قصور یا تخلف یك آژانس مسافرتی؟
پرواز حجاج، مسافران دیگر را غافلگیر كرد!
كاروخدمت: یكی از مسافران پرواز مستقیم تهران به پاریس ادعا نمود كه یكی از آژانس های مسافرتی تغییر پرواز مستقیم ایران ایر به پرواز همراه با توقف قشم ایر را كه به خاطر پروازهای حجاج اتفاق افتاده بود، به او و دیگر مسافران اطلاع نداده كه بگفته مدیران سازمان هواپیمایی كشوری و این ایرلاین داخلی قصور و كوتاهی از طرف آژانس هواپیمایی مورد نظر بوده است.
به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، به دنبال عدم همكاری ایرلاین عربستان سعودی با ایران برای انتقال حجاج ایرانی به خانه خدا، امسال شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مجبور شد همه پروازهای رفت و برگشت حجاج را خودش بر عهده بگیرد و از آنجائیكه تعهدات دیگری نیز همچون انجام پروازهایی به مقاصد دیگر همچون كشورهای اروپایی داشت و از قبل بلیت های آنرا فروخته بود باید برخی ایرلاین های داخلی برای كمك به ایران ایر و انجام دیگر پروازهایش، به این مساله ورود می كردند.
البته علی عابد زاده - رئیس سازمان هواپیمایی كشوری - نیمه تیر ماه امسال این نكته را اعلام نموده بود كه با عنایت به محدودیت به وجود آمده برای شركت هواپیمایی ایران ایر به منظور اعزام تمامی زائران حج تمتع امسال بوسیله این شركت، چهار ایرلاین قشم ایر، ایران ایر تور، ماهان و آسمان به شركت هواپیمایی هما در مسیرهای دیگرش كمك می كنند.
بعد از طرح این موضوع، شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) باید به مسافران خود كه مجبور بودند در پروازهای داخلی یا خارجی از ایرلاین دیگر با وجود داشتن بلیت ایران ایر استفاده كنند، اطلاع می داد تا آنها خود انتخاب كنند كه با وجود تغییر ایرلاین راضی به انجام سفر هستند یا می خواهند از استفاده از آن ایرلاین یا انجام سفرشان انصراف دهند.
اما این اتفاق برای پرواز مستقیم جمعه 25 مرداد ماه ایران ایر در راه تهران - پاریس رخ نداد. برخی مسافران ناگهان با تغییر ایرلاین شان به قشم ایر، با تاخیر حدود دو ساعته در تهران و توقف 2.5 ساعته در آنكارا برای سوخت گیری مجدد مواجه گشتند.
یكی از مسافران تهران – پاریس كه پرواز مستقیم ایران ایر را برای سفر خود انتخاب نموده بود، ادعا نمود كه مسافران این پرواز از قبل نمی دانستند پرواز مستقیم ایران ایر به قشم ایر آن هم با توقف و سوخت گیری در آنكارا روبه رو شده است.
وی در این زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: شخصا هیچ گونه اطلاعی از تغییر ایرلاین این پرواز و توقف دو ساعت و نیمه در آنكارا برای سوخت گیری نداشتم و لحظه پرواز متوجه آن شدم البته برخی مسافران می گویند كه آژانس هواپیمایی مورد نظر، یك روز قبل در جلسه توجیهی با مسافران كه بعضی از آنها مانند من به آن جلسه نرفته بودیم، این مسئله را اطلاع رسانی كرده بود اما هیچ كس یك روز پیش از سفر خارجی اش نمی تواند آنرا تغییر دهد یا تصمیم دیگری برای آن بگیرد.
مرتضی دهقان - معاون سازمان هواپیمایی كشوری - در این زمینه به ایسنا پاسخ داد كه به خاطر پروازهای حج این اتفاق افتاده است و ایرلاین مربوطه یا آژانس هواپیمایی مورد نظر باید آنرا از قبل به مسافران اطلاع رسانی كند.
به دنبال پیگیری های خبرنگار ایسنا از این مسئله معصومه اصغرزاده - مدیر روابط عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) - در این زمینه به ایسنا، اظهار داشت: اطلاع رسانی درباره تغییر ایرلاین از شركت هواپیمایی ایران ایر به قشم ایر برای این پرواز در تاریخ 7 آگوست برابر با 16 مرداد ماه به همه مسافرانی كه خودشان مبادرت به خرید بلیت كرده بودند یا آنكه از آژانس های مسافراتی و تورهای گردشگری بهره برده بودند، انجام شد.
وی ادامه داد: البته آژانس های مسافرتی معمولا شماره تماس خودشان را به ایران ایر برای اطلاع رسانی می دهند و ما مجبور هستیم كه تنها به آن آژانس اطلاع دهیم، اما در این صورت اگر یكی از این آژانس های مسافرتی تغییرات این چنینی را به مسافران اطلاع نداده باشد، گرفتار قصور شده است.
بعد از این توضیحات به سراغ مسئولان این آژانس رفتیم اما آنها از پاسخ به خبرنگار ایسنا سرباز زدند و اعلام نمودند كه تنها موظفند به سازمان هواپیمایی كشوری و دیگر دستگاه های نظارتی متولی پاسخگو باشند!
با عنایت به بروز این تخلف یا قصور از طرف آژانس مسافرتی مورد نظر، مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری و دیگر دستگاه های متولی امر نظارت باید با آن برخورد كنند. چونكه معین نمی باشد چند پرواز ایران ایر به سبب انتقال و جابجایی حجاج در راه رفت و برگشت با تغییر ایرلاین روبه رو شده و چند مسافر در این میان از قصور آژانس های هواپیمایی متضرر شده اند.
منبع: كاروخدمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب