اشتغال آفرینی در شهرهای كم جمعیت

اشتغال آفرینی در شهرهای كم جمعیت كاروخدمت: با تصویب نمایندگان منابع لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای كم جمعیت مختص شد.


نمایندگان مجلس در ادامه بررسی این لایحه مصوب كردند تسهیلات موضوع این قانون به طرح های بخش غیردولتی در حوزه های كشاورزی، منابع طبیعی، معادن كوچك، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی و كلیه فعالیت های مربوط به فرش دستباف و خدمات در مناطق روستایی و عشایری نیز تعلق گیرد.
 
همچنین منابع این لایحه برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اختصاص می یابد. 
 
براساس مصوبه جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی قرار است منابع این لایحه از صندوق توسعه ملی و با تصویب هیأت امنای صندوق تأمین شود كه مبلغ آن معادل ریالی 1 میلیارد و 500 میلیون دلار است.
 
حجتی در مجلس: 570 طرح تكمیلی بعد از تولید در قالب تعاونی تهیه كرده ایم
وزیر جهاد كشاورزی توجه به بخش تعاونی در حوزه كشاورزی را از اولویت های این وزارتخانه  دانست.
 
محمود حجتی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال سید كمال الدین شهریاری از وی درخصوص اینكه چرا سازمان تعاون روستایی براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از كشاورزان عمل نمی كند؟، گفت: در بخش كشاورزی موضوع زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را در دستور كار قرار دادیم كه باید در این بخش كشاورزان به صورت حقیقی یا حقوقی حضور داشته باشند تا بتوانند بدون كمترین دغدغه محصولات خود را عرضه كنند.
 
وی با بیان اینكه یكی از سازوكارهای مهم عرضه محصولات كشاورزی، تعاونی های روستایی هستند، گفت: در حال حاضر حجم محصولات كشاورزی 120 میلیون تن در سال است كه در این زمینه ایجاد تعاونی های توانمند در دستوركار قرار داشته و دارد.
 
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه در این زمینه ، تامین نهاده های دامی، كود، بذر و سم را تعاونی ها برعهده دارند، افزود: وزارتخانه جهاد كشاورزی خرید تضمینی محصولات را داروی شفابخش نمی داند، بلكه آن را زمانی كه به سازوكار مشخصی دست یابیم،در حكم مُسَكن می داند.
 
حجتی خاطرنشان كرد: دیروز كشاورزی معیشتی داشتیم و كمتر برای تولیدكننده دغدغه بازار وجود داشت، اما باید با نگاه تقاضامحور به دوره گذار از كشاورزی معیشتی به كشاورزی اقتصادی و تولیدی بپردازیم و در بدو شروع اقدام به شناسایی بازار و محل عرضه محصول كنیم.
 
وی با بیان اینكه براساس همین نگاه در دستوركار وزارتخانه، این فرآیند را تعریف كرده ایم كه در ارتباط با خدمات پیش از تولید، تولید و مهمتر از آن بعد از تولید،در ارتباط با دسته بندی صنایع تبدیلی،صنایع غذایی و بازار فروش از ظرفیت تعاونی ها استفاده كنیم.
 
این عضو كابینه دولت تاكید كرد: ایجاد تعاونی های توانمند كه هم بازار را می شناسند و هم قدرت اقتصادی داشته باشند و هم بتوانند مشكلات مربوط به عملیات بعد از تولید را انجام دهند،در دستوركار قرار گرفته است و ما در استفاده از تعاونی ها تا آنجاكه امكان داشته و توانسته ایم اقدام كرده ایم.
 
حجتی با اشاره به اینكه در زمینه تولید مرغ امروز حدود 45 درصد از تولید مرغ كشور را وارد زنجیره تولید كرده ایم، گفت: این زنجیره شامل تامین نهاده ها، تولید مرغ مادر، جوجه یك روزه، مرغ گوشتی و عرضه و بسته بندی می شود كه باید در تمامی شاخه های تولیدی بخش كشاورزی این كار صورت گیرد. 
 
نماینده سوال كننده از پاسخ وزیر جهاد كشاورزی قانع شد
كمال الدین شهریاری نماینده  دشتی و تنگستان در نشست علنی امروز  در بررسی سوال خود از  وزیر جهاد كشاورزی از پاسخهای وی قانع شد.
 
علی اكبری رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیش از بررسی سوال گزارشی از بررسی آن در كمیسیون ارائه كرد و گفت: موضوع سوال عمل نكردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از كشاورزان براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه بود.
 
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به این اهداف اشاره كرد و گفت: جمع آوری، نگهداری و خرید محصولات تولیدی روستاییان و كشاورزان از طریق شركت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی و كشاورزی و فروش آن ها در بازارهای مناسب با فروشگاه های اختصاصی، تبدیل و بسته بندی محصولات كشاورزی، حمل و نقل محصولات كشاورزی، ایجاد تاسیسات لازم برای نگهداری محصولات و احداث ساختمان هایی همچون انبار، سردخانه، فروشگاه و كارخانه از جمله وظایف سازمان تعاون روستایی است.
 
وی در ادامه با اشاره به حضور حجتی وزیر جهاد كشاورزی در كمیسیون یادآور شد: وزیر كشاورزی معتقد بود سازمان تعاونی روستایی با هدف كمك و حمایت از كشاورزان تشكیل شد تا آنان شغل خود را رها نكنند در حالی كه در حال حاضر نوع برخورد سیستم قضایی با كشاورزانی كه تغییر كاربری اراضی داده اند نوعی برخورد با معلول بوده و مشكل را حل نمی كند.
 
اكبری در ادامه با بیان اینكه مشكل كشاورزان مراحل پیش از تولید و در حال تولید نیست، بلكه پس از تولید محصولات است، اظهار داشت: كشاورزان باید از طرف دولت حمایت شوند تا فاصله قیمتی بین تولید و مصرف كننده برطرف شود.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تاكید بر اینكه از نظر قانون سازمان تعاون روستایی در لیست سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قرار دارد، بیان كرد: امكان سرمایه گذاری و ایجاد وظایف و تصدی گری جدید ممنوع است. در قانون برنامه ششم توسعه هم این امكان دیده نشده است، اما در قالب شبكه تعاونی ها در سه سال گذشته این سازمان، سطح معاملات را از 5 میلیون تن به 12 میلیون تن رسانده است؛ مانند صادرات 540 هزار تن سیب زمینی كه 10 برابر 3 سال گذشته بوده است، اما تولید 5.5 میلیون تن سیب زمینی را نمی توان تازه خوری كرد و قطعا انباشت محصول وجود دارد كه باید در این خصوص زیرساخت ها فراهم شود.
 
رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با بیان اینكه در نهایت نماینده سوال كننده از وزیر از توضیحات حجتی در كمیسیون قانع نشد، خاطرنشان كرد: در نهایت سوال به صورت ملی اعلام شده و به صحن علنی ارجاع شد. 
 
منابع ایجاد اشتغال روستایی و عشایری دو نیمه شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع لایحه حمایت از توسعه  و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را به نسبت دو سهم 50 درصد تقسیم كردند.
 
بر این اساس منابع موضوع این قانون در درون هر استان به نسبت 50 درصد براساس شاخص سهم بیكاران روستایی، جمعیت عشایری، مناطق مرزی و مناطق محروم به صورت استانی توزیع می شود و 50 درصد باقیمانده به صورت ملی و بر اساس شاخص های مصوب شورای عالی اشتغال و بر مبنای شاخص های مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی توزیع می گردد.
 
نمایندگان بر اساس یكی از دیگر از بندهای این لایحه به منظور حسن اجرای این قانون و ارزیابی میزان پیشرفت كار، سازمان برنامه و بودجه كشور را موظف كردند با به كار گیری سامانه مناسب بر نحوه اعطای تسهیلات و اشتغال ایجاد شده نظارت كند.
 
درخواست نماینده شاهین شهر برای حضور وزیر نفت در مجلس
حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی از هیئت رئیسه خواست تا هفته آینده ضمن دعوت از وزیر نفت در صحن علنی، خواستار ارائه گزارشی از وی برای قراردادهای اخیر به نمایندگان باشد.
 
این نماینده مجلس گفت: ما نگران این قراردادها هستیم و باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.
 
رئیس مجلس هم گفت: به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
 
ارجاع لایحه موافقتنامه پاریس برای بررسی بیشتر به كمیسیون كشاورزی
رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه پاریس را برای بررسی بیشتر به كمیسیون كشاورزی ارجاع داد.
 
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یكشنبه، 18 تیر) مجلس شورای اسلامی گزارش كمیسیون كشاورزی،آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه پاریس را برای بررسی بیشتر به كمیسیون مربوط ارجاع داد.
 
دولت مكلف به تعیین شرایط اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم شد
نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مكلف به تعیین شرایط اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم كردند.
 
نمایندگان در نشست علنی امروز (یكشنبه 18 تیر) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، با ماده 7 این لایحه با 151 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
 
براساس ماده 7 لایحه مذكور، آیین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر تكالیف و سهم هر یك از دستگاه های اجرایی در این زمینه، چارچوب و شرایط عقد قرارداد عاملیت با سپرده گذاری نرخ سود متناظر بخش های هدف، دوره بازپرداخت متناسب با نوع طرح، سازوكار تزریق تدریجی منابع و پذیرش طرح های پیشنهادی سایر دستگاه ها، ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ قانون توسط سازمان برنامه و بودجه كشور با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در چارچوب قوانین مربوط تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
 
در پایان بررسی این لایحه، آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای رفع شبهه یك بار دیگر كلیات این لایحه را به رأی گذاشت كه نمایندگان با 150 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن با كلیات این لایحه موافقت كردند.
 
آقای لاریجانی در ادامه با تشكر از كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای بررسی این لایحه، آن را لایحه ای بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری كرد شورای نگهبان هر چه سریع تر بررسی و تصویب آن را در دستور كار قرار دهد. 
 
بیانیه 240  نماینده در قدردانی از اقدامات خداپسندانه كمیته امداد
240 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  بیانیه ای از ترویج سنت حسنه الهی نیكوكاری،اكرام ایتام و اطعام نیازمندان به همت كمیته امداد امام خمینی (ره) قدردانی كردند.
 
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز این  بیانیه را به این شرح قرائت كرد:
 
با سلام و صلوات محضر حضرت ولی عصر (عج) و درود به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی خصوصا روح پر فتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) ، قبولی طاعات و عبادات مردم متدین و نیكوكار كشورمان در ماه مبارك رمضان را از خداوند متعال خواستاریم.
 
رمضان ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش،ماه جود و كرم،فرصتی برای دستگیری و رسیدگی به امور فقرا و محرومین است كه بندگان خوب خدا با تأسی به آموزه های الهی و انسانی پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم (ع)، گره از مشكلات همنوعان می گشایند.
 
طی سال های گذشته كمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان نهادی برگرفته از اندیشه های بلند امام خمینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در اشاعه و ترویج سنت های حسنه اسلامی خصوصا فرهنگ انفاق و احسان و بسط و توسعه تكافل، نشاط، همدلی و همبستگی اجتماعی، برنامه های ماندگار و اثرگذاری را برگزار كرده است.
 
در ماه مبارك رمضان امسال نیز شاهد اجرای برنامه های متنوعی از سوی كمیته امداد امام خمینی (ره) با همكاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، همچون برگزاری جشن رمضان با حضور پرشور مردم و ارائه تولیدات خوداشتغالی خانواده های تحت حمایت،اكرام ایتام و محسنین با مشاركت گسترده خیرین و نیكوكاران، اطعام نیازمندان با همیاری نیكوكاران در سراسر كشور، طرح مفتاح الجنه و دیدار از خانواده ها و آزادی زندانیان نیازمند از جمله حركت های مبارك كمیته امداد بود.
 
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پاس همه تلاش‌ها از جمله اشتغالزایی و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش كمیته امداد امام‌خمینی (ره) و برنامه‌های موثر در جهت ترویج سنت‌های حسنه اسلامی و افزایش همدلی، بدین وسیله از جناب آقای مهندس فتاح رئیس، اعضای هیأت امنا و همه امدادگران خدوم كمیته امداد امام‌خمینی (ره) این نهاد مقدس كه بی‌شائبه و به قصد قرب الهی و برای شادی كودكان یتیم و خانواده‌های نیازمند وقت خود را صرف خدمت به محرومان كشور می‌كنند، سپاسگزاری كرده و دوام خدمت و توفیقات آنها را از خداوند متعال مسئلت می‌ نماییم.
 
اعلام وصول لایحه اصلاح قانون كار
عضو هیات رئیسه مجلس موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را قرائت كرد.
 
محمدعلی وكیلی در نشست علنی امروز  موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت كرد:
 
در اجرای ماده 138 قانون آئین نامه داخلی مجلس استرداد لایحه اصلاح قانون كار به دلیل نگرانی های ابراز شده و انتقادات صورت گرفته به برخی مواد لایحه. 
1396/04/18
20:50:23
5.0 / 5
2269
تگهای خبر: اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید