مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی امروز

درخواست برای كاهش مالیات در بخش تولید

درخواست برای كاهش مالیات در بخش تولید كاروخدمت: علی رغم وجود معافیت های مالیاتی حوزه تولید در خیلی از كشورها، تولیدكنندگان ایرانی با مشكلات مختلفی همچون فشارهای مالیاتی دست و پنجه نرم می كنند و از همین رو درخواست تسهیلاتی را در این زمینه دارند تا بتوان شاهد رونق تولید بود.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، در حالیكه در دنیا تسهیلات ویژه ای به تولیدكنندگان اختصاص می یابد و گاها سود تسهیلات بانكی حتی به دو درصد هم نمی رسد، تولیدكنندگان در ایران با مشكلات زیادی مواجهند كه سود تسهیلات بانكی ۲۴ درصدی یكی از آن هاست. بنابراین فعالان این عرصه تقاضای تسهیل و كاهش مالیات در حوزه تولید را دارند. در این خصوص بیژن پناهی زاده - معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران - با بیان این كه فشار مالیاتی وارد بر حوزه تولید همانند تیغی دو لبه است، از دولت خواست از فشار مالیاتی در حوزه تولید بكاهد.
وی همینطور با درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بر وضع قوانینی جدید به منظور بهبود وضعیت تولید و تولید رغبت برای حضور سرمایه گذار، بیان كرد: " با عنایت به اعمال تحریم های مجدد از جانب آمریكا به علت خروج از برجام، از دولت درخواست می نماییم كه تسهیلات ویژه ای به بخش تولید اختصاص پیدا كند و از فشارهای مالیاتی كاسته شود تا حداقل فعالان اقتصادی در حوزه تولید بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند چون كه هم اكنون با وضعیت بسیار ویژه ای دست و پنجه نرم می كنند".
فرصت های شغلی جوانان ایرانی در اختیار مهاجران غیرقانونی
در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه در ایران به یكی از چالش های بازار كار تبدیل گشته است. كارشناسان اقتصادی با اخطار نسبت به نتایج ورود بی رویه اتباع بیگانه به كشور، اشغال فرصت های شغلی جوانان جویای كار توسط مهاجران را یكی از این تبعات می دانند. نمایندگان مجلس هم از وزارت كشور خواسته اند تا با عنایت به تحمیل هزینه های بسیار ورود غیرقانونی مهاجران به كشور، در جهت تدوین لایحه ساماندهی اتباع بیگانه اقدام نماید.
اما در حالیكه پدیده حضور اتباع بیگانه از دیرباز در كشور ما رواج دارد، فتح اله بیات -رییس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی- معتقد می باشد این مورد نباید رها شود بلكه باید در چارچوب و قاعده خاص خودش دنبال شود. مرزهای ما باید به شكلی نظارت و كنترل شوند كه با استفاده از قاچاق هیچ مهاجری نتواند وارد كشور شود و اگر هم به شكل قانونی و در قالب تاجر، توریست یا برای درمان آمد، با دقت مورد رصد قرار گیرد.
این مقام مسئول كارگری ابراز امیدواری كرد كه وزارت كشور با همكاری مجلس و وزارتخانه های كار و امور خارجه، لایحه ساماندهی اتباع بیگانه را هرچه سریع تر نهایی و تصویب كند تا جلوی ورود غیرقانونی اتباع بیگانه گرفته شود و اظهار داشت: ما نمی توانیم بدون روادید از ایران خارج و وارد كشور دیگری شویم زیرا هر كشوری نسبت به ورود اتباع بیگانه قوانین و مقررات خاص خویش را دارد ولی متاسفانه ما نسبت به مهاجرین نرمش نشان می دهیم و به جای بازگرداندن اتباع غیرمجاز برایشان مجوز كار صادر می نماییم.
ابهام در مناقصه های توتال
ادامه فعالیت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی با خروج ترامپ از برجام در هاله ای از ابهام قرار گرفته و چنانچه این شركت موفق نشود از آمریكا معافیت بگیرد از این قرارداد خارج می گردد و طبق آنچه از پیش تعیین شده شركت چینی CNPCI جایگزین توتال خواهد شد. اما با عنایت به اینكه توتال مناقصه های فاز ۱۱ را برگزار كرده بود، مشخص نمی باشد اگر از قرارداد خارج شود، تكلیف مناقصه ها چه خواهد شد.
شركت فرانسوی توتال كه از تیرماه سال قبل پس از امضای قرارداد با ایران و تشكیل كنسرسیومی متشكل از یك شركت چینی و یك شركت ایرانی كار خویش را در فاز ۱۱ پارس جنوبی شروع كرده بود به دنبال خروج ترامپ از برجام در بیانیه ای اعلام نمود به دلیل تصمیم رییس جمهور آمریكا برای خروج از توافق هسته ای با ایران، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست و تمام فعالیت های مرتبط خویش را پیش از ۱۸ نوامبر لغو خواهد كرد، مگر این كه تحت حمایت مقامات فرانسوی و اروپایی، به صورت ویژه برای این پروژه، به توتال معافیت از تحریم ها اعطا شود.
رضا خیامیان، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در این مورد توضیح داد: اگر توتال از قرارداد خارج شود و سهم خویش را به شركت چینی واگذار كند، این كه تكلیف مناقصه ها چه می گردد به سیاست شركت چینی بستگی دارد اما از آنجایی كه مسائل پیش رفته و توتال برخی اقدامات را انجام داده است احتمال دارد طبق همان روال پیش برود. اما باید گفت هنوز نمی توان قطعی نظر داد زیرا سیاست شركت چینی و وضعیت توتال مشخص نشده است.
سپرده های میلیاردی تعیین تكلیف شدند
با اعلام رسمی دولت برای تعیین تكلیف سپرده گذاران تا سقف یك میلیارد تومان موسسات اعتباری غیرمجاز، زمان حدود ۴۵ روز برای پرداخت وجوه این گروه تعیین شد. اما تابحال درباره اینكه برای تعیین وضعیت سپرده های تا سقف یك میلیارد تومان چقدر منابع لازم است و در ازای خط اعتباری كه باید بانك مركزی از این بابت پرداخت كند چه میزان دارایی از موسسات شناسایی شده هیچ اعلامی وجود ندارد.
بعد از اینكه سپرده گذاران كلان موسسات اعتباری غیرمجاز منحل شده مدت ها منتظر تعیین وضعیت خود بودند در هفته های اخیر اعلام خبری از جانب پزشكیان -نائب رئیس مجلس و نماینده قوه مقننه در كمیته سران سه قوا برای رسیدگی به وضعیت موسسات اعتباری غیرمجاز -نشان از آن داشت كه مقرر است سپرده های كلان موسسات هم تعیین تكلیف شود. این گونه اعلام گردید كه سپرده های تا سقف یك میلیارد تومان پرداخت می گردد البته زمانی برای آن تعیین نشد. تا اینكه به تازگی نهاوندیان، دیگر عضو كمیته رسیدگی به وضعیت سپرده گذاران موسسات غیرمجاز و بعنوان نماینده دولت در این كمیته اعلام نمود مقرر است تا آخر تیرماه سپرده های تا سقف یك میلیارد تومان به صورت چند مرحله ای پرداخت شود و البته جدول زمانی پرداخت ها شامل زمان رجوع و میزان آن در هر مرحله توسط بانك مركزی مشخص می گردد.
در جدیدترین رویداد در این زمینه هم بانك مركزی اعلام نمود سپرده های بیش از ۱ میلیارد تومانی ۵ تعاونی اعتباری منحله تعیین تكلیف شدند.
در اطلاعیه بانك مركزی در این رابطه آمده است: " به آگاهی سپرده گذاران تعاونی های اعتباری منحله ثامن الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و تشكیلات البرز ایرانی ها می رساند كه برپایه مصوبه سران محترم سه قوه، فرآیند بازپرداخت سپرده های سپرده گذاران تا سقف ۱۰ میلیارد ریال و تعیین تكلیف سپرده گذاران دارای سپرده های بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال، از بامداد روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه در شعب منتخب بانك ها و موسسات اعتباری عامل آغاز می شود".
پژو دست از بدعهدی بر نمی دارد اما خودروسازان بیكار نمی مانند
در حالی كه با امضای برجام پژو سیتروئن در ایران حضور یافته بود و انتظار می رفت با بیان اتحادیه اروپا در خصوص حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترك نكنند، با تصمیم ترامپ در خصوص خروج آمریكا از برجام، پژو كه از قبل سابقه ی تحریم ایران را داشت، باز هم ساز بدعهدی كوك كرده و بار دیگر اعلام نمود قصد تعلیق فعالیت های خود در ایران را دارد.
شهرام آزادی -عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی- در این خصوص، اظهار نمود: با تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران و حتی در صورت خروج دیگر خودروسازان خارجی، خودروسازان داخلی بر توسعه خودروهای داخلی و پلتفرم های در دست طراحی متمركز خواهند شد ازاین رو اصطلاحا دست این شركت ها در حنا نمی ماند.
وی با اشاره به اینكه خودروسازان در تعامل با خودروسازان خارجی باید به دنبال انتقال تكنولوژی برای دستیابی به دانش تولید خودروهای به روز و با كیفیت باشند، تصریح كرد: در چند سال اخیر این هدف تا حد زیادی محقق شده و حتی در صورت خروج خودروسازان خارجی هم صنعت خودرو به راه خود ادامه خواهد داد. خروج احتمالی خودروسازان خارجی از ایران مزایایی هم خواهد داشت كه همچون آن تمركز بیشتر خودروسازان داخلی بر روی تولید و توسعه پلتفرم های داخلی است.
قیمت تنباكو و سیگار برگ
براساس قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز دستگاه های كاشف محصولات دخانی در هنگام تنظیم صورت جلسه كشف این محصولات موظف می باشند ارزش محموله های مربوطه را قید كنند كه بر همین مبنا مركز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات كشور در ابتدای هر سال با عنایت به هماهنگی به عمل آمده با ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز اقدام به تنظیم و ابلاغ فهرست قیمت محصولات دخانی به دستگاه های ذیربط می كنند.
بنابراین هر ساله قیمت مربوط به خرده فروشی محصول دخانی بررسی و فهرست می گردد تا به كلیه دستگاه های مرتبط ابلاغ گردیده و بر همین مبنا ارزش كالاهای مكشوفه در صورت جلسات قید شود كه ایسنا در خبر خود این قیمت ها را اعلام نموده است.
پیش بینی بازار مسكن: افت سرعت رشد قیمت
عباس زینعلی -كارشناس اقتصاد مسكن- افزایش قیمت مسكن در ماه های اخیر را ناشی از طولانی شدن دوره ركود دانست و اظهار داشت: در بطن بخش مسكن ظرفیت چندانی برای رشد وجود ندارد و در شش ماهه دوم شاهد افت سرعت رشد قیمت خواهیم بود. هر ساله در بازار مسكن تحركاتی در سه چهار ماهه ابتدایی اتفاق می افتد كه امسال زودتر آغاز شد و شاهد بودیم میانگین قیمت مسكن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۳۵ درصد افزایش یافت. علتش این بود كه دوران ركود مسكن طول كشید و طبیعی است كه رونق نسبی وارد این بخش شده باشد. احیانا این روند یكی دو ماه آینده هم ادامه خواهد داشت اما بعید است شاهد حركت صعودی در بخش مسكن باشیم.
وی اضافه كرد: هم اكنون بازارهای دیگر به اشباع رسیده اند و مسكن تنها بخش باقی مانده است. در واقع نوعی بی اعتمادی نسبت به سایر بازارها به وجود آمده و همه تصور می كنند مسكن یك كالای ماندگار است و نیاز به آن همیشه وجود دارد، پس می توانیم به سمت آن برویم. این حركت سبب افزایش حجم تقاضا و متعاقبا افزایش قیمت مسكن شد. اما ظرفیت چندانی در بطن بازار فعلی مسكن در جهت رونق وجود ندارد.
تورم و سود بانكی ۳۴ سال گذشته
نرخ سود بانكی همواره عاملی جذاب برای كشاندن سرمایه های مردم به سمت بانك ها بوده است و هر زمانی كه به سایر بخش ها و بازارها چربش داشته، به صورت حتم یكی از انتخاب های اصلی مردم برای سرمایه گذاری همین بانك ها بوده اند. اما تعیین نرخ سود بانكی خود عاملی است كه اغلب توافق چندانی در مورد آن وجود نداشته و در بانك ها روال به این گونه نبوده كه همیشه بازار بانكی تعیین كننده آن باشد؛ بلكه در مواقع بسیاری پیش آمده كه به صورت دستوری تعیین شده و با ابلاغ بانك مركزی، بانك ها ملزم به اجرای آن بوده اند و بسته به اینكه شرایط برای این دستور مهیا بوده یا نه، بانك ها هم به آن تن داده اند.
طی بیش از ۳۰ سال قبل با وجود اینكه در مواقعی نرخ سود بانكی در مقابل تورم منفی بوده اما در مجموع هیچ گاه مشتریان شبكه بانكی در سرمایه گذاری مدت دار خود سودی كمتر از هشت درصد دریافت نكرده اند. این نرخ در بازه های زمانی تا بیش از ۳۰ درصد هم پیش رفته است.
گذری بر تغییرات نرخ سودسپرده بانكی از سال ۱۳۶۳ نشان داده است كه در این مدت نرخ سود همواره بیش از هشت درصد بوده و عمده نرخ های آن به دهه ۹۰ برمی گردد كه در رقابت مخرب بانك ها تا بیش از ۳۰ درصد هم پیش رفته بود. در این بین جریان تغییرات تورم عاملی مهم در چرخش نرخ سود بانكی محسوب می شد؛ چون نرخ سود باید متناسب با نرخ تورم باشد. از سال ۱۳۹۳ مدیریت و كاهش نرخ سود بانكی در دستور كار بانك مركزی قرار گرفت و از این رو در جهت متناسب سازی با نرخ تورم - كه در مسیر كاهشی قرار گرفته بود - نرخ سود بانكی به ۲۲ درصد سالانه كاهش پیدا كرد و برای كوتاه مدت هم حداكثر ۱۰ درصد تعیین شد.
در سال ۱۳۹۵ بار دیگر نرخ سود بانكی كاهش پیدا كرد و به ۱۵ درصد رسید كه تابحال تغییری نكرده است؛ اما در بهمن ماه سال قبل و در جریان نوسان ارزی، بانك مركزی برای جذب نقدینگی به مدت دو هفته اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد را منتشر نمود كه در این مدت با فروش ۲۴۰ هزار میلیارد تومان، نه تنها منابعی جذب نشد، بلكه عموما سپرده های قدیمی از ۱۵ به ۲۰ درصد افزایش یافت كه برآوردها نشان از تحمیل هزینه ۱۲ هزار میلیاردی برای بانك ها دارد. این یكی از اقداماتی است كه هرچند بانك مركزی عنوان كرده ناچار بود برای ترمیم بازار ارز انجام دهد، ولی كارشناسان آن را تصمیمی نادرست و اشتباه در حوزه پولی و بانكی می دانند. گرچه هم اكنون نرخ تورم كمتر ۱۰ درصد است و حدود دو سال می گردد كه نرخ سود بانكی كاهش نیافته ولی شواهد نشان از اینكه در آینده ای نزدیك نرخ سود سپرده (۱۵ درصد) و تسهیلات بانكی (۱۸ درصد) كاهش پیدا كند، ندارد.
كاهش هزینه های كشاورزی در دولت تدبیر و امید
بررسی آمارهای مربوط به شاخص قیمت تولیدكننده در سال های اخیر نشان داده است كه شاخص قیمت تولیدكننده یا هزینه های تولید در سال های پس از روی كار آمدن دولت حسن روحانی كاهش چشمگیری خصوصا در حوزه های مربوط به بخش كشاورزی داشته است. مطابق با این آمار شاخص كل قیمت تولیدكننده در ایران در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ (نسبت به سال پایه ۱۳۹۰) متوسط ۲۸ درصد رشد نسبت به سال های پیش از آن تجربه كرده است. این در شرایطی است كه بعد از روی كار آمدن دولت روحانی و قوام یافتن آن شاخص قیمت تولیدكننده در سال های ۱۳۹۳ حدود ۱۵ درصد، در سال ۱۳۹۴ حدود ۴ درصد، در سال ۱۳۹۵، ۶ درصد و در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲ درصد افزایش را تجربه كرده است.
بیشترین كاهش رشد قیمت ها در حوزه هزینه های تولید مربوط به سال ۱۳۹۴ با ۳.۹ درصد است اما این شاخص در سال های بعد و در سال ۱۳۹۶ تا سه برابر افزایش پیدا كرده است. همینطور بیشترین كاهش رشد قیمت ها مربوط به اقلام میوه، میوه های آجیلی و سبزیجات بوده است كه در مورد سبزیجات در سال های پس از ۱۳۹۲ در مقاطعی حتی رشد قیمت تولیدكننده منفی هم بوده است.
در آمارهای مربوط به بخش كشاورزی با ارقام كاهشی شگفت انگیزی مواجه می شویم. در صورتی كه شاخص قیمت تولیدكننده در بخش كشاورزی در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به حدود ۴۷ و ۳۶ درصد افزایش یافته است در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به حدود ۵، ۱.۵، ۳ و ۱۵ درصد كاسته می شود كه نشان دهنده سقوط نسبی هزینه های تولید یا شاخص تولیدكننده در این بخش است. با این حال شاخص های قیمت تولیدكننده در سال ۱۳۹۶ رشدی نگران كننده داشته است كه باید منتظر آمارهای سال ۱۳۹۷ بود و دید كه این رشد شاخص ادامه دار خواهد بود یا خیر. گفتنی است كه گزارش شاخص قیمت تولیدكننده در ایران برمبنای سال ۱۳۹۰ محاسبه می گردد.



1397/03/19
21:42:35
5.0 / 5
2987
تگهای خبر: آمار , اقتصاد , تعاونی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید