رئیس سازمان فنی و حرفه ای مطرح كرد

پیشنهادات بودجه ای برای افزایش سهم آموزش های مهارتی

پیشنهادات بودجه ای برای افزایش سهم آموزش های مهارتی به گزارش كاروخدمت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، با عرضه پیشنهادی به نمایندگان مجلس برای ارتقای جایگاه آموزش های مهارتی در جامعه، بر رتبه بندی مربیان سازمان مانند معلمان آموزش و پرورش تاكید نمود.



به گزارش كاروخدمت به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، علی اوسط هاشمی با حضور در جلسه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به بیان پیشنهادات خود برای بهبود جایگاه مهارت آموزی در كشور پرداخت و اظهار داشت: ارزش های حرفه ای همچون صلاحیت حرفه ای، استانداردهای آموزشی، سنجش مهارت و گواهی نامه مهارت به مثابه سرمایه ملی است و نباید تضعیف شود و برای دستیابی به این مهم كمك به تصویب تبصره های پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ضروری می باشد.
وی، یكی از مهمترین مباحث در آموزش های مهارتی را تأمین بودجه دانست و اضافه كرد: در فصل آموزش، سهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور به نحوی باید مورد بازبینی قرار گیرد كه از سرمایه در اختیار، حداكثر استفاده را برای توانمند سازی ایجاد نمائیم.
هاشمی در ادامه، پیشنهاد داد: از آنجائیكه آموزش مهارتی مانند آموزش عمومی مجانی است، در بودجه سازمان، معافیت مالیاتی مشابه آموزش و پرورش دیده شود و مراكز آموزش مهارت هم از معافیت در پرداخت اشتراك برق، آب و گاز برخوردار شوند.
معاون وزیر تعاون، همینطور ایجاد ردیف اعتباری جدید برای توانمندسازی و ارتقای مهارت كارآموزان و افراد فاقد مهارت در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به تفكیك ۲ هزار میلیارد ریال هزینه ای و ۱۵۰۰ میلیارد ریال تملك دارایی و تسریع در تصویب لایحه كمك های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور(شماره چاپ ۸۳ و شماره ثبت ۷۲) را پیشنهاد كرد.
هاشمی، كمك به ایجاد ردیف برای توسعه المپیاد های مهارتی و امكان مشاركت در سطوح مختلف جهانی و آسیایی و منطقه ای را هم بیان نمود.
معاون وزیر تعاون، با اشاره به وضعیت استخدامی كاركنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، اظهار داشت: پیگیری تسری فوق العاده خاص كارمندان سازمان های پزشكی قانونی و انتقال خون به كارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه ای تحت شماره ۳۷۲ در مجلس مطرح شده ولی تا كنون به نتیجه نرسیده است.
وی پیشنهاد كرد: تدبیری اندیشیده شود تا مشابه ماده ۲۴ قانون نحوه تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی مصوب سال ۱۳۹۵ سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور هم مجاز باشد نسبت به مأمور كردن مربیان رسمی و پیمانی خود به آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد اقدام نماید.
هاشمی در ادامه، تصویب ماده واحده تسری ماده ۱ احكام دائمی برنامه توسعه كشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، «ایجاد صندوق توسعه مهارت» در جهت پشتیبانی از كارآموزان مهارتی برای دسترسی به شغل، متناسب با علاقه و اجبار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت همكاری با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در جهت مهارت آموزی دانشجویان با تدوین برنامه درسی مهارت محور مبتنی بر معادل سازی گواهینامه های مهارتی را به كمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد كرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، با تاكید بر توسعه نگاه ها و استفاده از نظرات در جهت ارتقای نقش مهارتی. از اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت كرد از مركز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و كارگاه های آموزشی استان البرز و تهران بازدید نمایند.
بنابراین گزارش، در ادامه اعضای كمیسیون شورای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خویش را در ارتباط با موارد مطرح شده بیان نمودند.
درخواست تداوم معافیت مالیاتی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای
در پایان، محمد مهدی زاهدی، رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با عنایت به موارد مطرح شده، تاكید كرد: كمیسیون، طی مكاتباتی با رئیس جمهوری و یا معاون اول، در خواست نماید تا با مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور از لحاظ ساعت موظفی، همانند معلمان آموزش و پرورش رفتار شود و جلسات سازمان با كمیته بودجه و مهارت كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشكلات مطرح شده به صورت مستمر برگزار گردد.
وی همینطور با عرضه گزارشی، اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در رفع بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر مشاغل در چند سال آتی و اهمیت انطباق نیروی كار موجود را تحلیل كرد.
هاشمی، از میل ضعیف به مهارت و گرایش به مدرك گرایی در جامعه سخن گفت و تاكید كرد: تغییر نگاه جامعه به وزن اجتماعی مهارت برای ایجاد اشتغال پایدار ضروری می باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، با اشاره به نیاز اقتصاد مقاومتی و جهت گیری كلان اقتصاد كشور به الحاق پیوست مهارت در طرح های اشتغال زا و پروژه های عمرانی و صنعتی اظهار داشت: تمركز جستجوی شغل در حكومت و كم رنگی نگاه به تنوع و ارزش مشاغل با مهارت در بازار، باعث تراكم و انباشت بیكاری و تهدیدی برای كشور تبدیل شده است.
وی اضافه كرد: استراتژی سازمان هم بر همین مبنا است و همه استان های كشور بر این اساس سند مهارت خویش را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان برابر با اسناد بالادستی نهائی تنظیم می كنند.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دستور ارزش زا و با اهمیت رئیس جمهوری در خصوص اهمیت گواهینامه های مهارتی و مهارت آموزی در مقابل مدرك گرایی، اظهار داشت: اجماع جریان ساز با شركای اجتماعی و گروه های مرجع همچون آموزش و پرورش، ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، مناطق آزاد، اتحادیه ها، شركت ملی گاز، سازمان مدیریت بحران، نظام های مهندسی و تداوم همكاری با ستادكل نیرو های مسلح و... برای غلبه برچالش بیكاری كه امروز جوانان ما با آن دست به گریبان هستند، از رویكردهای اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، اظهار داشت: به هاب فنی و مهارتی منطقه ای و تخصصی كردن مراكز ثابت آموزشی می اندیشیم به نحوی كه در هر منطقه یا استان به فراخور مزیت های منطقه ای به مركز تربیت مربی و ارتقا مهارت تغییر كاربری دهیم.
وی در همین زمینه، به اهمیت آموزش مشاغل بندری، دریائی و صیادی و ایجاد مركز مهارت ملی گاز ایران در عسلویه اشاره نمود.
هاشمی، تقویت بخش خصوصی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در راه توسعه در سطوح مختلف را مهم نامید و خواهان تدوام معافیت مالیاتی آنان بر مبنای تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور شد.

1398/09/24
22:27:06
5.0 / 5
1856
تگهای خبر: استاندارد , استخدام , اشتغال , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید