مروری بر مهمترین اخبار اقتصادی امروز

پسته ماست، خودمان باید صادر كنیم!

پسته ماست، خودمان باید صادر كنیم! كاروخدمت: شاید بتوان گفت یكی از جالب ترین خبرهای اقتصادی امروز اظهار نگرانی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار از ورود اتباع افغان به تجارت پسته در ایران بود.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، آن طور كه رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشكبار گفته مدتی است كه اتباع افغان به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره رفته و با خریداری محصول پسته آن را صادر می كنند.
به گفته مصطفی احمدی، بعضی از صادركنندگان ایرانی پسته از چرخه این تجارت خارج شده اند چون كه در گذشته صادركنندگان ایرانی این كالا را به افغانستان برده و با استفاده از این كشور صادر می كردند اما مدتی است خود افغان ها به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره می روند و محصول مورد نیاز را مستقیم از باغدار خریداری و خود صادر می كنند.
اما دلیل آنكه برخی تجار ایرانی پسته خویش را به افغانستان برده و از آن كشور صادر می كردند شرایط این كشور و جنگ زده بودن آن است كه سبب شده برخی كشورها شرایط تعرفه ای بهتری برای ورود كالا از افغانستان لحاظ كنند بنابراین برخی تجار ایرانی ترجیح می دادند پسته را از مبدا افغانستان به كشورهای هدف صادر كنند.
بنیاد باز هم اخطار داد، پلاسكو ایمن نیست!
اما در شرایطی كه چند روز پیش اعلام گردید برخی كسبه پلاسكو اقدام به راه اندازی مجدد كسب وكار خود در بخش باقی مانده این ساختمان كرده اند امروز بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی باز هم اخطار داد كه بخش باقی مانده ساختمان پلاسكو ایمن نیست و باید تخریب و بازسازی شود.
طبق اعلام این بنیاد ساختمان ۵ طبقه شمالی پلاسكو فاقد ایمنی تأسیسات، استانداردهای لازم و پاركینگ است و مطابق ضوابط پنج دهه گذشته تولید شده و از نظر این بنیاد بعنوان مالك، قابلیت استفاده و ایمن سازی ندارد و با عنایت به این شرایط و عدم امكان دسترسی به خیابان جمهوری باید تخریب شود.
این وضعیت در حالی است كه ظاهرا برخی كسبه توجهی به هشدارها نكرده و اقدام به راه اندازی كسب و كار خود در این محل كرده اند در این شرایط مسوولیت خطرات احتمالی با كدام سازمان و دستگاه است و چه كسی باید بین بنیاد و كسبه پلاسكو واسطه گری كند؟.
باز هم انتقاد به لایحه بودجه ۱۳۹۷
امروز به دنبال انتقادهای چند روز اخیر به لایحه بودجه ۱۳۹۷، فرشاد مومنی اقتصاددان معروف ایرانی این لایحه را تورم زا دانسته و از آن انتقاد كرد.
وی اظهار نمود كه "باید به دولت و مجلس اخطار داد كه در كنار همه آفت هایی كه سیاست های تورم زا برای اقتصاد ایران دارد، از بودجه مشخص است كه سیاست گذاری بودجه ای فریب غیرمولدها را خورده است و سیاست های تورم زا چه با استفاده از قیمت ارز و بنزین و غیره كه به قصد رفع بحران از غیر مولدهاست به بهای تشدید بحران معیشت مردم تمام می شود".
در چند روز گذشته هم انتقادات مختلفی به برخی بخش های لایحه بودجه بخصوص افزایش حدودا سه برابری عوارض خروج از كشور صورت گرفته است.
كی بود، كی بود، من نبودم!
اما خبر جالب توجه دیگر امروز تكذیب موضوعی بود كه چند روز پیش خبرساز شد و آن هم اظهارات یكی از نمایندگان مجلس بود در خصوص اینكه مدیرعامل یكی از بانك های خصوصی خود از بدهكاران بزرگ بانك سرمایه است.
پیگیری صحت و سقم این مورد از دبیر كانون بانك های خصوصی اما با تكذیب همراه شد. جمشیدی به صراحت اینكه یكی از مدیران عامل بانك های خصوصی جزو بدهكاران بانك سرمایه است را رد كرد و گفت این فقط یك تشابه اسمی است كه متاسفانه بعضی از آن سوء بهره برده و اعلام نموده اند كه جزو بدهكاران است در حالیكه حتی اسم این دو نفر هم كاملا به هم شبیه نیست.
آمریكایی ها زور بیخود می زنند
در حالیكه اقدامات مقامات آمریكایی برای تضعیف برجام ادامه داشته و اكنون به ایستگاه سنگ اندازی در مسیر فروش هواپیما به ایران رسیده است اما امروز در تحلیل جامعی عنوان شد كه ورود به بازار ایران برای خیلی از شركت های بین المللی همچون آمریكایی و به طور خاص هواپیماسازی بویینگ فرصتی غیر قابل چشم پوشی است و همانطور كه تابحال فعالان اقتصادی سیاسیون را با خود همراه كرده اند در طرح جدید هم بعید به نظر می رسد سیاست بر اقتصاد چیره شود.
مجلس نمایندگان آمریكا در مصوبه ای جدید محدودیت فروش هواپیما به ایران را تصویب كرده و در صورت تایید سنا و عدم مخالفت ترامپ به قانون تبدیل می گردد. هرچند كه به نظر می رسد تندروهای آمریكایی برای پیگیری طرح خود پشتیبانی به اسم ترامپ دارند اما در طول سال های گذشته به خوبی اثبات شده كه خروج انفرادی آمریكا از برجام تنها این كشور را متضرر خواهد نمود و اقدامات این چنینی در شرایطی كه تمام نهادهای بین المللی وفاداری ایران به برجام را تایید كرده اند، جز انزوای آمریكا نتیجه دیگری نخواهد داشت.
حمایت مشروط از تولید
اما در گزارش تحلیلی جالب توجه دیگری اعلام گردید كه دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۷ پیش بینی كرده كه اگر برای سال آینده قیمت حامل های انرژی افزایش یابد تمام منابع ناشی از این افزایش به تولید و اشتغال اختصاص پیدا می كند. دولت سقف پرداختی از محل این افزایش قیمت را تا ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی كرده است.
در لایحه بودجه ۱۳۹۷ دولت تامین مالی تولید و اشتغال را از سه منبع در نظر گرفته است. اول مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به ابتدای امسال است. در این تبصره دولت پرداخت سهم تولید و اشتغال از هدفمندی یارانه ها را مشروط به افزایش قیمت حامل های انرژی كرده است و ظاهرا اگر این گرانی اتفاق نیفتد، از این بخش مبلغی پرداخت نخواهد شد.
اما دومین منبع صندوق توسعه ملی است كه دولت پیش بینی كرده كه از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برداشت كند. همینطور سومین محل تامین مالی تولید واشتغال در سال آینده از محل تسهیلات بانكی و تا ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
این تهرانی های پرمصرف!
میانیگن مصرف آب یك خانوار تهرانی در ماه حدود ۲۰ متر مكعب است كه با كاهش ۱۰ درصدی آن، معادل ۱۲۰ میلیون مترمكعب كه مصرف سالانه دو استان است صرفه جویی خواهد شد.
تهران كمتر از ۱. ۱ درصد از سطح كشور را داراست، اما ۲۰ درصد جمعیت و ۴۵ درصد صنعت كشور را در خود جای داده كه همین سبب افزایش مصرف آب در پایتخت شده است و این در شرایطی است كه در مجاورت تهران هیچ رودخانه ای نیست و آب مورد نیاز پایتخت از حوضه های آبی مناطق دیگر تامین می گردد.
طبق حساب و كتاب های صورت گرفته هم اكنون قیمت متوسط هر متر مكعب آب حدود ۴۰۰ تومان است به عبارت دیگر به ازای هر نفر در تهران ۳۲۵ لیتر آب در شبانه روز تولید می گردد كه اگر هر خانوار تهرانی در ماه ۲۰ متر مكعب آب مصرف كند، ماهیانه ۶۵۰۰ تومان آب بها از آن ها دریافت می گردد.
نكته مهم هنگام خرید گوشی تلفن همراه
در خبر كاربردی دیگری امروز یك كارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات تصریح كرد كه وظیفه رجیستر كردن دستگاه موبایل برعهده فروشنده است؛ ازاین رو مصرف كنندگان هنگام خرید باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن مطمئن شوند در غیر این صورت از خرید این محصول خودداری كنند.
قابل توجه زنان كارآفرین
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون هم اطلاع داد كه این صندوق تسهیلات و طرح های تعاونی های زنان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را كه دارای توجیه اقتصادی باشد بدون گرفتن وثیقه مورد ضمانت قرار می دهد.
طبق اعلام مهدی حسین نژاد، به منظور حمایت از زنان تعاونگر و پروژه های تعاونی كه توان تامین وثیقه بانكی ندارند، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ضمانت تسهیلات دریافتی تعاونی ها را برعهده می گیرد. این اقدام در حالی است كه بیشترین گروهی كه در این زمینه مشكل دارند، تعاونی های زنان هستند كه یا خودسرپرستند و اقتصاد خانواده را می گردانند یا توان مالی ندارند.
سیم كارت، كالای سرمایه ای یا مصرفی؟
در خبر دیگری یك كارشناس اظهار عقیده كرد كه سیم كارت های تلفن همراه حالتی لوكس و حتی سرمایه ای به خود گرفته اند. محمد پناهی - فعال صنفی حوزه بازار سیم كارت ها - به الگویابی علل افزایش قیمت برخی شماره ها پرداخته و گفته كه در نگاه كلی این سلیقه مخاطب است كه تعیین كننده قیمت خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیم كارتی یك عدد ۴ یا ۵ بار تكرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتكرارتر باشد، آن سیم كارت برای مشتریان جذاب تر و قیمتش هم بیشتر است. همینطور اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد قیمت سیم كارت گران تر هم می گردد.
البته این واقعیت كه خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده سیم كارت های رند می كند خود می تواند دلیلی برای افزایش تب گران تر شدن برخی سیم كارت ها باشد.



1396/09/26
23:36:05
5.0 / 5
2539
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , تعاونی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید