در گفتگو با مهر اعلام شد؛
جزئیات اجرای طرح اشتغالی تكاپو، سفارش۲۰میلیون یورویی تولید پوشاك
كاروخدمت: مدیر طرح ملی توسعه كسب و كار پایدار وزارت كار از آغاز تولید كفش و پوشاك برندهای بین المللی در تولیدی های داخل خبرداد و اظهار داشت: با این قراردادها، ظرفیت خالی تولیدكننندگان داخلی فعال شده است.
رضا تازیكی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گام های اجرایی در قالب طرح ملی توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار(تكاپو) اظهار داشت: این طرح معتقد است اتصال به بازارهای بین المللی، افزایش توان رقابت پذیری تولیدكنندگان ایرانی و افزایش سفارش پذیری از برندهای صاحب نام بین المللی؛ ضمن رونق تولید، افزایش و تثبیت اشتغال واحدهای تولیدی داخلی باعث انتقال دانش و استانداردها و تكنولوژی های روزآمد و رقابتی دنیا خواهد شد و در این مسیر كمترین وابستگی به تسهیلات خواهد بود. وی اضافه كرد: در واقع تامین سفارش و اتصال به بازار اولویت و ارزش واقعی را خلق خواهد نمود كه باعث پایداری اشتغال خواهد شد حال آنكه استفاده بی مورد از تسهیلات جز وابستگی و مشكلات مختلف برای كارآفرینان ارزش خاصی فراهم نمی نماید. مدیر طرح ملی توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار با اشاره به اینكه یكی از مهمترین خلاءهای اشتغالزایی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی است اظهار داشت: با همین رویكرد «اتصال به بازارهای بین المللی و صادرات محصولات صنعتی» در قالب طرح تكاپو در دستور كار قرار گرفت. تازیكی خاطرنشان كرد: در حالی كه ظرفیت های اشتغال زیادی در خیلی از صنایع كشور وجود دارد اما به علت ركود تولید، مشكل اصلی خیلی از تولیدكنندگان، بازاریابی و فروش محصولات است، در همین راستا در طرح تكاپو اتصال واحدهای تولیدی داخلی به بازارهای بین المللی در رَسته های دارای ظرفیت هدفگذاری شد. مدیر طرح ملی تكاپو با تاكید بر ظرفیت بالای اشتغالزایی صنعت پوشاك در كشور ادامه داد: در زنجیره تولید پوشاك اعم از طراحی، دوخت و تولید هم اكنون حدود ۵۵۰ هزار نفر شاغل هستند در صورتی كه ظرفیت اشتغال این صنعت ۱. ۵ میلیون نفر است؛ با این حال حدود یك میلیون نفر ظرفیت خالی اشتغال در این صنعت وجود دارد كه باید فعال شود. تازیكی اضافه كرد: برای فعال كردن ظرفیت های خالی تولید پوشاك در گام نخست، تولید و صادرات پوشاك با مشاركت برندهای بین المللی و صادرات این محصول تولید شده در ایران به بازارهای بین المللی در دستور كار قرار گرفت به نحوی كه قرارداد یكی از برندهای مطرح ترك با ۱۰ شركت ایرانی تولید پوشاك منعقد شده است. این مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر مبنای این قرارداد، حجم سفارش این برند بین المللی پوشاك به شركت های داخلی ۲۰ میلیون یورو تعیین شده است؛ همینطور در قرارداد مذكور مبحث انتقال دانش فنی، استاندارد و آموزش نیروی كار فعال در صنعت پوشاك مد نظر قرار گرفته است. مدیر طرح ملی تكاپو با اشاره به اینكه تمام سفارشات این برند بین المللی در داخل كشور با عنوان «ساخت ایران» تولید و تمام این محصولات به كشور صاحب این برند صادر می گردد اضافه كرد: مصرف محصولات تولید شده این برند بین المللی یا در كشور صاحب برند است یا از سوی این كشور به سایر نقاط صادر می گردد. پیش بینی ۲ هزار فرصت شغلی در صنعت پوشاك با قراردادهای جدیدوی اظهار داشت: بعد از انعقاد این قرارداد عمده شركت های ایرانی طرف قرارداد سفارش جدید خویش را از این برند دریافت كردند به طوریكه برخی شركت ها حدود یك میلیون یورو از مجموع سفارش ۲۰ میلیون یورویی، سفارش دریافت كردند و این مورد منجر به فعال شدن ظرفیت های خالی برخی شركت ها و حتی فعالیت دو شیفته واحدهای تولیدی شد. تازیكی درباره میزان اشتغال بوجود آمده در صنعت پوشاك بعد از قرارداد مذكور اضافه كرد: به علت اینكه حجم سفارش دریافتی هر یك از ۱۰ شركت ایرانی متفاوت می باشد ازاین رو میزان نیروی كار جذب شده هم متغیر است اما پیش بینی می گردد در صورت تحقق تمامی سفارشات در حوزه پوشاك در ۱۰ شركت ایرانی بیش از ۲۰۰۰ فرصت شغلی جدید تولید شود. مدیر طرح ملی توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار وزارت كارگفت: بعد از صنعت پوشاك، صنعت كفش هم از صنایع اشتغالزای كشور است كه هم اكنون حدود ۱۵۰ هزار نفر نیروی كار در این بخش شاغل هستند و به همین میزان هم فرصت اشتغال جدید وجود دارد. وی اضافه كرد: بر همین اساس، بعد از موفقیت طرح تكاپو در تولید و صادرات پوشاك با مشاركت برندهای بین المللی و صادرات پوشاك تولید شده در ایران به بازارهای بین المللی، در دومین پروژه توسعه ای این طرح قرارداد تولید كفش توسط یك تولید كننده كفش ایرانی تحت نام یك برند معتبر بین المللی هم منعقد شد و بزودی قرارداد یك شركت تولیدی دیگر در صنعت كفش منعقد خواهد شد. تازیكی با اشاره به اینكه بعد از تكمیل انعقاد قرارداد شركت های تولیدی كفش، به دنبال اتصال تولیدات داخلی در صنعت مبلمان به بازارهای بین المللی هم هستیم اظهار نمود: در گام نخست تمركز اتصال شركت های تولیدی و صنعتی به بازارهای جهانی مد نظر قراردارد اما در آینده اتصال سایر محصولات به بازارهای جهانی همچون كشاورزی هم هدفگذاری شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب