سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تشریح كرد؛

پاسخ به ابهامات دهک بندی

پاسخ به ابهامات دهک بندی کاروخدمت: به گزارش کاروخدمت، سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی، مشمولان جدید و جدید ترین سازوکارهای دهک بندی درآمدی خانوار را اعلام نمود.


به گزارش کاروخدمت به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عرضه توضیحاتی پیرامون عملکرد این پایگاه بعد از تصمیمات یارانه ای هیئت دولت در اردیبهشت ماه و حواشی در رابطه با آن پرداخت و آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی، مشمولان جدید و جدید ترین سازوکارهای دهک بندی درآمدی خانوار را اعلام نمود. سید مجتبی زری باف، در این زمینه اظهار داشت: متخصصان پایگاه اطلاعات رفاه ایرانی ها که غالباً از نخبگان دانشگاهی و فناور کشور هستند تمرکز خویش را بر گسترش و ارتقای مهم ترین ابزار حکمرانی مدرن داده محور قرار دادند. وی ادامه داد: جلسات و مکاتبات مختلف نظارتی، پاسخگویی به اعتراضات، تعاملات گسترده بین دستگاهی به منظور هماهنگی اجرای تکالیف قانونی و مشاهده مداوم برخی گزارشات و تحلیل های رسانه ای ناآگاهانه و بعضاً غیرعلمی و غیر دقیق، هیچکدام مانع حرکت متخصصان پایگاه رفاه ایرانیان، برای پیشگامی در عرصه ای که بدان پا گذاشته اند نشد و این روند هم چنان ادامه دارد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلان اینکه پایگاه رفاه ایرانی ها با تلاش پرارزش چندین ساله مدیران و متخصصان اقتصادی و فناور کشور بوجود آمده است و وظیفه اش تحلیل اطلاعات اقتصادی و رفاهی خانوارهای کشور جهت وسع سنجی و تمکن سنجی است اظهار داشت: وسع سنجی ابزار حکمرانی مدرن است تا بتوان سیاست های حمایتی و رفاهی کشور را هدفمند به سمت اقشار مورد نظر هدایت کرد. زری باف اضافه کرد: علاوه بر آن، اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانی ها می تواند بعنوان ابزار حکمرانی مدرن در سفارش های سیاستی، شفاف سازی وضعیت اقتصادی و رفاهی کشور، بررسی اثرات اقدامات پیشین و پیشبینی و تحلیل اثرات احتمالی سیاستگذاری های آتی مورد استفاده قرار گیرد. ارائه پیشنهاد تغییر مبنا از «دهک بندی» به «صدک بندی به دولت» وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارتباط پایگاه رفاه ایرانی ها با پرداخت یارانه های نقدی اظهار داشت: پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، هیئت دولت و ستاد تنظیم بازار در تفسیر "اقشار و دهک های پردرآمد" مندرج در این تبصره تصمیم گرفت تا ماهیانه به خانوارهای دهک های یک تا سه، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، دهک های چهار تا ۹ به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت و دهک ۱۰ را حذف کند. وی با اعلان اینکه وظیفه شناسایی به عهده پایگاه رفاه ایرانی ها است تا بر اساس وسع سنجی خود این دهک ها را معرفی نماید اظهار داشت: لازم به تاکید است در این سیاست پایگاه رفاه ایرانی ها صرفا مجری شناسایی دهک ها بوده است. به صورت همزمان پیشنهادات کارشناسی و مبتنی بر داده به منظور تدقیق انتخاب گروههای هدف از جانب این پایگاه به هیئت دولت عرضه شده است که به صورت کلی میتوان آنرا در تغییر مبنا از «دهک بندی» به «صدک بندی به دولت» خلاصه کرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: البته تا کنون این پیشنهاد مبنای تصمیم گیری قرار نگرفته است. حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی هستند زری باف در بخش نخست سخنانش، آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی در کشور را اعلام و اظهار داشت: بر مبنای آخرین وضعیت محاسبه مشمولین یارانه در مردادماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود ۸۶ میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بعنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی شده اند (معادل ۸۹٫۹ درصد جمعیت کشور). وی ادامه داد: از این مقدار حدود ۸۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هستند. از بین ۷ میلیون جامانده که شامل انصرافی های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که بهر دلیلی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی کردند، تعداد کل ثبت نامی های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این افراد در جمع مشمولین فعلی حاضر هستند. هم چنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مبادرت به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جمع مشمولین تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی گشتند. تکلیف جاماندگان و ثبت نامی های جدید یارانه سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با تکلیف جاماندگان و ثبت نامی های جدید یارانه اظهار داشت: برخی افراد جامانده به علل مختلف هنوز امکان ثبت نام پیدا نکرده اند. ثبت نام افراد جامانده و انصرافی های قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها و از راه درگاه my.gov.ir صورت می پذیرد. بعد از ثبت نام، اطلاعات خانوارهای ثبت نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها برای پایگاه رفاه ایرانی ها ارسال شده و در نخستین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها معرفی می گردند. زری باف در رابطه با خانوارهایی که اخیراً مشمول شده و معوقات خویش را دریافت نکرده اند و همینطور در رابطه با تکلیف رفع مسدودی یارانه ها اظهار داشت: تمامی امور اجرایی در ارتباط با واریز یارانه ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولین، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها صورت می پذیرد. وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «برخی افراد زیر پوشش بنیاد شهید، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … به سبب دهک بندی پایگاه رفاه ایرانی ها از خدماتی که از این نهادها دریافت می کرده اند حذف شده اند و پس از رفتن به این نهادها، به وزارت رفاه و پایگاه رفاه ایرانی ها ارجاع شده اند تا برای بهره مندی مجدد از خدمات، دهک خویش را تغییر دهند. ماجرا چه بوده است؟» اظهار داشت: پایگاه رفاه ایرانی ها در هیچکدام از تصمیمات نهادهای مذکور در خصوص حذف عرضه خدمات به بعضی از افراد زیر پوشش این نهادها، نه در لایه کارشناسی و نه در لایه اجرایی طرف همکاری و مشورت نبوده است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: وسع (دهک) افراد بعنوان اطلاعات تولیدی پایگاه رفاه ایرانی ها صرفا در صورت درخواست در اختیار همه دستگاههای اجرایی علاقه مند قرار خواهد گرفت و دستگاه ها تماماً با اختیار و مسئولیت خود می توانند از این اطلاعات بهره گیرند. به عبارت دیگر، ضمن دفاع از منطق وسع سنجی، تعیین محدوده اقشار دریافت کننده حمایت و اقشار حذف شده، با مشورت پایگاه رفاه نبوده و تصمیم مستقل و مختارانه دستگاه هایی شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و … بوده است. زری باف با اعلان اینکه متأسفانه در موارد معدودی مشاهده شده است که برخی دستگاههای اجرایی از دهک اعلامی بعنوان جایگزین تمامی فرایندهای شناسایی و خدمت رسانی خود بهره برده اند و پاسخگویی به متقاضیان خویش را به بهانه دهک بندی به پایگاه رفاه ایرانی ها ارجاع داده اند تاکید کرد: بدیهی است دهک افراد به صورت دستی قابل تغییر نیست؛ فلذا ارجاع معدود برخی متقاضیان این نهادها که اکثراً از اقشار خاص و نیازمند حمایت جامعه هستند به یک نهاد دیگر که از اساس از تصمیمات نهاد متولی بی خبر است اقدام صحیحی به نظر نمی رسد. وی در بخش دوم سخنانش به سوالاتی در رابطه با روند جمع آوری اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانی ها پاسخ داد و در رابطه با این که چه اطلاعاتی در پایگاه رفاه ایرانی ها مورد استفاده قرار می گیرد؟ اظهار داشت: پایگاه رفاه ایرانی ها هم اکنون از حدود ۶۰ پایگاه داده کلان کشور بهره می گیرد. اطلاعات ساختار خانوار، خودرو، تراکنش های بانکی، شرایط اجتماعی، حقوق، بورس، بیماران خاص و معلولین، مجوزهای صنفی، سفرهای خارجی، تسهیلات و سود بانکی و … ازجمله برخی اطلاعات مستخرج از پایگاه داده های کشور موجود در پایگاه رفاه ایرانی ها است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با این که آیا از همه این اطلاعات در آزمون وسع استفاده می شود؟ اظهار داشت: آزمون وسع تاریخچه تخصصی طولانی و پیچیده ای در پایگاه رفاه ایرانی ها دارد و به عواملی چون تحلیل تئوریک اقتصادی، کیفیت و اشراف داده های ورودی، شهود مستخرج از داده ها و موارد تخصصی مختلف دیگر وابسته است. برخی اطلاعات پایگاه رفاه هم چون ساختار و بعد خانوار، ارزش خودروی خانوار، خرید کارت خانوار، وضعیت سرپرستی خانوار، وضعیت اشتغال اعضای خانوار، حقوق و دستمزد اعضای خانوار، سود بانکی، عضویت افراد معلول و یا دارای بیماری خاص در خانوار و … با اثرات مختلف متأثر از اهمیت، کیفیت و بازه زمانی اطلاعات، در آزمون وسع مورد استفاده قرار گرفته است. زری باف افزود: برخی موارد دیگر همچون تسهیلات دریافتی خانوار، سفرهای خارجی خانوار، مجوزات صنفی و … خارج از آزمون وسع و به منظور ارزیابی نتایج وسع سنجی مورد بهره برداری قرار می گیرند. وی در رابطه با این که متولی تولید داده های موجود در پایگاه رفاه ایرانی ها چه نهادی است؟ اظهار داشت: هر کدام از داده های موجود در پایگاه رفاه ایرانی ها متولی جداگانه ای دارد و پایگاه رفاه هیچ اطلاعاتی را تولید نکرده و صرفا بهره بردار اطلاعات ثبت شده در دستگاههای مختلف است. بعنوان مثال اطلاعات ساختار و بعد خانوار توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها، خودرو و سفرهای خارجی توسط فراجا، تراکنش های بانکی توسط بانک مرکزی، حقوق و بیمه توسط صندوق ها و خزانه و … ساخته شده و در اختیار پایگاه رفاه ایرانی ها قرار می گیرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: البته اساسا پایگاه رفاه در تعامل مستمر با دستگاههای مولد و متولی داده ارتقای کیفیت و بروزرسانی داده های ورودی را پیگیری می کند. نحوه و روند دهک بندی درآمدی خانوار زری باف در توضیح نحوه و روند دهک بندی درآمدی خانوار و در پاسخ به این که آیا دهک ۱۰ به معنای افراد مرفه کشور است؟ اظهار داشت: توجه به مفهوم "دهک" بسیار اهمیت دارد. از لحاظ آماری دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور است و دهک درآمدی بیشتر از آنکه یک مفهوم مطلق اقتصادی باشد، یک مفهوم نسبی و جمعیتی است. یعنی دهک ۱۰ لزوماً به معنای قشر مرفه کشور نیست، دهک ۱۰ معادل ۱۰ درصد جمعیتی کشور است که در مجموع و بعد از ترکیب آیتم های وسع سنجی به نسبت مابقی جمعیت کشور بالاتر قرار می گیرند. وی افزود: توزیع وضعیت رفاهی در دهک ۱۰ یکنواخت نیست و تفاوت وضعیت رفاهی در داخل این دهک هم وجود دارد. هم چنین پایین ترین سطح دهک ۱۰ (مثلاً صدک (۹۱) تفاوت وضعیت رفاهی قابل توجهی با افراد حاضر در دهک ۹ (مثلاً صدک ۸۸) ندارد. نکته بسیار مهم اینست که دهک ۱۰ از لحاظ جمعیتی همواره ثابت است. یعنی اگر جعیت ایران ۸۵ میلیون نفر باشد جمعیت دهک ۱۰ همواره ۸٫۵ میلیون نفر است (تقریباً معادل جمعیت شب شهر تهران). ازاین رو اگر بنا باشد در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک ۱۰ بیرون بروند و به دهک های پایین تر بروند دقیقا معادل تعداد همان افراد از دهک های پایین تر به دهک ۱۰ اضافه می شوند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد: فلذا اگر بنا باشد به شکل دقیق به فلسفه دهک بندی عمل شود در هر بار بررسی اعتراضات اگر افراد جدیدی مشمول دریافت یارانه شوند به همان میزان باید مشمولین قبلی یارانه حذف شوند و این یعنی افراد جدیدی به قرار گرفتن در دهک ۱۰ اعتراض خواهند داشت. زری باف در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که چگونه افرادی که قبلاً یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گرفتند، حالا یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می گیرند؟ اظهار داشت: همان گونه که در سؤال قبل شرح داده شد مفهوم دهک بندی به جمعیت ثابت هر دهک دلالت دارد. ازاین رو اگر در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک های بالاتر از سه به زیر آن بیایند ناگزیر افرادی از دهک های یک تا سه به دهک های بالاتر رفته اند. وی در رابطه با چگونگی دهک بندی از جانب پایگاه رفاه ایرانی ها و معیارهایی که برای افراد دارد اظهار داشت: دهک بندی عبارت دقیقی برای وظیفه پایگاه رفاه ایرانی ها نیست، بلکه عبارت دقیق، وسع سنجی است. بعد از اجرای فرآیند وسع سنجی میتوان نتیجه آنرا در چارچوب دهک، صدک، هزارک و یا هر ظرف جمعیتی دیگری مورد بهره برداری قرار داد. به عبارتی پایگاه رفاه ایرانی ها خانوارهای کشور را بر اساس ترکیب آیتم های رفاهی رتبه بندی می کند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: معیار این روش رتبه بندی یا همان چیزی که از آن به اصطلاح بعنوان فرمول آزمون وسع یاد می شود، یک مکانیزم پیچیده است. ده ها آیتم رفاهی و زمانی در این مکانیزم مؤثر است. در طول سال ها، پژوهش های گوناگونی با بهره بردن از دانش داده، اقتصاد سنجی و هوش مصنوعی برای طراحی این مکانیزم صورت گرفته است و انباشت آنها امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد. زری باف با اشاره به این که این روند پژوهشی الان هم با قدرت درحال ارتقاء و پیگیری است اظهار داشت: ازاین رو این مکانیزم تک معیاره یا چند معیاره نیست که بعنوان مثال بتوان گفت افرادی که خودروی بالای فلان میلیون تومان یا گردش حساب بالای بهمان میلیون تومان دارند حذف شده اند. امکان دارد فردی خودرو نداشته باشد، اما ده ها میلیارد تومان در بورس دارایی داشته باشد و امثالهم. هم چنین این سازوکار یک فرمول ساده ریاضی هم نیست که بتوان با جمع چند عدد معیار، وسع افراد را استخراج کرد. وی افزود: بعنوان مثال آیا خرید کارتی یک خانوار، با مجموع واریزهای بانکی، با مجموع ارزش خودرویشان، با تعداد افراد حاضر در سن کار خانوار، با حضور یا عدم حضور معلول و بیمار خاص در خانوار و … از جنس اعداد هم جنس است که بتوان آنها را با یکدیگر جمع کرد؟ بدیهی است که این متغیرها از یک جنس نبوده و قابل جمع بندی نیستند و برای طراحی یک شاخص واقع نما باید بتوان همه متغیرها را همزمان در نظر گرفت که این امر مکانیزم وسع سنجی را تبدیل به یک فرآیند پیچیده و کاملاً فنی کرده است که شاید بیان آن برای عموم دشوار باشد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با برخی اظهارات در خصوص عدم بروزرسانی چندساله اطلاعات پایگاه رفاه ایرانی ها اظهار داشت: تمام اطلاعات موجود در وسع سنجی اخیر به روزترین اطلاعاتی است که نهادهای مولد و متولی داده در اختیار پایگاه رفاه ایرانی ها قرار داده اند. بعنوان مثال داده های بانکی افراد طبق روال بانک مرکزی به صورت تجمیعی هر ۶ ماه یک مرتبه در اختیار پایگاه رفاه ایرانی ها قرار می گیرد. زری باف اضافه کرد: این اطلاعات حاوی ترکیب مختلفی از داده هاست؛ داده های واریز، برداشت و مانده حساب بانکی از تجمیع داده های اظهاری بانکها محاسبه می شوند که بررسی ها نشان میدهد کیفیت این داده ها به سبب اتکا به خوداظهاری بانکها عالی نیست، فلذا در آزمون وسع از اهمیت پایینی برخوردار می باشند. اما برخی دیگر از داده ها مانند دیتای شبکه شاپرک از دقت قابل قبولی برخوردار می باشند. وی با اعلان اینکه داده های خودرو یکی از دقیق ترین داده های موجود در کشور است و صرفا کوتاهی در فک پلاک و یا اعلام خودروی سرقتی و سوءاستفاده های معدود منجر به خطا در داده می شود عنوان کرد: این داده هم آخرین بار در خرداد ماه ۱۴۰۱ در پایگاه رفاه ایرانی ها تجمیع شده است و در شهریور ماه نسخه جدید آن تجمیع خواهد شد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با وجود آنکه پایگاه رفاه ایرانی ها مکلف است در بازه های زمانی شش ماهه نسبت به تجمیع اطلاعات و وسع سنجی مجدد مبادرت ورزد، اما اراده پایگاه بر همکاری و مشاورت با تمامی دستگاههای مولدِ داده به منظور ارسال برخط و همزمان داده ها استوار است. علاوه بر این، اصول علمی وسع سنجی به منظور اجتناب از تغییر رفتارهای استراتژیک از تفصیل ترکیب داده ها نهی نموده و سازوکار وسع سنجی را محرمانه تلقی می کند. زری باف در رابطه با این که آیا این حجم از اعتراض به معنای عدم دقت پایگاه رفاه ایرانی ها نیست؟ چگونه می شود یک کارگر، دهک دهمی باشد؟ اظهار داشت: ابتدا باید تبیین کرد که لزوماً نمی توان از اعتراض، عدم دقت وسع سنجی را نتیجه گرفت. اعتراض، عنصر جدایی ناپذیر حذف شمولیت بخشی از شهروندان از یک خدمت حمایتی است. همان گونه که پیش تر تبیین شد حتی با بررسی و ترتیب اثر اعتراضات همواره افراد ثابتی از یک حمایت باز خواهند ماند، فلذا اعتراض هیچگاه تمام نمی گردد و صرفا از افرادی به اشخاص دیگر منتقل می شود. وی افزود: ازاین رو با هر سازوکار وسع سنجی، اعتراض به «حذف» به قوت خود باقی است. خصوصاً زمانی که آن حمایت در وضعیت معیشتی خانوار اثرگذار باشد. علی ای حال اعتراضات به حقی هم وجود دارد که اکثراً ناظر بر عدم صحت برخی اطلاعات ورودی است. بعنوان مثال افرادی معتقدند که اطلاعات ساختار خانوارشان، اطلاعات خودرو، حقوق و … صحیح نیست. همان گونه که پیش تر بیان شد مولد و متولی اطلاعات ورودی وسع سنجی دستگاههای اجرایی مربوطه هستند. اما در سامانه جدید حمایت (اعتراض) hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعضی از این اطلاعات ورودی در معرض دید سرپرستان خانوار قرار گرفته است. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلان اینکه برای سنجش دقت مکانیزم وسع سنجی پایگاه رفاه ایرانی ها باید از آزمون های مختلف آماری بهره برد اظهار داشت: بعنوان مثال یکی از این آزمون ها یکنوایی وسع سنجی نهایی نسبت به آیتم های رفاهی داخل و خارج آزمون وسع است. به بیان ساده تر نتیجه نهایی وسع سنجی ترکیبی را اگر بعنوان مثال نسبت به تراکنش های کارتی خانوار (درون آزمون وسع) و یا تسهیلات دریافتی خانوار (خارج آزمون وسع) بسنجیم نمودار حاصله می بایست یکنوا (صعودی) باشد. این یعنی غالب خانوارهایی که در رده بالاتری قرار گرفته اند به نسبت خانوارهای پایین تر، خرید ماهیانه بیشتری دارند و یا تسهیلات بانکی بیشتری دریافت کرده اند. زری باف اضافه کرد: وسع سنجی پایگاه رفاه در قریب به اتفاق آیتم های رفاهی این شاخصه را داشته است. فلذا اگر یک کارگر دهک ۱۰ ای شد لزوماً به معنای خطای وسع سنجی پایگاه رفاه نیست. اولاً باید دید آیا همه آیتم های رفاهی آن کارگر نشان از محرومیت اوست و یا صرفا ذهنیت ابتدایی اینست که نباید هیچ کارگر دهک دهی وجود داشته باشد؟ ثانیاً باید دید آیا اطلاعات ثبتی آن کارگر که توسط سایر دستگاههای اجرایی تولید و عرضه می شود خطای فاحشی دارد یا خیر. نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار وی در رابطه با نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار داشت: همان گونه که پیشتر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاههای اجرایی مولد آن هستند، بعنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامه ای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با رفتن به مراکز فک پلاک مساله را حل کند. اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایه ای ترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت احتیاج به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها اصلاح می شود که از راه پلیس بعلاوه ۱۰ یا سامانه های اعلامی این سازمان صورت می پذیرد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم می آورد تا سرپرستان خانوار بتوانند با رفتن به آن برخی آیتم های دخیل در وسع سنجی خویش را ببینند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت نمایند. در مورد افرادی که اصطلاحاً کارپرداز هستند و تصور می کنند گردش حساب بالای ایشان باعث حذف یارانه شان شده است این امکان فراهم گشته است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجی های آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نشود. زری باف اضافه کرد: مضاف بر این که برخلاف تصور عموم گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتم های کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است. به قول وی بعد از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همینطور ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاههای متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجی های آتی که در بازه های زمانی سه یا شش ماهه صورت می پذیرد بهره برده خواهد شد. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این که آیا بهتر نیست به جای این فرآیند پیچیده وسع سنجی، چند معیار ساده مشخص برای شمول و یا حذف یارانه مشخص کرد؟ بعنوان مثال خودروی بالاتر از مبلغی خاص یا خرید کارت بالاتر از رقمی مشخص؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم "دقت وسع سنجی" را فدای "کاهش اعتراض" نماییم حتما این پیشنهاد صحیح است. تعیین معیارهای اندک و ساده، بر مبنای اغلب پژوهش های نوین جهانی باآنکه شفاف هستند و اعتراضی به دنبال ندارند، اما دقت بسیار پایینی دارند. در این صورت ظاهراً ما برای حل اعتراض یک فرد که شاید به سبب مجموعه ای از عواملی که پیش تر ذکر شد به حق هم اعتراض داشته باشد، با کاهش عمومی دقت وسع سنجی، باعث پایمال شدن حق میلیونها فرد دیگر خواهیم شد و البته اعتراضی هم وجود نخواهد داشت و تصور می شود که همه چیز بر وفق مراد است. زری باف با اشاره به انجام پژوهشی در یکی از کشورهای درحال توسعه برای اعطای یک خدمت حمایتی در حوزه زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: هدف از این برنامه پشتیبانی از سه دهک پایینی جامعه بوده است. در تعیین جامعه هدف از روش های مختلفی استفاده شده است. بعنوان مثال در یک حالت ساده زنان مطلقه جوان، کم برخوردار تلقی شده و از آنها حمایت شده است. در حالت دوم با بهره گیری از یک روش آزمون وسع، افراد کم برخودار شناسایی شده و به آنها کمک شده است. مدل اول بر اساس گزاره شفاف پرداخت به زنان مطلقه جوان با مدل دوم که بر اساس ساز و کار ترکیبی وسع سنجی که پیچیده و غیر قابل توضیح و احتمالا اعتراض برانگیز است قیاس شده است. وی ادامه داد: در پژوهش های پساطرح میزان هدفمندی و اثرگذاری حمایت محاسبه گردیده است. در حالت دوم از بین جمعیت هدف، درصدی بالایی از افراد حاضر در دهک اول مشمول حمایت شده اند و با طی یک روند نزولی هیچ فرد حاضر در دهک ۱۰ مشمول حمایت نشده است. در مقابل در روش شفاف اول تقریبا درصد بهره مندی همه دهک ها از خدمت حمایتی برابر بوده است که طبیعتاً شکست اهداف حمایتی سیاست را متبلور می سازد. بدیهی است زیرساخت های فرهنگی اجتماعی در پذیرش تصمیمات پیچیده ای که عادلانه تر هستند نقش پررنگی ایفا می کنند اما این حقایق نشان میدهد استفاده از معیارهای ساده همه فهم قابل پذیرش، باآنکه منجر به اعتراضات کمتری می شوند، اما امکان دارد بسیار ناعادلانه باشند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که فلذا اگر بنا باشد سیاست گذار مبنای سیاست های خویش را عدم اعتراض قرار دهد حتما سفارش می شود تا بدون در نظر گرفتن فرآیند پیچیده، پویا و عادلانه وسع سنجی به اعلام معیارهای ساده تصمیم گیری اکتفا کند اظهار داشت: البته این امر نافی تلاش ویژه دستگاههای اجرایی مولد داده برای اصلاح خطاهای ثبتی اطلاعاتی نیست. همه اطلاعات خانوار در پایگاه رفاه ایرانی ها موجود و به روز است زری باف در رابطه با این که آیا همه اطلاعات در رابطه با وضعیت اقتصادی و رفاهی خانوار در پایگاه رفاه ایرانی ها موجود و به روز است؟ اظهار داشت: بدیهی است داده های اقتصادی و رفاهی خانوارهای کشور، بی پایان است. در خیلی از کشورها اشراف داده های ثبتی به مرحله تشخیص جزئی ترین کارهای رفاهی و معیشتی رسیده است. اشراف اطلاعاتی در کشور ما هم در حد قابل قبولی است که رو به گسترش است. البته اساسا داده های مهم اقتصادی ای وجود دارند که به دلایلی شامل عدم ثبت سیستمی داده ها توسط دستگاه متولی مولد داده و یا استنکاف دستگاه ها از عرضه آن در پایگاه رفاه تجمیع نشده است. وی افزود: اساسا قبل از هر فرد یا نهاد دیگری پایگاه رفاه مصرانه و با بهره گیری از اختیارات مختلف قانونی خود درحال مذاکره و یا مشاوره برای بسط اشراف اطلاعاتی اقتصادی و رفاهی است. در حوزه بروزرسانی داده ها بعضاً به شکل دوره ای و بعضاً به شکل مستمر و برخط بروزرسانی داده ها صورت می پذیرد. گرچه در این عرصه هم پایگاه رفاه در تعامل تنگاتنگ با شورای اجرایی دولت الکترونیک و کارگروه تعامل پذیری در تلاش است تا هم پایگاه هم سایر دستگاههای مولد داده را ملزم به عرضه و دریافت برخط و مستمر اطلاعات کند. سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانی ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه ضمن قدردانی از همراهی مردم صبور و گران قدر این مرزوبوم و حمایت های مسؤلان ذی ربط، اعلام نمود که پایگاه رفاه ایرانی ها در تلاش است تا با اتخاذ رویکرد تحولی، زمینه های حکمرانی هوشمند، داده محور و عادلانه را به شکل چشم گیری ایجاد و گسترده کند. به همان اندازه که ناملایمات و مقاومت های پیش روی این مسیر مانع این حرکت نیست انتقادات و سفارش های کارشناسانه و دلسوزانه متخصصان امر باعث تسریع آن خواهد بود.


منبع:

1401/06/09
07:44:13
5.0 / 5
203
تگهای خبر: آزمون , آمار , ابزار , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید