حوادث ترافیکی، سالانه بیش از 17 هزار کشته و 44 هزار معلول دائمی برجای می گذارد

حوادث ترافیکی، سالانه بیش از 17 هزار کشته و 44 هزار معلول دائمی برجای می گذارد به گزارش کاروخدمت رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت درحوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام نمود: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از 17 هزار کشته و بیش از 44 هزار معلول دائمی برجای می گذارد و متاسفانه در کنار آن، 53 مخاطره در ایران شناسایی شده است که 13 مخاطره اولویت دارند و همه این حوادث سبب بیش از 750 هزار مراجعه در سال به سیستم سلامت می شود.


به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، حمیدرضا خانکه همزمان با هفته سلامت و در گفت و گو با وبدا، اضافه کرد: این درحالی است که سالانه عددی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کشورمان فقط برای حوادث هزینه می شود که حجم زیادی از آن به حوادث ترافیکی اختصاص دارد.
وی اشاره کرد: همیشه نظام سلامت، بار ناشی از حوادث را تحمل می کند، در صورتیکه سازمان های مختلفی در تامین ایمنی و امنیت باید مداخله کرده و مدیریت جامع خطر حوادث و بلایا را تامین کنند، اما بار اصلی بر دوش سیستم سلامت است و در اسناد بین المللی همچون سند " سندای " نیز وظیفه سیستم سلامت بسیار پررنگ دیده شده، بطوری که در این سند، ۳۳ بار بحث " سلامت " مطرح گردیده است.
رئیس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت اشاره کرد: سیستم سلامت باید در مقابل حوادث و بلایا، تاب آور و آماده باشد. و به همین علت، طبق قانون دائمی مدیریت بحران کشور که سال ۱۳۹۸ تدوین شده، سیستم سلامت باید سند متناظری برای آمادگی، پاسخ، بازیابی و در نهایت، پیشگیری تدوین کند.
وی ادامه داد: باید این اسناد بزودی تدوین و ارائه بشوند و یکی از با اهمیت ترین ارکان این سند می تواند تاب آور کردن بیمارستان ها به عنوان محور اصلی تامین خدمات سلامتی باشد.
وی لازم دانست که بمنظور تامین شعار عدالت که شعار دولت انقلابی است، در وهله اول، به توسعه خدمات بیمارستانی در سطح کشور و توسعه خدمات پیشگیری، تامین خدمات توانبخشی و افزایش ایمنی در سطوح مختلف خصوصا در حمل و نقل عمومی اهتمام داشته باشیم، چونکه اکنون به ازای هر هزار نفر، فقط ۱/۶ تخت در کشور داریم و بیمارستان های ما اکثرا توزیع نامتقارن و ناعادلانه ای دارند و از طرفی، دارای عمر بسیار بالایی هستند.
خانکه اضافه کرد: هم اکنون، متاسفانه بالای ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما، جاده محور است، درصورتی که این عدد در دنیا، کمتر از ۵۰ درصد می باشد و بیشتر حمل و نقل عمومی در دیگر کشورها، ریل محور است. بنابر این، باید این زیرساخت ها فراهم بشود تا سلامت و ایمنی مردم تامین شده و بتوانیم جامعه ای پربار با توسعه پایدار داشته باشیم.




منبع:

1401/02/22
11:39:11
5.0 / 5
4636
تگهای خبر: بازی , تخصص , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید