تفاوت مبنای ارتفاعی نقشه های ایران با نقشه های روسیه

رییس سازمان نقشه برداری به ظریف نامه نوشت

رییس سازمان نقشه برداری به ظریف نامه نوشت كاروخدمت: رئیس سازمان نقشه برداری در نامه‎ای خطاب به وزیر امور خارجه با اشاره به اینكه كنوانسیون خزر مستند به «نقشه های ناوبری دریایی منتشره توسط روسیه» است، از نقشه‎های این سازمان در دریای خزر یاد كرده كه تفاوت مبنای ارتفاعی با نقشه‎های روسیه دارند. او بر این اساس از آمادگی سازمان نقشه برداری كشور به منظور عرضه اطلاعات و خدمات فنی و علمی لازم به وزارت امورخارجه اطلاع داده است.



به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، مسعود شفیعی در این نامه با اشاره‎ به جایگاه و هویت قانونی سازمان نقشه برداری كشور بعنوان یك سازمان زیربنایی تحت نظر سازمان برنامه و بودجه شروع شده و یادآور شده است كه برپایه قانون تأسیس این سازمان و همینطور ماده ۱۱ قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور(مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی) كلیه فعالیت های در رابطه با نقشه برداری و اطلاعات مكانی، عكسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه های پوششی و شهری در مقیاس های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیرنظامی بر عهده سازمان نقشه برداری كشور است.

شفیعی با اشاره به اینكه سازمان نقشه برداری كشور وظایفی چون "عملیات آبنگاری (هیدروگرافی)، تهیه نقشه‎های دریایی پایش تراز دریا، پردازش و پیش بینی جزرومد، تعریف و تولید سطوح مبنای مسطحاتی و ارتفاعی، تولید شبكه های سراسری ژئودزی، ترازیابی دقیق، ثقل سنجی و ژئودینامیك، تهیه و به روزنگهداشتن نقشه های مبنایی و مورد نیاز كشور، طراحی و تولید سیستم های اطلاعات مكان (GIS)، استقرار زیرساخت داده‎های مكانی ملی(NSDI)، كنترل كیفی تمام فعالیت های حوزه اطلاعات مكانی در موسسات و بخش های دولتی و خصوصی طبق استانداردهای ملی و بین المللی" را بر عهده دارد، در این نامه نوشته است: سازمان نقشه برداری كشور با در اختیار داشتن شبكه ای از ایستگاه‎های پایش تراز آب در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، ضمن تعیین مبنای ارتفاعی كشور، تغییرات تراز آب در شمال و جنوب كشور را به صورت پیوسته مورد پایش قرار می دهد.

رئیس سازمان نقشه برداری كشور در ادامه نامه خود به وزیر امور خارجه از كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یاد كرده و به استناد اینكه در ماده یك این كنوانسیون به «نقشه های ناوبری دریایی منتشره توسط كشور روسیه» اشاره شده، نوشته است: لازم به ذكر است كه سازمان نقشه برداری كشور در سه دهه گذشته، نقشه‎های متعددی از آب‎های جمهوری اسلامی ایران در سواحل شمال و جنوب كشور تهیه نموده است. به صورتی كه چارت های متعددی از آب‎های جنوب كشور به صورت بین المللی انتشار یافته اند و در دریای خزر هم علاوه بر تائید و انتشار چارت های نوشهر و فریدون كنار توسط IHO (سازمان بین المللی هیدروگرافی)، چارت های بنادر آستارا، انزلی، تركمن و امیرآباد با مقیاس ۱.۲۵۰۰۰ به همراه هفت چارت یك صد هزار پوششی خزر در آستانه تایید و انتشار است.

شفیعی همینطور با اشاره به اینكه در ادامه ماده یك كنوانسیون خزر به خط مبدا عادی به صورت میانگین چندین ساله -برابر منهای ۲۸ متر از مبنای ۱۹۷۷ دریای بالتیك- اشاره شده، متذكر شده است: نقطه مبنای ارتفاعی كشور ایران هم اینك در ایستگاه بندر شهید رجایی و متعلق به سازمان نقشه برداری كشور است و صفر ارتفاعی كشور حاصل میانگین چندین ساله داده های همین ایستگاه بوده و مبنای عمق یابی چارت های دریایی شمال ایران، عدد منهای ۲۷.۵ بر مبنای سیستم ارتفاعی كشورمان (۱۹۸۸ (IRHS است.

وی به استناد این موارد به وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد كه با عنایت به مبنا و تعریف سیستم‎های ارتفاعی در نقشه‎های تدوین شده توسط ایران و روسیه، تفاوت‎هایی وجود دارد. از این رو بدیهی است كه تعریف مبنای ارتفاعی در كنوانسیون فوق الاشاره (منهای ۲۸متر) كاملا در تعیین خطوط مبنا تاثیر گذار خواهد بود.

رئیس سازمان نقشه برداری كشور با اشاره به اینكه مبحث یكسان سازی مبنای ارتفاعی در حوزه خزر و اهمیت آن قبلا در نشست كمیته هماهنگی هواشناسی- آبشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر( ( CASPCOM و همینطور كمیته ژئوماتیك اكو مطرح شده ولی اجرا نشده، نوشته است: با این همه، سازمان نقشه برداری كشور در تلاش است تا با همكاری كشورهای همجوار حوزه خزر با استفاده از وزارت امور خارجه، اختلاف دو سیستم ارتفاعی را اندازه گیری نماید.

شفیعی با تاكید بر اهمیت و حساسیت تعریف خطوط مبدا در آینده كه لزوم برخورداری از داده‎های مكانی و نقشه های دقیق از مناطق ساحلی را اجتناب ناپذیر می كند و همینطور نیاز به تعریف و تدقیق سطوح مبنای ارتفاعی و اختلاف بین آنها نوشته است: سازمان نقشه برداری كشور آمادگی خویش را به منظور عرضه اطلاعات و خدمات فنی و علمی لازم به وزارت امورخارجه اعلام می دارد.




1397/07/09
22:10:04
5.0 / 5
2277
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید