جزئیات تازه از اجرای کالا برگ الکترونیکی و حذف یارانه پردرآمدها

جزئیات تازه از اجرای کالا برگ الکترونیکی و حذف یارانه پردرآمدها کاروخدمت: نماینده مجلس شورای اسلامی و معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح سیاست ها، منابع تامین مالی و چالش های اجرای کوپن الکترونیکی پرداختند.



به گزارش کاروخدمت به نقل از مهر شاهرخ رامین، نماینده مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری که با مبحث کوپن الکترونیکی و تامین منابع یارانه ای پخش گردید اظهار داشت: خدمت شما و همه بینندگان محترم سلام عرض می کنم و نخست باید تبریک بگویم بابت موفقیتهای اخیر ورزشکاران کشورمان. افتخاری است که چنین پهلوانانی در این سرزمین داریم.

منابع مالی و تامین اعتبار کوپن الکترونیکی


وی افزود: طبق قوانین موجود، همچون قانون جامع تامین اجتماعی و ماده ۳۱، همه دولت ها موظف اند با پرداخت یارانه به طبقات کمتر برخوردار، فاصله طبقاتی را کاهش داده و عدالت اجتماعی را توسعه دهند. این مورد در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصویب گردید نیز تصریح شده است. برای پرداخت یارانه کوپن الکترونیکی، جدا از منابع یارانه نقدی، محل هایی مشخص شده است.
این نماینده مجلس افزود: نخست، حذف یارانه سه دهک بالای جامعه یعنی دهک های هشتم، نهم و دهم، که در مقابل هفت دهک دیگر همچنان یارانه دریافت می کنند. دوم، بخشی از ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده. اما اصلی ترین ردیف تامین اعتبار، بند «چ» ماده ۵ قانون برنامه است؛ جایی که دولت را مکلف می کند هر سال تا سقف ۱۱ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و نهاده ها اختصاص دهد تا ۱۱ قلم کالای غذایی مورد نیاز برای تامین روزانه ۲۳۵۰ کیلوکالری هر فرد برقرار شود. این ارز بعد از فروش، منابع ریالی ضروری جهت اجرای کوپن را تامین می کند.
رامین خاطرنشان کرد: انتظار این بود که هر ماه یک مرحله کوپن اعلام گردد، اما حال در ماه ششم سال هستیم و تنها چهار مرحله اعلام شده که علت آن، وصول تدریجی درآمدهاست. در دور اول و حتی تا «دو و نیم» مرحله نخست، از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از منابع صندوق توسعه ملی شد که معظم له اجازه برداشت یک میلیارد دلار دادند.
وی اشاره کرد: در حوزه حذف یارانه پردرآمدها نیز، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دهک دهم، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیشتر بشکل داوطلبانه یا با شناسایی حذف شده بودند و تنها ۳ میلیون نفر باقیمانده بود که در گام اول این طرح حذف شدند. نکته قابل توجه آن است که در این حذف گسترده، هیچ یک از مشمولان اعتراض نکردند، برای اینکه می دانستند منابع حاصل، به دهک های نیازمند جامعه اختصاص می یابد و به جیب شخصی کسی نمی رود.

دولت موظف به گزارش دهی در مورد کوپن است


به گفته رامین در عرصه عملکرد، طبق قانون دولت موظف است هر سه ماه یک گزارش عرضه نماید. اما با وجود تلاشهای وزارت رفاه که بارها در کمیسیون اجتماعی و کمیسیون های تخصصی گزارش داده، گلایه هایی جدی نسبت به سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، چون که هدفمندی یارانه ها زیر نظر همین سازمان است و اشکالات در تامین منابع و نحوه اجرا را نمی توان نادیده گرفت. با عنایت به شرایط تورمی و فشار بی سابقه ای که به سه دهک پایین جامعه وارد شده، این طرح باید در اولویت جدی دولت قرار می گرفت. عدم تحقق کامل این هدف، از نگاه مجلس و کمیسیون تخصصی، به عملکرد دولت در این عرصه نمره مطلوبی نمی دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با سیاستهای کوپن الکترونیکی گفت: «از ابتدا نیز همچنین بوده است؛ همان گونه که در کلیپی که شما نمایش دادید، خیلی از سیاست گذاران برجسته کشور در رابطه با این مورد صحبت کرده اند. باید بشکلی عمل شود که اثر تورم از روی رژیم غذایی مردم و تامین کالری بدن آنها برداشته شود. به بیانی دیگر، هر اندازه که نرخها افزایش خواهد یافت، باید به شکل کوپن این افزایش جبران گردد.
وی اظهار داشت: این مبلغ باید پرداخت گردد، آن هم در حالی که سالانه ۳۲۰ همت یارانه نقدی مستقیم پرداخت می شود. قبل از شروع اجرای کوپن، این پرداخت ها جریان داشت. علاوه بر آن، ۲۵ همت یارانه نان به صورت جداگانه پرداخت می شود، همینطور یارانه دارو، مسکن و سایر حمایت ها برای اقشار ضعیف جامعه برقرار است. همانطور که اشاره شد، این یک مرتبه مالی سنگین برای دولت بوجود می آورد.

مشکلات تامین منابع برای پرداخت کالابرگ


وی اضافه کرد: در این مکانیزم ها، طبق بند «چ» ماده ۵، دولت باید بمرور زمان ۱۱ میلیارد یورو را که از شروع سال یکجا در اختیار ندارد، از محل فروش نفت و درآمدهای ارزی مستقیم خود تامین کند. سپس این ارز بتدریج با فروش در بازار ترجیحی به ریال تبدیل و منابع اجرای طرح برقرار شود. بنابراین انتظار از دولت این بود که هر ماه یک مرحله کوپن اعلام نماید، اما حال که در ماه ششم سال هستیم، تنها چهار مرحله اعلام شده است.
این نماینده مجلس افزود: دلیل این تأخیر آن است که درآمدها باید بتدریج وصول شود. دور اول و حتی تا دو و نیم مرحله نخست، رییس جمهور و رییس مجلس از مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را درخواست نمودند و معظم له موافقت فرمودند مبلغ یک میلیارد دلار برداشت شود. دو اولین مرحله از همین محل تامین شد تا دولت بتواند وارد سال مالی جدید شده و بتدریج درآمدهای خویش را کسب کند.
رامین گفت: حتی اگر نرخ فروش ارز ۲۸ هزار تومانی درنظر گرفته شود و بخشی از آن نیز به بازار آزاد عرضه گردد، امکان دارد درآمد تا سه برابر رقم اولیه افزایش یابد. به این ترتیب، کل رقم ۱۱ میلیارد یورو پیشبینی شده تامین خواهد شد.
وی اظهار داشت: نکته دوم اینست که همه دولت ها، هنگام تغییر در یارانه دهک های بالای درآمدی، به علل مختلف از این کار پرهیز کرده اند. گرچه مشخص است که این گروه ها نیاز به یارانه ندارند و دهک های پایین تر به مراتب محتاج ترند، اما هر زمان از کسی بخواهید مبلغی پرداخت نکند، امکان دارد احساس نیاز و مقاومت ایجاد شود.
وی اضافه کرد: خبر خوب اینست که وقتی این مورد تبدیل به قانون شد و دولت ملزم به اجرای آن گردید، اقدامات عملی شروع شد. وزیر محترم رفاه نیز چندین بار در کمیسیون تخصصی حاضر شدند و به پرسش ها پاسخ دادند. ایشان با وجود تمام محدودیت های گذشته، اراده کردند تا این اتفاق رخ دهد.

حذف یارانه پردرآمدها بدون اعتراض


این نماینده مجلس افزود: از جمعیت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دهک دهم یعنی پردرآمدترین قشر جامعه پیشتر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به مرور یا داوطلبانه انصراف داده بودند یا اساساً از ابتدا در لیست نبودند. تنها ۳ میلیون نفر باقیمانده بودند که در گام اول این طرح حذف شدند. جالب آنکه این اقدام با رضایت عمومی همراه بود، چون که همه می دانستند حذف یارانه دهک های پردرآمد موجب پرداخت بیشتر به دهک های نیازمند جامعه می شود و این پول به جیب شخصی نمی رود.

خط فقر شدید غذایی و اولویت های حمایتی


در همین برنامه علیرضا عسگریان، معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بسیار خرسندم که شروع این جلسه با پیروزی های اخیر کشور همراه شد و این موفقیت ها را، همچون یک پزشک که خبر بهبودی می دهد، به ملت ایران تبریک می گویم.
وی افزود: مبحث امروز، بررسی و اعلام خط فقر شدید غذایی است که محاسبات و اعلام رسمی آن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد. باید تاکید کنم آمارهایی که امروز بیان می کنم کامل نیست، اما بر مبنای طرح هایی که انجام شده، تصویر روشنی از وضعیت به دست می دهد.
به گفته این کارشناس اقتصادی خط فقر شدید غذایی برای سال ۱۴۰۲، بر پایه داده های سال ۱۴۰۱ محاسبه شده و مبنای برنامه ریزی برای سال ۱۴۰۳ نیز قرار گرفته است. این شاخص با دو مبنا سنجیده می شود: ۱. مبنای ۲۱۰۰ کیلوکالری: این میزان، استاندارد خط فقر شدید غذایی در فاکتورهای بین المللی به حساب می آید. با این مبنا، خط ریالی فقر شدید غذایی حدود یک میلیون و دویست و سی هزار تومان به ازای هر نفر در ماه محاسبه شده و بر مبنای آن، حدود چهار میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت کشور زیر خط فقر شدید غذایی قرار دارند. مبنای ۲۳۵۰ کیلوکالری: این معیار کمی بالاتر است و متناسب با جداول تغذیه ای که وزارت بهداشت تنظیم کرده، نیاز واقعی به کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و سایر ترکیبات غذایی را دربرمی گیرد. با این مبنا، خط ریالی فقر شدید غذایی حدود یک میلیون و چهارصد و چهل هزار تومان به ازای هر نفر در ماه ارزیابی شده و جمعیتی نزدیک به هفت میلیون نفر معادل یک دهک کامل زیر این خط قرار می گیرند. این آمار نشان میدهد که بخش قابل توجهی از جامعه نیازمند حمایت های فوری برای تامین حداقل نیازهای غذایی خود است و برنامه ریزی های حمایتی باید در اولویت دولت قرار گیرد.

دولت مشکل منابع ندارد


علیرضا عسگریان گفت: اگر مبنای کوپن را به شکل سالانه درنظر بگیریم و نرخ دلار را نیز ثابت فرض نماییم، رقمی حدود ۳ میلیارد دلار صرفا بر مبنای پرداخت های ارزی و مجوز مجلس برای دلار به دست می آید. ۱۱ میلیارد یورو نیز اگر به دلار تبدیل گردد، حدود ۱۳ میلیارد دلار می شود که با این محاسبه، تقریبا یک سوم نیاز تامین خواهد شد. این نکته اولی بود که می خواستم روشن کنم و عرض کنم که باید به آن توجه گردد.
وی اظهار داشت: نکته دوم اینست که اگر همه منابع پیشبینی شده محقق شود، ما تقریبا ۶۰ هزار میلیارد دلار از این محل و سایر منابع خواهیم داشت. یعنی به بیان ساده، اگر این قطعات پازل را کنار یکدیگر قرار دهیم، نتیجه قابل توجه و تحسینی به دست می آید. حتی اگر این ۶۰ هزار میلیارد دلار تماماً محقق نشود، فرض بگیریم تنها بخشی از آن تامین شود، باز هم امکان اجرای طرح وجود دارد.
وی اضافه کرد: از دید من، اولویت نخست، پشتیبانی از کودکان و مادران است. اگر پنج مساله جدی در کشور داشته باشیم، این مورد بدون شک در صدر اولویت ها قرار دارد. از مجموع ۶۰ هزار میلیارد دلار و ۱۳ میلیارد دلار ارزی که به دولت فرصت داده شده، حتی اگر دولت بخواهد ۳ یا ۴ میلیارد دلار از آنرا برای این هدف اختصاص دهد، این تامین بسیار آسان و قابل انجام است. بنابراین، امکان پذیری اجرای آن قطعی است، حتی در وضعیت فشار اقتصادی و ناترازی های موجود. مطالعه و بررسی در اینباره امکان دارد، اما عرض من اینست که چنین موردی شدنی است.
حرف آخر اینکه وی اشاره کرد: در حوزه حذف یارانه پردرآمدها نیز، از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دهک دهم، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیش تر بشکل داوطلبانه یا با شناسایی حذف شده بودند و تنها ۳ میلیون نفر باقی مانده بود که در گام اول این طرح حذف شدند. دور اول و حتی تا دو و نیم مرحله نخست، رئیس جمهور و رئیس مجلس از مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را درخواست نمودند و معظم له موافقت فرمودند مبلغ یک میلیارد دلار برداشت شود. با این مبنا، خط ریالی فقر شدید غذایی حدود یک میلیون و دویست و سی هزار تومان به ازای هر نفر در ماه محاسبه شده و بر اساس آن، حدود چهار میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت کشور زیر خط فقر شدید غذایی قرار دارند.


منبع:

1404/06/27
12:13:07
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آمار , استاندارد , اقتصاد , الكترونیكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کاروخدمت
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

كاروخدمت

خدمت در محل شما ؛ کار و خدمت، همراه شما در مسیر یافتن بهترین خدمات در شهر است

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید