انعقاد قرارداد ساخت 10 شناور با تولیدکنندگان داخل به ارزش ۸۶ میلیون دلار

انعقاد قرارداد ساخت 10 شناور با تولیدکنندگان داخل به ارزش ۸۶ میلیون دلار به گزارش کاروخدمت، 10 فروند شناور با ارزش قرارداد ۸۶ میلیون دلار، به سازندگان داخلی از جانب کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سفارش داده شد.


به گزارش کاروخدمت به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی ضمن اشاره به ظرفیت سازی های اخیر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه دریامحور، عنوان کرد: با ابلاغ سند توسعه دریامحور از جانب رهبر معظم انقلاب، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار مسئولیت جدیدی را به دوش خود احساس می­ کند و فعالیت­های آن، وارد مرحله جدیدی شده است.
وی اضافه کرد: همانطور که در بازدید اخیر ایشان از نمایشگاه توانمندی های داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) توضیحاتی عرضه شد، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برنامه ­های توسعه ­ای مطابق با فرمایشات ایشان در سنوات گذشته را تدوین کرده و با ابلاغیه توسعه دریامحور ظرف ماه های گذشته، درحال بازبینی سند استراتژیک گروه کشتیرانی است.

* خروج کامل دریانوردان خارجی از ناوگان کشتیرانی ایران

وی ضمن اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری در مورد اتکاء به توان نیرو های داخلی، به عرضه آماری در مورد کاهش تعداد دریانوردان ناوگان کشتیرانی از سال ۹۸ تابحال پرداخت و اضافه کرد: در سال ۹۸ تعداد ۶۷۰ نفر از دریانوردان ناوگان را نیروی انسانی خارجی تشکیل می داد، اما در یک فاصله ۵ ساله تعداد حدودا به صفر رسیده است.

مدرس خیابانی از جذب بیشتر از ۲۰۰۰ نفر نیروی متخصص دریایی طی ۴ سال قبل و انجام آموزش های تخصصی در رابطه با حوزه ­های فنی و بازرگانی اطلاع داد و عنوان کرد: همینطور ۳۲۰ دانشجو هم الان به صورت بورسیه درحال تحصیل می باشند که به صورت همزمان، آموزش­های نظامی و مهارتی حوزه دریانوردی را در نوشهر و بوشهر فرا می گیرند.

* عقد قرارداد ساخت ۱۰ فروند شناور با سازندگانی داخلی

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از عقد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی مطابق با برنامه کشتیرانی جهت استفاده حداکثری از توان داخلی اطلاع داد و اظهار داشت: مجموعاً ۱۰ فروند شناور داخلی به مبلغ کل ۸۶ میلیون دلار به سازندگان داخلی سفارش داده شده است؛ چهار فروند از این کشتی­ ها در صنایع کشتی­ سازی صدرا نکا و ۶ فروند دیگر به صنایع کشتی­ سازی اروندان سفارش داده شده، ضمن این که مذاکرات جهت عقد قرارداد ساخت چهار فروند کشتی دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار هم درحال جریان است.

مدرس خیابانی اظهار داشت: جوان­سازی ۱۵ فروند از کشتی­ های ناوگان کشتیرانی دریای خزر در حین تعمیرات ادواری با تعویض حدود ۱۰۰۰ تن ورق و سازه کشتی، خرید ۶۶ هزار کانتینر با ارزش تقریبی ۱۶۶ میلیون دلار و حل مشکلات و پاسخگویی به نیاز خیلی از واردکنندگان و صادرکنندگان در کمبود کانتینر در کشور و هم تأمین تجهیزات را از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه ساخت داخل دانست.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر از ۸۰ درصد کل نیازمندی­ های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوخت، ملزومات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس شناور ها و تعمیرات از داخل کشور تأمین می شود که از خروج سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تأمین سوخت سنگین کم ­سولفور، همکاری با ۲۳ شرکت دانش­بنیان در زمینه­ های تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کم­ سولفور و هم خرید ۴۸۸ دستگاه واگن در جهت توسعه حمل و نقل ریلی از داخل کشور را همچون دیگر اقدامات گروه در جهت پشتیبانی از تولیدات داخلی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری بوده است.

* توسعه سواحل مکران در دستور کار

مدرس خیابانی به اقدامات توسعه ­ای در بندر چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: برقراری مکانیزم حمل یکسره و منظم کشتیرانی، حمل بار کانتینری و تدوین برنامه مدون بلندمدت کانتینری از بنادر چین و هند به مقاصد بنادر ایرانی بخصوص بندر چابهار همچون اقدامات گروه کشتیرانی پارسال بوده که در عین حال، با تشکیل مرکز لجستیکی در بندر چابهار با هدف ارائه خدمات ترمینال داری، تخلیه و بارگیری با مساحت ۵.۵ هکتار سعی شده تا اقدامات توسعه­ ای در این عرصه افزایش یابد؛ به نحوی که تخلیه و بارگیری ۱۷ هزار کانتینر در ده ماهه سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

* انتقال یک ماهه کانتینر از هند به مسکو در چارچوب کریدور شمال- جنوب

مدرس خیابانی به عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب در یک سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و به لحاظ هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است؛ ضمن این که کانتینر صاحبان کالا از هند به مقصد مسکو یک ماهه صورت می گیرد، در صورتی که همین اقدام از راه دریای بالتیک، حدود ۴۵ روز زمان لازم دارد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: در ده ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰۸ هزار تی ای یو و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن کالا در چارچوب کریدور های شمال- جنوب و شرق- غرب حمل شده است.

وی از تدوین سند توسعه مشترک با کشور های خارجی در حوزه کریدور شمال- جنوب اطلاع داد و اظهار داشت: توسعه چابهار، توسعه حمل و نقل ترکیبی و توسعه ناوگان دریای خزر در این عرصه قرار می گیرد، ضمن این که استفاده حداکثری از یارد های مختلف شمال کشور جهت انجام تعمیرات شناور ها در دستور کار قرار دارد.

* بازبینی سند استراتژیک بر مبنای ابلاغیه توسعه دریامحور

مدرس خیابانی از تدوین سند استراتژیک ۵ ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد و اظهار داشت: این سند به صورت پویا بوده و سالانه بازبینی می شود.

وی به مبحث نهایی شدن سهامداری در یکی از بنادر روسیه اشاره نمود و اظهار داشت: برقراری خطوط منظم مطابق با تفاهمنامه منعقد شده با سازمان توسعه تجارت و هم تجارت بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان هم همچون اقدامات برای توسعه تجارت با روسیه و کشور های حاشیه دریای خزر است.

ورود ۱۵۰ دستگاه کامیون به ناوگان ملکی حمل بار زمینی

مدرس خیابانی اظهار داشت: این شرکت به منظور توسعه حمل بار زمینی در چارچوب کریدور شمال- جنوب راه­ اندازی شده و به تازگی، ۱۵۰ دستگاه کامیون از سازندگان داخلی خریداری و به متقاضیان واگذار کرده تا زنجیره حمل و نقل درب تا درب (DOOR TO DOOR) در گروه کشتیرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ ضمن این که تا آخر سال آینده توسعه حمل و نقل جاده ­ای یکی از دستورکار های گروه کشتیرانی است.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل اینجاست که راه اندازی شرکت حمل و نقل جاده ای این امکان را به گروه کشتیرانی می دهد که تا زمان راه اندازی راه آهن چابهار-زاهدان خدمات خویش را در بندر چابهار بیشتر از پیش توسعه دهد و صاحبان کالا را برای بهره گیری از فرصت های تنها بندر اقیانوسی کشور ترغیب کند.

* راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی

مدرس خیابانی اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته چندین خط منظم کشتیرانی به بنادر منطقه همچون بنادر کشور های حاشیه دریای خزر و همینطور بنادر چین و هند دائر کرده است؛ اما دراین میان خط منظم کانتینری به ونزوئلا دستاوردی مهم قلمداد می شود که همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور برقرار شده و خط منظم کشتیرانی به آفریقا هم به همین روش و در زمان سفر رئیس جمهور به کشور های شمال و شرق آفریقا کار خویش را شروع کرد.




1402/11/23
08:31:42
5.0 / 5
165
تگهای خبر: آمار , آموزش , بیمه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید