آغاز فاز دوم آموزش شغلی دوگانه ایران وآلمان

آغاز فاز دوم آموزش شغلی دوگانه ایران وآلمان به گزارش كاروخدمت نمایندگان پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان از اجرای فاز دوم این پروژه خبردادند وكاهش نرخ بیكاری و هماهنگ سازی آموزش شغلی با نیاز بنگاه های ایرانی را دستاوردهای این پروژه دانستند.



به گزارش كاروخدمت به نقل از مهر، علیرضا مقیدی، مدیر پروژه ایران بنیاد SBH آلمان، اباذر براری، مدیر امور توسعه معاونت استان های اتاق ایران و رضا ترخان و محمد علیشاهی، نمایندگان سازمان فنی و حرفه ای كشور در نشستی به بیان دستاوردهای یكساله پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان پرداختند و از آغاز فاز دوم اجرای این موافقت نامه خبر دادند.
مقیدی این توافق را همچون دستاوردهای برجام توصیف كرد و اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن برجام و در چارچوب موافقت نامه های اقتصادی، دولت های ایران و آلمان توافق كردند تا در زمینه آموزش نیروی كار با یكدیگر همكاری كنند و این پروژه حاصل توافقات ذكر شده است.
مدیر پروژه ایران بنیاد SBH افزایش سنجش نیاز مهارتی بنگاه های ایرانی را همچون اهداف فاز اول پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان دانست و افزود: بر این اساس طی یك سال گذشته، علاوه بر عرضه مزیت های آموزش دوگانه در استان های مختلف ایران و تولید ارتباط میان بنگاه ها، اتاق بازرگانی و سازمان فنی و حرفه ای، به صورت آزمایشی نیازهای بنگاه های ایرانی به مهارت های مختلف ارزیابی شده و دوره های آموزشی در رابطه با این مهارت ها در سازمان فنی و حرفه ای كشور طراحی شده است.
مقیدی كمبود نیروی كار ماهر را یكی از اشكالات اقتصاد ایران دانست و اظهار داشت: واقعیت این است كه بیكاری در ایران تا حد زیادی ناشی از كمبود مهارت شغلی در بین نیروی كار و نا همخوان بودن عرضه نیروی كار با نیاز بنگاه های اقتصادی می باشد. این پروژه به بنگاه ها كمك می نماید تا نیروی كار را با عنایت به نیاز خود تربیت كرده و مهارت مورد نیاز خویش را به كار بگیرند.
وی افزود: بعنوان مثال در اجرای طرح پایلوت این توافقنامه، تنها در تبریز از ۲۰ بنگاه عضو اتاق بازرگانی ایران نیازسنجی و مشخص شد كه این بنگاه ها نیاز به آموزش كاركنان خود در زمینه نقشه كشی صنعتی دارند. بنابراین دوره های در رابطه با این مهارت در سازمان فنی و حرفه ای كشور تعریف شد و الان كاركنان ۱۲ بنگاه مشغول گذراندن این دوره ها هستند.
مدیر پروژه ایران بنیاد SBH با اشاره به اینكه در انجام این پروژه از نظام آموزشی آلمان الگو برداری شده است، اظهار داشت: آلمان با استفاده از نظام آموزش دوگانه توانسته آموزش مهارت در این كشور را تقاضا محور كرده و كاركنان را با عنایت به نیاز بنگاه ها تربیت كند. بنابراین حالا نرخ بیكاری افراد زیر ۲۵ سال در آلمان ۷ درصد است كه پایین ترین نرخ بیكاری در اتحادیه اروپا به شمار می آید.
وی اضافه كرد: آلمان این خدمت را به كشورهایی كه با آنها مراوده اقتصادی دارد، عرضه می دهد و هدف از آن كاهش نرخ بیكاری در كشورهای هدف است. بدین منظور طی یكسال گذشته با كمك كارشناسان آلمانی، بنگاه های ایرانی به صورت پایلوت نیازسنجی شده اند، در سراسر كشور جلسات مشاوره برای جذب بنگاه ها به نظام آموزش دوگانه برگزار شده و همینطور ارتباطات مورد نیاز میان بنگاه ها، اتاق های بازرگانی وسازمان فنی و حرفه ای بوجود آمده است.
هماهنگ كردن آموزش با نیاز بنگاه های كشور
در ادامه این نشست، رضا ترخان، نماینده سازمان فنی و حرفه ای كشور در پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان با اشاره به اینكه در جهان، آموزش های مهارتی جزو گران ترین آموزش ها هستند، اظهار داشت: در ایران این آموزش ها به صورت مجانی عرضه می شوند، با این وجود آموزش مهارتی از كمترین ردیف اعتباری بین تمام انواع آموزش برخوردار می باشد.
ترخان با اشاره به اینكه ناهمخوان بودن خروجی موسسات آموزشی با نیاز بازار یكی از معضلات بزرگ كشور است، افزود: متاسفانه تا كنون آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه ای هم به صورت عرضه محور و نا موثر بوده و بنابراین خیلی از كسانی كه دوره دیده اند، موفق به یافتن شغل در رابطه با مهارت خود نمی شوند. اما با این پروژه می خواهیم این خلا را پر كرده و آموزش های مهارتی را با نیاز بنگاه ها منطبق نماییم.
وی از اجرای طرح پایلوت در شهرهایی همچون یزد، اراك، ارومیه و تبریز اطلاع داد و اظهار داشت: پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان این امكان را فراهم می آورد كه دوره های آموزش مهارت هدفمند شوند و ارتباط موثر میان بنگاه، موسسه آموزشی و نیروی كار بعنوان یك اكوسیستم مهارتی شكل بگیرد.
همچنین محمد علیشاهی، دیگر نماینده سازمان فنی و حرفه ای كشور در این جلسه با اشاره به اینكه پیش زمینه اجرای این پروژه تولید زیرساخت های ارتباطی در استان ها بوده است، اظهار داشت: این زیرساخت ها حالا با تولید ارتباط میان بنگاه ها، سازمان فنی و حرفه ای و اتاق های بازرگانی در چندین استان تشكیل شده و آمادگی لازم برای اجرای فازهای بعدی پروژه وجود دارد.
وی افزود: فاز اول این پروژه كه به صورت پایلوت سه سال اجرا شده، نیازسنجی بنگاه های كشور بوده است. فاز دوم شامل اجرای دوره های آموزش مهارتی و فاز سوم شامل ارزیابی كل پروژه برای اجرای پروژه های بعدی است.
رفع مشكل بخش خصوصی در یافتن نیروی كار ماهر
در این نشست همینطور اباذر براری، مدیر امور توسعه معاونت استان های اتاق ایران پروژه همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان را یكی از اتفاقات خوب رخ داده در حوزه كسب و كار در ایران توصیف كرد و اظهار داشت: یكی از مشكلاتی كه حالا اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می كند، كمبود نیروی كار ماهر است. این مساله سبب شده از یكسو بنگاه ها از یافتن نیروی كار ماهر ناتوان باشند و از جانب دیگر بخش بزرگی از نیروی كار با مشكل بیكاری روبرو باشند.
براری افزود: این مشكل از نظام آموزشی ما نشات می گیرد كه نیروی كار را برای بخش دولتی تربیت می كند و از نیازهای بخش خصوصی غافل است. در واقع می توان گفت هیچ نهادی برای نیازسنجی از بخش خصوصی و تربیت نیروی كار ماهر مورد نیاز این بخش وجود ندارد.
وی اضافه كرد: اتاق بازرگانی ایران بعنوان پارلمان بخش خصوصی، در این پروژه تلاش دارد تا آموزش نیروی كار را از شكل عرضه محور، به تقاضا محور تغییر دهد تا آموزش نیروی انسانی كشور مبتنی بر نیاز بنگاه ها باشد.
گفتنی است توافق همكاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان سال ۱۳۹۶ بین اتاق بازرگانی ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه ای كشور منعقد شده و الان یكسال از اجرای آن می گذرد.
هدف اصلی این پروژه، معرفی و تولید ساختار عناصر آموزش شغلی دوگانه در ایران با كارایی موثر در آموزش مشاغل مورد نیاز صنایع و بنگاه های اقتصادی می باشد. انتظار می رود با تقویت روابط همكاری بین سازمان فنی و حرفه ای، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان ها و تشكل های تخصصی نیاز های آموزش شغلی بنگاه های اقتصادی شناخته شود برنامه های آموزشی با عنایت به نیاز روز صنعت تدوین و در نهایت منجر به بالا رفتن سطح مهارتی نیروی كار متخصص در ایران شود.
به همین منظور، بنگاه هایی كه عضو اتاق بازرگانی ایران هستند، می توانند با رجوع به درگاه اینترنتی bbpiran.ir نسبت به اعلام نیازهای آموزشی خود در زمینه مهارت شغلی اقدام نمایند.

1397/11/11
21:52:06
5.0 / 5
2345
تگهای خبر: اقتصاد , بیكاری , تخصص , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید