاد شود.
اشتغال به کار ۷۸ درصد از مهارت آموزان
دراهکی اعلام نمود: شرکت در دوره های مهارت آموزی ضامن اشتغال آینده نوجوانانو جوانان است طوریکه حالا ۷۸ درصد از افرادی که مهارتی را در آموزشگاه های فنی و حرفه ای این استان فراگرفته اند، شاغل هستند.
وی افزود: بنگاه های اقتصادی که در آینده شکل می گیرند هزینه و زمان خویش را صرف آموزش مجدد نیروها نمی کنند و تخصص و مهارت افراد بیشتر از مدرک مورد توجه قرار می گیرد ازاین رو کسب یک مهارت می تواند تضمین کننده آینده افراد باشد.
دراهکی اظهار داشت: در زمان حاضر نزدیک به پنج هزار و ۴۰۹ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگی و هنر، خدمات و صنعت طراحی شده که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استانداردهای آموزشی را دارد اما با عنایت به زیرساخت های موجود از این شمار تنها یکهزار و ۳۴۰ استاندارد به صورت فعال آموزش داده می شود و ۶۰۰ استاندارد هم به صورت ادواری برگزار می گردد.
وی بیان نمود: فنی و حرفه ای بیشتر از ۱۵ جامعه هدف در دولت تدبیر و امید دارد که از این افراد پنج قشر شامل دانشجویان، دانش آموزان، سربازان وظیفه و صدمه دیدگان اجتماعی و گروه های در معرض صدمه همچون قشرهای جدیدی هستند که به این جامعه اضافه شده و مورد توجه قرار گرفته اند.
توسعه نهضت مهارت آموزی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: برای مقابله با بی سوادی مهارتی نهضت مهارت آموزی در این استان راه اندازی و توسعه می یابد و اجرای موفق این نهضت به مشارکت اجتماعی نیاز دارد.
دراهکی تصریح کرد: شرط رونق کسب و کار، اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری با هم است در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مهارت های فنی و حرفه ای از شروع دوره ابتدایی تا آخر تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینه ساز توسعه است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: امروز ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی می سازند و فرد پس از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی شده بنابراین ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای دانشگاهی هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر با تاکید بر اینکه فقر مهارت فنی ریشه در خانواده ها دارد تصریح کرد: همه آرزوهای پدر و مادران برای فرزندانشان تحصیل در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی است هرچند منکر این آموزش ها نیستم اما خانواده ها باید فرزندان خویش را به فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای تشویق کنند.
دراهکی افزود: بر مبنای تفاهم نامه منعقد شده با دانشگاه های استان ۹ کارگاه در دانشگاه خلیج فارس، هفت کارگاه در دانشگاه آزاد و ۹ کارگاه در دانشگاه علمی و کاربردی استان بوشهر راه اندازی و دانشجویان در کنار درسهای نظریه خود یک مهارت هم کسب می کنند.





تقویت زیرساخت های مهارت آموزی
دراهکی افزود: راه اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه استان بوشهر همچون زیرساخت های فراهم شده در این استان است که با عنایت به اجرای پروژه تلاش می شود این مرکز تا آخر سال به بهره برداری برسد.
وی راه اندازی مرکز ملی مهارت صنایع دریایی، بندری و شیلاتی در سه فاز در شهرستان دیر را همچون دیگر پروژه های زیرساختی استان بوشهر عنوان نمود و اظهار داشت: این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که جهت راه اندازی فاز نخست آن هفت میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و انتظار می رود تا آخر سال افتتاح شود.
دراهکی دومین مرکز آموزش تربیت مربی کشور در کنگان را از دیگر اقدام های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در استان بوشهر عنوان نمود که با سه میلیارد تومان اعتبار و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست راه اندازی است.
وی راه اندازی مرکز آموزش مهارتی هتل داری در بوشهر را از دیگر طرح های مهم استان بوشهر عنوان نمود و اظهار داشت: پیش از دولت تدبیر و امید ۹۰ کارگاه آموزشی در این استان فعال بود اما امروز این شمار به ۱۱۰ کارگاه رسیده و تاپایان دولت به ۱۷۰ کارگاه می رسد.
رویکرد دولت تدبیر و امید توسعه مهارت روستاییان
دراهکی اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم دولت برای رونق روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها مهارت آموزی جوانان این مناطق است که تابحال ۱۲۵ کارگاه مختلف در این اراتباط در روستاهای استان بوشهر راه اندازی و مسابقه های آزاد مهارت در بخش گلیم و صدف برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: همینطور تفاهم نامه ای بین آموزش فنی و حرفه ای فرمانداری و دفتر روستایی هم بسته شده و براین اساس ۷۰ کارگاه آموزشی در ۷۰ روستان متناسب با ظرفیت و اشتغال زایی آنها برگزار می گردد.
ضرورت تغییر فرهنگ مدرک گرایی به مهارت آموزی
دراهکی اظهار داشت: با وجود همه گام های برداشته شده در مدارس با طرح هر ایرانی یک مهارت، دانشگاه ها، پادگان ها، زندان ها و حتی برای اتباع خارجی اما هنوز ذهن غالب خانواده ها به سمت گرفتن مدرک است تا اینکه فرزند آنها مهارتی را بیاموزد این درحالی است که در این شرایط کسی برای مدرک فراخوان اشتغال نمی دهد بلکه برپایه تخصص و مهارت است که فراخوان داده می شود.
وی بیان نمود: کمبود اعتبار تجهیزاتی یکی دیگر از مشکلات استان بوشهر است که متناسب با فناوری روز نیست و باید در این حوزه زیرساخت های آموزش فراهم گردد.
دراهکی جذب مربیان به روز در فنی و حرفه ای را از دیگر مشکلات این سازمان عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به محدودیت نیروی انسانی امکان جذب مربی وجود ندارد این در حالیست که باید متناسب با رشته های جدید مربیان جدیدی هم وجود داشته باشد تا آموزش بهتر صورت گیرد.
مهارت محوری راهکار جهش تولید
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مهمترین راه های جهش تولید، تغییر آموزش های آکادمیک از حافظه به مهارت محوری است.
عبدالمجید دراهکی با اشاره به نام گذاری سالجاری به نام سال جهش تولید از جانب رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: دستیابی به جهش تولید نیازمند توجه ویژه به مقوله مهارت آموزی و مهارت افزایی است.
وی افزود: مهارت آموزی ابزاری برای توسعه و تربیت نیروی کار ماهر و توانمندسازی نیروی انسانی جویای کار برای بهره وری بیشتر از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.
دراهکی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان ضلع اصلی برمدار توسعه و باراندازی مهم در مهارت آموزی و بازآموزی کنشگران اصلی تولید، با نگرشی ایران شمول و بذل توجه به پارادیم حکم رانی آموزش های مهارتی و با کنشگری در میدان های اقتصادی، صنعتی، خدمات و کشاورزی و ارتقای سطح مهارتی بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، نقشی بی بدیل در سطح تولید بنگاه ها و میدان های مورد اشاره ایفا کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر اظهار داشت: فرهنگ سازی و ترویج گفتمان مهارت آموزی و در نظر گرفتن مشوق ها به منظور ایجاد انگیزه می توانند دستیابی به هدف های پیش رو را میسر کند.




منبع:

1399/05/08
21:28:42
5.0 / 5
225
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است