با فرودگاه جدید استانبول آشنا شوید:

تركیش ایرلاینز چطور سلطان آسمان ها می شود؟

تركیش ایرلاینز چطور سلطان آسمان ها می شود؟ كاروخدمت: اگر استانبول را در مركز یك دایره تصور نماییم و شعاع این دایره را یك مسیر پروازی سه ساعته در نظر بگیریم، در محیط این دایره 1.5 میلیارد نفر جمعیت زندگی می كنند. در این دایره بخش هایی از سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا و همین طور 130 مقصد هوایی وجود دارد. همین جایگاه استراتژیك، ترك ها را ترغیب می كند تا از ظرفیت پرجمعیت ترین شهر تركیه برای رشد و رونق اقتصادی نهایت بهره را ببرند.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، هواپیمای تهران – استانبول بعد از عبور از آسمانِ بخشِ آسیایی استانبول، برای دقایقی روی دریای سیاه پرواز می كند تا به بخش غربی و اروپایی این شهر برسد. موج های بسیار ریز و ظریفی كه بر سطح آب های دریای سیاه در جریان هستند با انعكاس نور آفتاب بافت زیبا و یكدستی را ایجاد می كنند. این تصویر خیره كننده و فانتزی به ساحل جنوبی دریای سیاه ختم می شود؛ جایی كه قبل از این یك بافت كاملاً روستایی داشته و كشاورزان و دامداران به شیوه اجداد خود مشغول به كار بوده اند. اما حالا از آن بافت روستایی چیز زیادی باقی نمانده و هواپیما با عبور از روی چند كلبه و جاده روستایی و یكی، دو تراكتور قدیمی ارتفاع خودرا برای نشستن در فرودگاهی كم می كند كه بزرگترین پروژه عمرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه در دوره حكمرانی ۱۶ ساله اش است.
در فاصله زمانی بین كاهش ارتفاع هواپیما تا باز شدن درهای خروج، با نگاهی سطحی و غیركنجكاوانه ۶ هواپیمای در حال بلند شدن و ۳ هواپیمای دیگر كه در حال نشستن بر باند فرودگاه جدید استانبول بودند، مشاهده شدند. این ترافیك در یك بعدازظهر وسط هفته، نشان دهنده رونق فرودگاهی است كه اخیرا افتتاح شده است. آنچه بر باند فرودگاه خودنمایی می كند، فراوانی چشم گیر هواپیماهای شركت تركیش ایرویز است كه با دم های قرمزرنگ خود، به هواپیماهای سایر كشورها فخرفروشی می كنند. این شركت ۳۳۷ هواپیما دارد كه میانگین سنی آنها حدود ۷ سال است. تركیش ایرلاینز كه به سبب جوان بودن ناوگانش شهرتی جهانی دارد، چند ماه پیش با دو شركت بویینگ و ایرباس قراردادی امضا كرد كه تا سال ۲۰۲۴ شصت فروند هواپیمای جدید خریداری كند و میانگین سنی هواپیماهایش را كم كند.
نخستین نشانه هایی كه از فرودگاه جدید استانبول، در قاب پنجره هواپیمای در حال فرود خودنمایی می كند، تاوركرین ها و توربین های بادی اطراف فرودگاه است. تاوركرین ها به سرعت در حال فعالیت هستند تا سه فاز دیگر فرودگاه نیز طبق برنامه به بهره برداری برسد. ترك ها قصد دارند تا سال ۲۰۲۷ تمام فازهای ساخت این فرودگاه را نهایی كنند و ظرفیت آنرا به عدد رویایی ۲۰۰ میلیون مسافر در سال برسانند.


فرودگاهی بزرگ تر از منهتن
فرودگاه جدید استانبول مقرر است به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل گردد. اردوغان كه برای كشور تركیه رویاهای زیادی در سر دارد، با اختصاص بودجه ای ۱۲ میلیارد دلاری كه معادل یك هشتم تولید ناخالص ملی تركیه است، ساخت این فرودگاه را از سال ۲۰۱۵ شروع كرد. هر چند افتتاح عملیاتی فرودگاه جدید استانبول چندین بار به تأخیر افتاد اما با وجود این، سرعت ساخت و بهره برداری آن خیلی از كارشناسان و مردم عادی را به تحسین واداشت. جدیت ترك ها برای ساخت و بهره برداری فوری از این فرودگاه به حدی بود كه حتی آلمانی ها كه خود یكی از صنعتی ترین كشورهای جهان هستند نیز شگفت زده شدند. رسانه ها و شهروندان آلمانی در روزهایی كه افتتاح فرودگاه استانبول در صدر اخبار جهان بود، در شبكه های اجتماعی با طعنه از اردوغان شماره پیمانكار فرودگاه استانبول را تقاضا می كردند تا برای اتمام پروژه معطل مانده فرودگاه برلین با او تماس بگیرند. كار ساخت فرودگاه بزرگ برلین از سال ۲۰۰۶ شروع شده اما بهره برداری آن تابحال بارها به تأخیر افتاده است.
ساخت فرودگاه جدید استانبول در چهار فاز پیش بینی شده است. پاییز سال قبل فاز نخست آن به اتمام رسید و این فاز مورد بهره برداری قرار گرفت. در این مرحله یك ترمینال با دو باند به روی پروازهای داخلی و خارجی باز شد. فرودگاه در گام نخست این ظرفیت را داشت كه هر هشتاد ثانیه به یك پرواز سرویس ارائه دهد؛ یعنی ۴۵ پرواز در هر ساعت.
ظرفیت فرودگاه استانبول درانتها فاز اول، ۹۰ میلیون مسافر در سال است كه بعد از تكمیل سه فاز دیگر و بهره برداری كامل از فرودگاه، این ظرفیت به ۲۰۰ میلیون مسافر در سال می رسد. هم اكنون فرودگاه هارتسفیلد جكسون در آتلانتای آمریكا با پذیرش سالانه ۱۰۷ میلیون مسافر پرترافیك ترین فرودگاه جهان است. فرودگاه پیر آتاتورك نیز كه تا پیش از ساخت فرودگاه جدید استانبول، قطب صنعت هوایی تركیه بود در سال ۲۰۱۸ به بیشتر از ۶۸ میلیون مسافر خدمات داد.
ترمینال اصلی فرودگاه استانبول كه درانتها فاز اول به بهره برداری رسید، با یك میلیون و ۴۴۰ هزار مترمربع مساحت، به بزرگترین ساختمان پایانه فرودگاهی جهان كه زیر یك سقف قرار گرفته تبدیل شد. در فاز دوم، دو باند جدید به این فرودگاه اضافه می شود. یك ترمینال جدید با وسعت ۹۶۰ هزار متر مربع و یك باند جدید در فاز سوم به این فرودگاه اضافه می شود. در این مرحله ظرفیت فرودگاه از ۹۰ میلیون مسافر در سال به ۱۵۰ میلیون مسافر افزوده می شود. در آخرین فاز كه مقرر است طبق برنامه تا سال ۲۰۲۷ به انتها برسد، نیز یك باند و یك ترمینال جدید با ۸۰۰ هزار متر مربع به فرودگاه اضافه می شود. در این مرحله ۵۰ میلیون نفر به ظرفیت پذیرش سالانه فرودگاه افزوده می شود. انتظار می رود بعد از تكمیل هر چهار فاز این پروژه، ۲۲۵ هزار فرصت شغلی جدید برای شهروندان تركیه ایجاد شود.
با به سرانجام رسیدن تمام مراحل ساخت فرودگاه جدید استانبول، این فرودگاه با ۷۶.۵ میلیون مترمربع، وسعتی بزرگ تر از منطقه معروف منهتن در نیویورك خواهد داشت. منهتن مهمترین منطقه تجاری جهان است كه مقر سازمان ملل، برج آزادی، ساختمان بورس نیویورك، خیابان معروف وال استریت، موزه متروپولیتن، پارك مركزی و كتابخانه عمومی نیویورك در آن قرار دارند. ساختمان های دوقلوی تجارت جهانی نیز در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ مورد حمله قرار گرفتند در این منطقه قرار داشتند. حال، ترك ها با شتاب در حال ساختن فرودگاهی هستند كه از تجاری ترین منطقه جهان، بزرگ تر است.


خداحافظ آتاتورك
در سیستم حمل و نقل هوایی جهان هر فرودگاه یك كد منحصر به فرد دارد؛ در ساعت ۳ بامداد روز ۶ آوریل ۲۰۱۹ (۱۷ فروردین ۱۳۹۸) موقعیت جغرافیایی كد IST كه برای سال ها متعلق به فرودگاه آتاتورك بود، تغییر نمود و روی موقعیتی جدید، حدود ۳۳ كیلومتر بالاتر از فرودگاه پیر و خسته آتاتورك تنظیم شد. از این ساعت در كل سامانه های هوایی جهان كد IST، فرودگاه جدید و بزرگ استانبول را نشان داده است.
شركت تركیش ایرلاینز در سال ۱۹۳۳ فعالیت خودرا با یك پرواز بین استانبول و آنكارا شروع كرد. در سال های اول فعالیت، هواپیماهای این شركت بین شهرهای ازمیر، استانبول، آنكارا و آدانا پرواز می كردند اما حالا و بعد از گذشت ۸۶ سال فعالیت، هواپیماهای تركیش ایرلاینز به ۳۱۱ فرودگاه در ۳۰۸ شهر در ۱۲۵ كشور دنیا پرواز می كنند. تركیش ایرلاینز حتی به ۹ شهر آمریكا نیز پرواز مستقیم دارد.
رشد سریع و دور از انتظار هواپیمایی تركیش ایرلاینز، ترك ها را ناچار كرد تا بعد از سال ها از فرودگاه آتاتورك خداحافظی كنند؛ چونكه این فرودگاه دیگر توان خدمت دهی به هواپیماهای پركار تركیش ایرلاینز را نداشت. فرودگاه آتاتورك سال ۱۹۱۲ در محله اروپایی یشیلكوی استانبول افتتاح شد و تا ۶ آوریل ۲۰۱۹ فرودگاه اصلی تركیه بود.
فرودگاه آتاتورك كه هم اكنون برای پروازهای دولتی، دیپلماتیك و باری مورد استفاده قرار می گیرد، در سامانه های حمل و نقل هوایی با كد ISL نشان داده می شود. همین طور از ظرفیت این فرودگاه برای تعمیر و نگهداری و حمل و نقل عمومی استفاده می شود. روزنامه حریت چندی قبل به نقل از اردوغان نوشت: فرودگاه آتاتورك، به یك پاركینگ عمومی به نام «باغ مردم» تبدیل می شود.
در استانبول یك فرودگاه بین المللی دیگر نیز به نام صبیحه گوكچن وجود دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی فرودگاه آتاتورك و فرودگاه صبیحه گوكچن روی هم رفته پذیرای ۹۵.۱ میلیون مسافر بودند. این تعداد مسافر نسبت به سال پیش از آن، ۵ میلیون نفر افزایش داشت.


جابه جایی بزرگ
یكی از جدی ترین چالش های دولت تركیه و صنعت حمل و نقل هوایی این كشور، اثاث كشی از فرودگاه آتاتورك به فرودگاه جدید استانبول بود. انتقال بین دو فرودگاه، به لحاظ اداری از ۲۹ اكتبر ۲۰۱۸ (۷ آبان ۱۳۹۷) كه مصادف بود با پنجاه و نهمین سالگرد تأسیس جمهوری تركیه و افتتاح فرودگاه جدید توسط رجب طیب اردوغان، شروع شده بود اما مساله بزرگ تر انتقال تجهیزات بود. در صورتیكه قرار بود این جابه جایی در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۰ دی ۱۳۹۷) یعنی آخرین روز سال میلادی، صورت گیرد و حتی مسیرهای حركت كامیون ها نیز پیش بینی شده بود اما جابه جایی انجام نشد و به تأخیر افتاد. زمان این اثاث كشی دو بار دیگر نیز تغییر نمود تا اینكه بالاخره در چهارمین موعدی كه تعیین شده بود، جابه جایی كلید خورد. جالب اینجا بود كه ترك ها عملیات سنگین انتقال تجهیزات فرودگاه آتاتورك كه می توانست دردساز شود را در فاصله كمتر از یك هفته بعد از انتخابات حساس و پرحاشیه شهرداری ها اجرایی كردند.
جابه جایی بزرگ در حالی آغاز شد كه مردم استانبول در خواب بودند. از ساعت ۳ بامداد روز ۵ آوریل (۱۶ فروردین ۱۳۹۸) طی یك برنامه عملیاتی ۴۵ ساعته، این جابه جایی كلید خورد. در این جابه جایی ۱۰ هزار قطعه تجهیزات فرودگاه آتاتورك با وزن بیشتر از ۴۷ هزار تن در مسیری به طول حدود ۴۲ كیلومتر به فرودگاه جدید منتقل شد. مسافتی كه همه كامیون ها برای حمل بار بین این دو فرودگاه طی كردند، در مجموع معادل ۱۰ بار چرخیدن دور كل كره زمین بود. ۱۸۰۰ نفر در این جابه جایی بزرگ شركت داشتند. طیف گسترده و متنوعی از قطعات، معادل حجم ۵ هزار كامیون در این جابه جایی منتقل شد؛ از یك هواپیمای كوچك ۴۴ تنی تا تجهیزات ظریف و بسیار حساس فرودگاهی. بنا به اعلام مسئولان صنعت هوایی تركیه حجم تجهیزاتی كه از فرودگاه آتاتورك به فرودگاه جدید منتقل شد، اگر كنار هم چیده می شد مساحتی معادل ۳۳ زمین فوتبال را پوشش می داد.
در طول مدت این اثاث كشی، هر دو فرودگاه برای مدت ۱۲ ساعت از ساعت ۲ بامداد تا ۱۴ ظهر روز ۶ آوریل تعطیل بودند. آخرین هواپیما كه متعلق به شركت تركیش ایرلاینز بود در ساعت ۲ و ۴۴ دقیقه بامدادان فرودگاه آتاتورك را به مقصد سنگاپور ترك كرد. نخستین هواپیمایی هم كه پس از جابه جایی بزرگ از فرودگاه استانبول برخواست، به مقصد آنكارا پرواز كرد.
رسانه ها انتقال تجهیزات فرودگاه آتاتورك به فرودگاه استانبول را «بزرگترین جابه جایی در تاریخ صنعت هوانوردی جهان» معرفی كردند.


پرچمداری استانبول در خاورمیانه
در اولین روز فعالیت فرودگاه جدید استانبول، ۸۹۵ پرواز انجام شد؛ یعنی هر ۹۷ ثانیه یك پرواز. این میزان از آمادگیِ فرودگاه جدید برای سرویس دهی به هواپیماهای تركی و غیرتركی نشان داد كه فرودگاه بزرگ استانبول یك تهدید جدی و بدون تعارف برای فرودگاه های قطر و امارات است.
ترك ها از جایگاه استراتژیك استانبول به خوبی آگاه هستند و می كوشند به بهترین نحو از این مزیت بهره برداری كنند. استانبول یكی از شهرهایی است كه بیشترین سرعت رشد را در سطح جهان تجربه می كند. ترك ها با هدف همراهی با روند پیشرفت صنعت گردشگری دنیا، ساخت بزرگترین فرودگاه جهان را در دستور كار قرار دادند. فرودگاه استانبول نقطه عطفی در صنعت حمل و نقل هوایی تركیه است و سرمایه گذاری عظیم ترك ها در این فرودگاه، چشم انداز و مسیر حركت آنها را به خوبی نشان داده است. انتقال فرودگاه محوری تركیه از آتاتورك به استانبول فقط برای رسیدن به ابعاد بزرگ تر نبود؛ ترك ها فرودگاه استانبول را بعنوان یك مجتمع هوشمند كه به پیشرفته ترین تكنولوژی های صنعت حمل و نقل هوایی مجهز است، طراحی و راه اندازی كرده اند. آنها قصد دارند با تكمیل فرودگاه استانبول، قطر و امارات را كه هم اكنون شاهراه حمل و نقل هوایی منطقه خاورمیانه هستند از دور خارج كند. موقعیت استراتژیك استانبول كه در مرز آسیا و اروپا واقع شده به ترك ها در رسیدن به این هدف كمك زیادی می كند.
ترك ها همین طور قصد دارند از مزیت این فرودگاه برای تبدیل شركت تركیش ایرلاینز به یك برند معتبر و پرچمدار در صنعت حمل و نقل هوایی جهان استفاده كنند. برنامه مقامات تركی، چنان جاه طلبانه است كه ادعا می كنند بعد از تكمیل فرودگاه جدید، ۱۱۴ هواپیما می توانند به صورت همزمان بارگیری كنند و در هر روز ۲ هزار پرواز روی شش باند این فرودگاه انجام می شود. آنها پیش بینی كرده اند هواپیماهای بیشتر از ۱۰۰ شركت از فرودگاه جدید استانبول به ۳۵۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز كنند.
البته فرودگاه جدید استانبول، چندان هم بی رقیب نیست. چین و امارات نیز ساخت فرودگاه های بزرگی را دستور كار دارند. دولت چین در حال ساخت یك فرودگاه بزرگ با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون نفر در نزدیكی پكن است و شیخ های امارات نیز ساخت و ساز برای توسعه ظرفیت فرودگاه دوبی برای رسیدن به مرز ۱۳۰ میلیون مسافر را كلید زده اند. با این وجود واضح است كه چشم انداز ۲۰۰ میلیون مسافر برای نقطه استراتژیك استانبول جذاب تر از این دو پروژه بزرگ است.


بزرگ و امن
هرچند ترك ها رسیدن به مرز ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را هدف گرفته اند اما ارائه خدمات به ۹۰ میلیون مسافری كه در فاز اول وارد فرودگاه استانبول می شوند نیز كار بزرگ و دور از ذهنی است. فقط كافی ست تصور كنید مقرر است در عرض هر ۲۴ ساعت به جمعیتی معادل سه برابر ظرفیت ورزشگاه بزرگ آزادی تهران خدمات ارائه شود. این كار در بالاترین سطح امنیتی هر روز در فرودگاه بزرگ استانبول رخ می دهد؛ آنها به صورت میانگین هر روز به ۲۴۶ هزار نفر خدمات می دهند.
تعداد دوربین های مستقر در این فرودگاه به تنهایی از دوربین هایی كه در شهر استانبول فعال می باشند، بیشتر است. این دوربین ها به صورت هوشمند علاوه بر توانایی شناسایی پلاك و چهره، این امكان را دارند كه افرادی را كه به صورت عجیب و غریبی در حال پرسه زدن در فرودگاه هستند و یا افرادی كه به صورت ناگهانی برخلاف جریان های تردد مسافران، حركت می كنند تشخیص می دهند. نیروهای امنیتی فرودگاه با پلیس محلی، نیروهای مسلح و گارد ساحلی در همكاری مداوم هستند.
معماران این فرودگاه تاكید اصلی خودرا بر بهره وری، پایداری و تكنولوژی گذاشته اند تا به مسافران یك تجربه بی مثال را هدیه كنند. سبك معماری ترمینال فرودگاه شبیه كاخ های عثمانی است؛ انگار كه ترك ها قصد دارند شكوه دوران امپراتوری عثمانی را به مسافرانی كه از غرب و شرق عالم به این نقطه می آیند یادآوری كنند. در معماری فرودگاه از میراث فرهنگی كهن تركیه بهره برده شده است و نمادهایی از مساجد، كاخ ها، حمام های معروف استانبول و هنر اسلامی در نماهای داخلی و خارجی ترمینال ها دیده می شوند. فضای داخلی ترمینال به شكلی طراحی شده كه مسافران با حضور در محیطی كه سخاوتمندانه بزرگ، نورانی و راحت است، برای انتقال بین زمین و آسمان آمادگی بیشتری داشته باشند. این بنا از نظر معماری چنان كیفیتی دارد كه تابحال چندین جایزه معتبر بین المللی همچون جایزه معماری شیكاگو سال ۲۰۱۶ را كسب كرده است. یكی از جوایزی كه به معماری این فرودگاه تعلق گرفته مربوط به برج مراقبت زیبای آن است. برج مراقبت فرودگاه شبیه یك گل لاله است. گل لاله نماد شهر تاریخی استانبول است و از فرهنگ اسلامی تركیه نشأت گرفته شده است.
مسئولان فرودگاه برای رفاه حال مسافران و البته افزایش سرعت ارائه خدمات، تا حد امكان از تكنولوژی های فضای مجازی بهره برده اند. مسافران می توانند با نصب اپلیكیشن فرودگاه، اطلاعات جالبی در مورد زمان پرواز خود، فاصله زمانی و مسافت خانه تا گیت پرواز، بهترین مسیر رسیدن به گیت پرواز، موقعیت مكانی بانك ها، رستوران ها، كافه ها، فروشگاه ها، صرافی ها و سایر خدمات دهنده های مستقر در فرودگاه، برنامه های تفریحی در حال اجرا در شهر استانبول و بهترین شیوه های حمل و نقل به فرودگاه كسب كنند. مسافران همین طور می توانند با استفاده از دستگاه های كنترل هوشمند بدون بازگشت به كارمندان فرودگاه، كارت پروازشان را دریافت كرده و بارشان را تحویل دهند. مقرر است در فازهای بعدی ربات های هوشمند در ترمینال ها به سوال های مسافران پاسخ دهند. پاركینگ فرودگاه نیز به سیستم های هوشمندی مجهز است كه امكان انجام فعالیت هایی همچون رزرو پاركینگ، یافتن مكان پارك خودرو و پرداخت هزینه پاركینگ را به مسافران و همراهانشان می دهد. پاركینگ فرودگاه استانبول گنجایش پارك ۴۰ هزار خودرو را دارد و بزرگترین پاركینگ چند طبقه زیر یك سقف دنیاست. در پاركینگ فرودگاه خدماتی همچون كارواش، تعمیر مجاز خودرو، تعویض و معاینه لاستیك ها و سوخت گیری نیز انجام می شود.
فرودگاه جدید استانبول، هنوز به شبكه مترو متصل نشده اما مقرر است تا سال ۲۰۲۰ خط مترو به این فرودگاه برسد و مسیر ۳۵ كیلومتری تا مركز شهر را هموارتر كند. البته ترك ها با استقرار تعداد زیادی اتوبوس در طبقه منفی دو فرودگاه، تا حدودی جای خالی مترو را پر كرده اند. اتوبوس ها با قیمت های بسیار مناسبِ ۱۲ تا ۳۰ لیر، مسافران را به ۲۳ نقطه در بخش های اروپایی و آسیایی استانبول می برند. علاوه بر اتوبوس های شهری، تعداد زیادی تاكسی نیز به مسافران برای رفتن به استانبول سرویس می دهند.


بزرگترین هتل فرودگاهی جهان
فرودگاهی كه مقرر است پیونددهنده‌ی غرب و شرق عالم و دروازه خاورمیانه باشد، علاوه بر امكانات و تجهیزات حمل و نقل مسافر، به یك هتل فرودگاهی نیز نیاز دارد. گروه هتل های یوتل كه مركز آن در انگلستان است، در نزدیكی فرودگاه جدید استانبول یك هتل با ۴۵۱ اتاق ساخته است. گروه یوتل، هتل هایی در كشورهای مختلف دنیا همچون آمریكا، فرانسه، هلند، سنگاپور و اسكاتلند دارد. هتل یوتل در نیویورك آمریكا چندی قبل بعنوان یكی از پیشرفته ترین هتل های دنیا از نظر امكانات و تجهیزات تكنولوژیك، در رسانه ها ارائه شد.
یكی از ابتكارهای این گروه، ساخت هتل های فرودگاهی با اتاق های ساده تر اما با امكانات كافی برای اقامت های كوتاه بین دو پرواز است. در این اتاق ها كه گاهی از آنها بعنوان كابین نیز یاد می شود، تخت خواب، دوش حمام، تلویزیون، میز كار، اینترنت پرسرعت و سرویس بهداشتی وجود دارد. گروه یوتل، نام هتل هایی كه با این خاصیت ها در مرز هوایی فرودگاه ها می سازد را یوتل ایر گذاشته است. هتل فرودگاه استانبول، بزرگترین هتل فرودگاهی گروه یوتل است. این هتل دو نوع اتاق دارد؛ ۲۷۷ اتاق برای اقامت های بیشتر از یك شب كه در بخش اصلی فرودگاه قرار دارند و ۱۴۷ اتاق برای اقامت های كوتاه مدت در حد چند ساعت كه در مرز هوایی فرودگاه ساخته شده اند. هزینه اقامت برای هر شب ۱۴۰ یورو است و برای اقامت های كمتر از یك شب ۹۵ یورو. هتل، دارای رستوران، بار، فضای ورزشی و اتاق جلسه است. مدیران یوتل مدعی هستند كه مسافران ترانزیتی در فرودگاه استانبول می توانند حتی در فاصله محدود بین ورود و خروج از این فرودگاه، استراحتی راحت داشته باشند. این برای نخستین بار است كه یوتل هر دو نوع هتل خودرا در یك مجموعه در كنار هم بنا كرده است.
در ترمینال فرودگاه استانبول علاوه بر هتل، ۵ سالن استراحت (لانژ) نیز برای مسافران ویژه پیش بینی شده است كه ۳ سالن هم اكنون فعال است و ۲ سالن دیگر تا اختتام تابستان به بهره برداری می رسد. سالن استراحت بیزینس كلاس فرودگاه در فضایی با ۵.۶ هزار متر مربع واقع شده كه دارای ۱۳ سوئیت اختصاصی با دوش است. در این مجموعه یك موزه كوچك نیز وجود دارد. سالن استراحت باشگاه مشتریان وفادار تركیش ایرویز هم ۵.۶ هزار متر مربع است كه ۱۲ سوئیت اختصاصی با دوش دارد. هر دو سالن، اتاق های كنفرانس، كتابخانه و اتاق های دعا ویژه مذاهب مختلف، امكانات رفاهی شامل دیوار رسانه ای، غذاهای متنوع از ملل مختلف، صندلی های راحتی، محل بازی بچه ها، پلی استیشن، اینترنت پرسرعت، كامپیوتر و پرینتر دارند. سالن استراحت پروازهای داخلی فرودگاه این امكان را دارد كه مسافران از یك گیت مستقل كه بیرون سالن فرودگاه مستقر است، به سرعت مراحل دریافت كارت پرواز را انجام دهند و مستقیم با اتوبوس به هواپیما منتقل شوند.


آشپزی در آسمان
غذاهای هیجان انگیزی كه در لانژ فرودگاه استانبول در اختیار میهمان های ویژه قرار داده می شوند و همین طور غذاهای تازه و شكیلی كه در طول پروازهای تركیش ایرلاینز به مسافران عرضه می شوند، همگی محصول شركت تركیش دوانكو هستند. شركتی كه ریشه ای اتریشی دارد و در سال ۲۰۰۷ به واسطه مشاركت شركت اتریشی دوانكو و شركت هواپیمایی تركیش ایرلاینز تشكیل شد. تركیش دوانكو علاوه بر تركیش ایرلاینز به بیشتر از ۶۰ شركت هواپیمایی دیگر همچون ایرفرانس، امارات، اتحاد، بریتیش ایرویز، لوفت هانزا، قطرایرویز و حتی ایران ایر نیز سرویس می دهد. این شركت ۹ آَشپزخانه در شهرهای مختلف تركیه دارد. دو آشپزخانه و دفتر مركزی تركیش دوانكو در استانبول و در نزدیكی فرودگاه قدیمی آتاتورك قرار گرفته است.
آشپزهای تركیش دوانكو می كوشند در تهیه غذا از مواد اولیه‌ی تازه و با كیفیت استفاده كنند. اغلب مواد چنان تازه هستند كه اصلاً در یخچال نرفته اند و مستقیم از مزرعه یا دامداری به آشپزخانه های این شركت حمل شده اند. تركیش دوانكو ترجیح می دهد اغلب غذاهای تركی را در پروازها توزیع كند اما در بعضی مسیرهای خاص كه ذائقه فرهنگی مسافران با غذاهای تركی سازگار نیست، غذاهای دیگری نیز سرو می شود.
تركیش دوانكو اصرار دارد كه تمام مراحل تهیه غذا غیرماشینی باشد و آنچه مقرر است به مسافران ارائه شود، با دست انسان تهیه شود. دلیل این وسواس، تغییر ذائقه انسان در ارتفاع است. آنها معتقدند به سبب اینكه در طول پرواز قدرت تشخیص و ذائقه مسافران افت می كند، اگر غذاها ماشینی تهیه شوند، در ارتفاع بی مزه خواهند بود. چون انتقال طعم و لذت غذا برای تركیش دوانكو، یك نكته كلیدی است با حذف روندهای ماشینی، می كوشد مزه غذاها را تا حد ممكن حفظ كند. این شركت برای مسافرانی كه بیماری خاصی دارند، افراد مذهبی كه رژیم ویژه ای را دنبال می كنند، كودكان و همین طور علاقمندان به غذاهای محلی یا رژیمی، منوی جداگانه ای را ارائه می كند. یكی از ابتكارهای تركیش دوانكو حضور یك سرآشپز در پروازهای دوربرد است. در این شركت ۵۰۰ سرآشپز حضور دارند كه در پروازهای طولانی به میهمانان سرویس می دهند و غذاهای خاصی را كه می توان در ارتفاع آماده كرد، تهیه می كنند. تركیش دوانكو روزانه بیشتر از ۲۰۰ هزار پرس غذا تولید و توزیع می نماید. تركیش دوانكو به جهت اینكه در لانژ فرودگاه جدید استانبول، سطح رضایت مسافران را بالا ببرد، هر هفته در كنار غذاهای تركی، به صورت چرخشی غذاهای چینی، كره ای، هندی و ژاپنی را نیز به میهمانان ارائه می دهد.
شركت اصلی دوانكو كه در اتریش مستقر است، سالهاست كه به خطوط هوایی و راه آهن اتریش خدمات می دهد و مسئولیت پذیرایی مسابقات فرمول یك، تنیس مسترز و همین طور جام باشگاه های فوتبال اروپا را نیز برعهده دارد. این شركت در ۱۱ كشور و ۳ قاره جهان، ۳۱ آشپزخانه دارد و بیشتر از ۱۱ هزار نفر در بخش های مختلف آن فعالیت می نمایند.


آكادمی پرواز
یكی از اهداف محوری ترك ها برای ساخت فرودگاه جدید استانبول و رسیدن به مرز ۲۰۰ میلیون مسافر در سال، افزایش نفوذ شركت تركیش ایرلاینز در صنعت هوانوردی جهان است. بدون شك ترك ها سهم بیشتری از تردد سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر را برای بزرگترین شركت هواپیمایی خودشان كنار گذاشته اند.
تركیش ایرلاینز می خواهد تعداد هواپیماهای خودرا تا زمان بهره برداری كامل از فرودگاه جدید استانبول از ۳۳۷ فروند به ۵۰۰ فروند افزایش دهد. با عنایت به اینكه برای رسیدن به چنین رشدی، نیاز این شركت به كادر پروازی ماهر بیشتر می شود، مدیران تركیش ایرلاینز یك آكادمی تخصصی آموزشی حمل و نقل هوایی در نزدیكی فرودگاه آتاتورك به وجود آورده اند و سالانه به ۴۲ هزار نفر آموزش های تخصصی ارائه می دهند. هر چند این مركز آموزشی از سال ۱۹۸۲ فعالیت خودرا آغاز نموده اما در برنامه توسعه صنعت حمل و نقل هوایی تركیه این مركز جایگاه مهمتری نسبت به قبل پیدا كرده است.
آكادمی آموزشی تركیش ایرلاینز چنان مجهز است كه حدود ۶۰ شركت هواپیمایی دیگر نیز نیروهای خودرا برای گذراندن دوره های آموزشی و بازآموزی به این آكادمی اعزام می كنند. جالب است كه در كنار شركت های هواپیمایی از كشورهایی نظیر كره جنوبی، روسیه، سوئیس، مالزی، آلمان، كویت، امارات، كانادا، قطر، صربستان، هنگ كنگ، بحرین، آذربایجان و عمان، از ایران نیز شركت هواپیمایی آسمان و شركت خدمات هوایی سامان با آكادمی آموزشی تركیش ایرلاینز همكاری دارند.
یكی از مزیت های كلیدی این آكادمی، برخورداری از ۱۸ شبیه ساز پرواز است كه به صورت پیوسته در پروسه آموزش خلبانان و كمك خلبانان مورد استفاده قرار می گیرند. در این مركز متناسب با مدلهای مختلف هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، شبیه ساز پروازی وجود دارد و علاوه بر ۵ هزار خلبان و كمك خلبان شركت تركیش ایرلاینز، كادرهای پروازی از شركت ها و كشورهای مختلف جهان نیز هر شش ماه یكبار برای بازآموزی و استفاده از شبیه سازها به این آكادمی می آیند. با عنایت به این حجم بالای بازگشت و همین طور برنامه تركیش ایرلاینز برای افزایش تعداد خلبان ها و كمك خلبان های خود، مقرر است تعداد شبیه سازها از ۱۸ دستگاه به ۲۶ دستگاه افزایش پیدا كند.
در سایر بخش های آكادمی با استفاده از ماكت های هواپیما در ابعاد واقعی و محیط های شبیه سازی شده، به خدمه پرواز، آموزش های تخصصی مهمانداری و امداد و نجات ارائه می شود. تركیش ایرلاینز ۱۱ هزار خدمه پروازی دارد و سال قبل میلادی به ۷۵ میلیون مسافر خدمات داده است. با عنایت به اینكه ضریب اشغال صندلی های این شركت، ۸۲ درصد است، مدیران تركیش ایرلاینز توجه خاصی به آموزش پیوسته و تخصصی خدمه پروازی خود دارند.




امپراتوری در آسمان ها
لشكركشی های سلطان سلیمان برای فتح اروپا و توسعه امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم میلادی، حالا با الگوی دیگری در حال اجراست. ترك ها با هواپیماهای سفید و قرمز خود قصد دارند، آسمان ها را فتح كنند و پرچم خودرا در تمام مسیرهای پرترافیك هوایی و پایتخت های بزرگترین كشورهای جهان به اهتزاز در آورند. ترك ها فهمیده اند كه با توسعه اقتصادی و هموار كردن ارتباط با دنیا می توانند جهان گشایی كنند.



1398/03/23
18:52:17
5.0 / 5
2773
تگهای خبر: اقتصاد , بهره برداری , پیمانكار , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید