مهارت آموزی نسخه موجز جهش تولید

مهارت آموزی نسخه موجز جهش تولید كاروخدمت: باتوجه به نامگذاری سال 99 توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید؛ ایجاد نهضت مهارت آموزی در امتداد حمایت گسترده از آموزش های مهارتی اساسا به تحقق شعار سال كمك خواهدنمود و نسخه شفابخشی برای این عرصه خواهد بود.



به گزارش کاروخدمت به نقل از ایرنا، نقش مجموعه آموزش فنی و حرفه ای کشور همانند سالهای اخیر در اجرای شعار سال پررنگ تر است، برای اینکه جهش تولید نیازمند نیروهای انسانی متخصص و ماهر است که در این راستا به کار گرفته شوند و نیروی کار و ارتقای مهارت فردی و جمعی در سطح جامعه پیش نیاز جهش تولید است.

جهش تولید نیازمند جهش مهارتی در بکارگیری استعدادها و ایده های جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش های کشور است و در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمان میزگردی تحت عنوان نقش مهارت در تحقق جهش تولید با حضور فعالان این بخش در استان برگزار کرد.



نگاه ویژه به مقوله مهارت افزایی

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان در این میزگرد اظهار داشت: جایگاه مهارت آموزی در میان جوانان باید بوسیله رسانه ها به آحاد جامعه منتقل شود.

محمدرضا جهانگیری با اشاره به اینکه قسمتی از برنامه های فنی و حرفه ای به علت شیوع کرونا به شکل مجازی و متفاوت تر از سنوات گذشته برگزار می شود، اظهار داشت: در استان کرمان و خصوصاً در سطح کشور به مهارت افزایی نیاز داریم و باید به این مقوله نگاه ویژه ای شود و اگر رسانه ها از پرداخت به حوزه مهارت غفلت کنند؛ ضرر بزرگی به کشور وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله دهها هزار میلیارد تومان دربخش دولتی و به همین تناسب در بخش خصوصی و مردم در زمینه آموزش هزینه می شود و رقم عمده ای در بخش بودجه عمومی دولت و گردش اقتصادی مملکت است اضافه کرد: اگر این هزینه در امتداد رسیدن به افرادی که مورد نیاز بازار کار هستند؛ انجام نشود قطعا این هزینه ها بیهوده و راندمان ما در حوزه آموزش کاسته می شود.

انطباق آموزش های با مهارت های فنی و حرفه ای

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه در خیلی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته انطباق آموزش با نیاز بازار کار بسیار بالا است خاطرنشان کرد: بطور مثال در کشور آلمان انطباق آموزش ها با نیاز بازار کار ۹۳ درصد و ژاپن ۸۶ درصد است اما شاهد می باشیم که در کشور ما انطباق آموزش در دوره آموزش متوسطه اول، دوم و دانشگاه فاصله بسیاری با نیاز بازار کار دارد و این مهم راندمان آموزش را با چالش زیادی روبرو می کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه آموزش فنی و حرفه ای برنامه های خودرا بگونه ای طراحی نموده است تا نیازهای بازار کار را مرتفع کند اضافه کرد: ۷۵ درصد کارآموزیانی که دوره های آموزشی فنی و حرفه ای را به پایان رسانده اند در همان دوره ای که آموزش دیده اند وارد بازار کار شده اند و این مهم نشان از نیازسنجی صحیح بازار کار و اجرای دقیق برنامه های آموزشی است.

عدم استقبال والدین از انتخاب رشته های فنی و حرفه ای

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی صحیح بازار کار را بوسیله بنگاه های اقتصادی، موسسات اقتصادی فعال در استان، طرح های توسعه ای استان و طرح های اقتصاد مقاومتی استان جمع بندی کردیم و با عنایت به این حوزه ها دوره های آموزشی را تدوین و در دستور کار قرار دادیم بیان داشت: ارزشیابی دوره های مهارتی معلم یا مربی محور نبوده بلکه بنگاه محور است وبازار کار را در این دوره ها به شدت مدنظر قرار داده ایم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه متأسفانه استقبال والدین برای حضور و شرکت فرزندان و جوانان دوره های مهارتی بسیار پایین است افزود: اهمیت والدین به مدرک گرایی یکی از عوامل عدم حضور فرزندان خود در دوره های مهارت آموزی است که طی سالیان متمادی در فرهنگ مردم این مرز و بوم رسوخ کرده است.

وی توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی در کشور بدون توجه به بازار کار را از دیگر عوامل عدم استقبال به دوره های مهارت آموزی در کشور عنوان نمود و اضافه کرد: گسترش آموزش عالی سبب شده که نوجوانان و فرزندان ما پس از اختتام دوره متوسطه جذب آموزش عالی شوند و آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار ۲برابر سایر آموزش ها است و این امر نشان داده است که آموزش عالی ما نتوانسته خودش را با بازار کار انطباق دهد.

آشنایی فرزندان از کودکی با مهارت آموزی

جهانگیری با اشاره به اینکه از کودکی فرزندانمان را با فرهنگ مهارت آموزی و لزروم فراگیری مهارت آشنا نمی نماییم و این فرهنگ نهادینه نشده است خاطرنشان کرد: شاید این اشکال برگردد به متولیان امر که از دوران دبستان همانند خیلی از کشورها در حوزه مهارت آموزی به فرزندان و ترویج فرهنگ مهارت آموزشی کار نشده است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰ نفر از دانش آموزانی که دوره متوسطه دوم را به انتها می رسانند وارد آموزش عالی می شوند و مابقی جذب بنگاه های آموزش‎های مهارتی و در نهایت با فراگیری یک مهارت جذب بازار کار می شوند اما این امر در کشور ما برعکس رخ می دهد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان خاطرنشان کرد: پارسال ۶۷۰ هزار داوطلب در رشته علوم تجربی داشته ایم این در شرایطی است که پنج تا هفتهزار نفر در این رشته جذب بازار کار می شوند و ما بقی داوطلبان پس از اینکه سرخوردگی برای خودشان به وجود می آید و همین طور به علت اینکه سرمایه گذاری زیادی در این رشته کرده اند مجبور هستند؛ وارد رشته هایی شوند که بازار کاری ندارند و در واقع هدررفت منابع را انجام می دهند.

۶۵ درصد کارآموزان فنی وحرفه ای در استان کرمان دوره های تحصیلات عالیه را گذرانده اند

جهانگیری بیان داشت: بالای ۶۵ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای در استان کسانی هستند که دوره های تحصیلات عالیه را گذارنده اند این نشان داده است فرد در رشته دانشگاهی خود نتوانسته است وارد بازار کار شود.

وی نقش رسانه را در ترویج فرهنگ مهارت آموزی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: از همه رسانه‎ها استمداد دارم همانگونه که در ترویج استفاده از ماسک نقش مهمی داشتند در بحث مهارت آموزی نیز این نقش را ایفا کنند تا فرهنگ مهارت آموزی در میان آحاد جامعه نهادینه شود.

کشور برای جهش تولید نیازمند افراد دارای مهارت است

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه کشور برای جهش تولید به شدت نیاز به افرادی دارد که دارای مهارت باشند و اگر این دست و پنجه های طلایی وجود نداشته باشد جهش تولید را نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: از ۱۷ خرداد ماه سالجاری دوره های آموزشی با رعایت همه بهداشتی شروع شده است برای اینکه اقتصاد کشور به این افراد نیاز دارد و جهش تولید بدون استفاده از نیروی ماهر امکان پذیر نیست.

وی از برگزاری المپیاد ملی و مهارت در سه رشته ساخت، طراحی مهندسی تولید و ماشین آلات در استان کرمان خبرداد و اظهار داشت: المپیاد ماشین آلات در شهرستان سیرجان و ساخت و تولید در مرکز استان و مسابقات بین المللی این المپیاد در کشور چین در سال ۲۰۲۱ برگزار می گردد.

انطباق آموزش ها با نیاز بازار کار

جهانگیری اظهار داشت: بحث آموزش مجازی بیشتر در حوزه دانش است و ۲۵ درصدکار ما را پوشش می دهد و آموزش های علمی ۷۵ درصد است در کارگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت یک روز درمیان با ۲ شیفت برگزار می گردد.

وی با اشاره به اینکه اگر رشته ای حس گردد که بازار کار ندارد و مهارت آموزان از آن رشته به شغل نرسیدند بوسیله سیستم مشاوره و رهگیری حذف می شود و انبوه مدرک در یک رشته را ایجاد نمی نماییم حتی در ارزیابی ها نیز به شدت بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی به شدت دخیل هستند.





برگزاری المپیاد ملی و مهارت در استان کرمان

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به اهمیت مهارت و تاثیر آن در جامعه اضافه کرد: بحث آموزشی که دانشگاه ها به آن می پردازند یک بخش است و بخش دیگر آن بحث مهارتی است که جوانان به آن نیاز دارند و اهمیت آن در جامعه دیده می شود؛کسانی که در جامعه دارای مهارت هستند آسان تر به بازار کار ورود پیدا می کنند.

ندیمه مهدی پور افزود: تمام تلاش ما در حوزه مهارت به این شکل است که بتوانیم وضعیت بازار کار و استقبال جوانان از رشته های فنی و حرفه‎ای را برای به روزرسانی استانداردها و همگام شدن با بازار کار رصد نماییم.

وی بیان داشت: امسال استان کرمان مفتخر به میزبانی المپیاد ملی و مهارت در سه رشته ساخت، تولید و طراحی و مهندسی ماشین آلات سنگین است و تمام برنامه ریزی های ما در امتداد برگزاری این المپیاد به این شکل است که بنگاه های اقتصادی افراد علاقمند به مهارت را به کار بگیرند تا آحاد جامعه آشنایی بیشتری با حوزه مهارتی پیدا کنند.

مهارت زمینه ساز جذب آسان نیروی انسانی به بازار کار است

معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه مهارت زمینه ساز جذب آسان به بازار کار است خاطرنشان کرد: آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای بعنوان یک بازوی قوی در حوزه مهارت به ما کمک می کنند.

مهدی پور با اشاره به اینکه همه کسانی که در حوزه مهارت کار می کنند باید تلاش کنند تا اهمیت مهارت و یادگیری برای تک، تک افراد جامعه نهادینه شود افزود: باید حوزه مهارت بگونه ای در جامعه نهادینه شود تا جوانان ما غیر از تحصیلات عالیه دانشگاه نیز به مهارت اهمیت دهند و داشتن یک مهارت به همراه علم دغدغه ورود به بازار کار و اشتغالزایی را می کاهد.



خدمات آموزشی مهارت آموزی به ۱۳ میلیون نفر ساعت در استان کرمان

رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی یک رکن اصلی پایدار در کشور مطرح می شود اضافه کرد: توسعه مشارکت با ذینفعان محوریت برنامه های امسال اداره کل آموزش فنی و حرفه ای است.

مجید ملامحمدی افزود: فنی و حرفه ای استان کرمان برای توسعه این رویکرد چند مدل کشوری را ارائه داده است و عمده حرکت آموزشی ما که منجر به اشتغال خواهد شد از دل نیازسنجی است و این مهم با آمار و اطلاعاتی است که از ذینفعان و مخاطبین به دست می آید.

وی اظهار داشت: در این راستا فنی و حرفه ای استان کرمان مدل شورای مشورتی را برای نخستین بار در سطح تدوین کرده و این مدل به شکل یک مثلث است که یک راس آن ذینفعان و راس دیگر آن بخش خصوصی و صاحبان بنگاه های اقتصادی می باشد که آنها مشکلات منابع انسانی خودرا می توانند به مجموعه آموزش فنی و حرفه ای که رأُس دیگر مثلث است؛ عنوان کنند.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان از تدوین سند توسعه مهارت در شهرستان های استان خبرداد و خاطرنشان کرد: این سند با عنایت به ظرفیت های هر شهرستان تدوین می شود و در این سند راهبری اجرای آموزش های مهارتی در شهرستان ها مشخص شده تا در کارگروه اشتغال شهرستان ها مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و در حال جمع بندی سند استانی هستیم تا الگوی راهی برای چشم اندازهای کوتاه مدت و طولانی مدت شود.

ملامحمدی افزود: خروجی بسیار خوبی که این سند داشت تعیین ۶۰ عنوان آموزشی که بیشترین امید به اشتغال را در میان مهارت آموزان به وجود می آورد که این ۶۰ عنوان آموزشی در کارگروه راندمان شورای راهبری مدیریت توسعه استان مطرح و تصویب برای برنامه ریزی جامع آن شده است.

تمامی مراکز فنی و حرفه ای استان آماده پذیرش جوانان جویای کار هستند

وی با اشاره به اینکه تمامی مراکز فنی و حرفه ای استان آماده پذیرش جوانان جویای کار هستند اظهار داشت: در بدو ورود مهارت آموزان واحد مشاوره و رهگیری فعال است و آخرین آمار و چشم انداز بازار کار را به مهارت آموزان ارائه می دهند.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان خاطرنشان کرد: با عنایت به شیوع کرونا در سالجاری اولویت آموزش ها به صورت مجازی است اما رویکرد ما مشارکتی است.

ملامحمدی از ارائه خدمات آموزشی به ۱۳ میلیون نفر ساعت در سالجاری خبرداد و اضافه کرد: تا ۲۸ تیرماه سالجاری ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر ساعت در بخش دولتی که معادل هشت هزار و ۴۹۱ نفر دوره می شود و در بخش آموزشگاه های آزاد نیز پنج میلیون و ۹۵۹ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است

وی افزود: با عنایت به این که فضای آموزشی فنی و حرفه ای وسعت دارد و رعایت پروتکل های بهداشتی به بهترین شکل صورت می گیرد اما مراجعه و حضور مردم نیز مهمست.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان راه اندازی دپارتمان تخصصی کشاورزی در جنوب استان را یکی از برنامه های سالجاری فنی و حرفه ای استان عنوان و خاطرنشان کرد: در این دپارتمان تخصصی برنامه های آموزشی به صورت ملی برگزار می گردد و تابحال ۶ دوره ملی در جنوب ارائه شده است.

وی با اشاره به ارائه طرح کارآفرینی مهارت بنیان از طرف سازمان فنی و حرفه ای تصریح کرد: در این طرح صاحب ایده ساخت و تولید محصولی هستند؛ می توانند چهار تا ۶ ماه از امکانات و خدمات فنی و کارگاهی استان استفاده کنند و در این مدت ایده خودرا تبدیل به محصول کنند.

ملامحمدی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ویژه ساکنین حاشیه شهر اظهار داشت: یکهزار و ۲۰ نفر از این گروه هدف است با راهبری معاونت اجتماعی استانداری این طرح محقق خواهد شد.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان تصریح کرد: اگر کسانی که دنبال کار هستند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند؛ جذب بازار کار شوند و اگر این فرهنگ نهادینه شود شاهد توسعه آموزش های مهارتی بیش از پیش خواهیم بود.

آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع استان کرمان

کارشناس مسئول صنایع فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به آموزش در صنایع اظهار داشت: آموزش ضمن کار در صنایع منجر به ارتقا کیفیت کار و عدم آموزش نیز آموزش نیز سبب به پایین آمدن کیفیت محصول و در نهایت به ورشکستگی و بیکاری کارگر می شود.

میرمحمدی اضافه کرد: یکی از رسالت های فنی و حرفه ای این است که آموزش ضمن خدمت را در کارخانه ها برگزار کند و خوشبختانه در استان کرمان این مهم به بهترین شکل برگزار می گردد.

وی با اشاره به عملکرد فنی و حرفه ای در این عرصه خاطرنشان کرد: طی سه ماهه اول امسال ۳۸۲هزار و ۸۱۵ نفر ساعت تعهد آموزش داشته ایم که آموزش ها به ۳۰۷هزار و ۱۸۵ نفر ساعت ارائه شده که نشان از تحقق ۸۰ درصدی این مهمست.

کارشناس مسئول صنایع فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه در هفته مهارت امسال مرکز جوار کارگاهی شرکت گوهر روش سیرجان راه اندازی شد تصریح کرد: این مرکز جوار کارگاهی بزرگ است که با هدف تجربیات ساخت و تولید سنگ آهن در استان افتتاح شده تا در اختیار زنجیره فولاد استان قرار گیرد.



راه اندازی مرکز جوار کارگاهی در سیرجان
مدیر آموزش شرکت آرمان گوهر با اشاره به اینکه شرکت آرمان گستر یکی از زیر مجموعه های شرکت جهاد نصر است که با دارا بودن بیش از ۶هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی در بخش معدنی و عمرانی در سطح استان و کشور فعالیت می کند اضافه کرد: در این شرکت نیازمندی به آموزش های مهارتی در شغل های مختلف احساس می شد که در این راستا مجوز مرکز جوار کارگاهی را از سازمان فنی و حرفه ای ستاندن کردیم.

علیرضا پورغُربا اظهار داشت: از سال ۹۷ مهارت آموزی را به صورت علمی و عملی در شهرستان با راه اندازی مرکز آموزش در شهرستان سیرجان و همین طور کارگاه های آموزشی و مهارتی در سطح محل کار شروع کردیم.

وی افزود: مرکز جوار کارگاهی آرمان گوهر در زمینه های تخصصی مدیریتی، ماشین آلاتی، معدنی، ایمنی و روانشناسی و همین طور نوآوری و اختراعات در حال برگزاری دوره های مهارتی است.

پورغربا بیان داشت: از زمان شروع مرکز جوارکارگاهی تابحال برای ۲۸۰ هزار نفر ساعت دوره های آموزشی ومهارتی برگزار شده و هم اکنون نیز دوره های مهارتی با عنایت به شیوع کرونا در چار چوب پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.

مدیر آموزش شرکت آرمان گوهر با اشاره به اینکه گواه آموزش های مهارتی در این شرکت تولید تایر هندلر بود که سبب شد راندمان کاری ما بیش از ۱۰ هزار برابر افزایش یابد خاطرنشان کرد: با عنایت به تحریم ها این محصول را به کشور ایران نمی دادند و اگر می دادند با قیمت فعلی دلار قیمت این محصول به ۶میلیارد دلار می رسید.

وی با قدردانی از اداره کل فنی و حرفه ای استان کرمان تصریح کرد: امیدواریم روزی شاهد این مهم باشیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی از نظر مهارت به جایی برسند که در صنعت کشور به هیچ مشکلی برنخوریم و خودکفا باشیم.



محمدحسین آرمند نخبه مهارتی کشور و یکی از مهندسین شرکت آرمان گوهر نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه از سال ۸۷ در زمینه ایده پردازی و نوآوری فعالیت خودرا شروع کردم و تابحال ۱۷۸‪اختراع را دارم اظهار داشت: ۱۴ثبت اختراع جهانی دارم و اولین آن در زمینه سیستم های آبیاری هوشمند و اختراع آخر در زمینه ایمنی بوده با مشارکت شرکت آرمان گوهر در نمایشگاه های بین المللی در شهر ژنو کشور سوئیس حائز رتبه اول شد.

وی با اشاره به دعوتنامه از کشور آمریکا جهت شرکت در نمایشگاه تصریح کرد: با عنایت به شیوع کرونا نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می گردد و هم اکنون ۱۷ طرح پژوهشی و تحقیقاتی در دست اقدام داریم.



مهارت افزایی ورود فارغ التحصیلان را به بازار کار آسان می کند

کارآفرین برتر استان کرمان و استاد دوره های مهارتی فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که موفقیت ها در کشور کم شده مدرک گرایی است اظهار داشت: زمانی که شخصی فارغ التحصیل می شود و تجربه کار عملی را ندارد؛ اساسا موفق نخواهد شد.

مهنوش وحدتی با اشاره به اینکه در گذشته کشور ایران در حوزه صنایع دستی یکی از موفق ترین کشورهای دنیا بود خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های دولت این است که در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی آموزش ها را بگونه ای ارتقا دهد که رتبه گذشته را در این حوزه کسب نماییم.

وی با اشاره به اینکه مهارت افزایی ورود فارغ التحصیلان را به بازار کار آسان می کند اظهار داشت: آموزش زمانی می تواند هدفمند باشند که مربی دارای اطلاعات و تجربه کافی و متعهد به انتقال اطلاعات به کارآموز خود باشد.

کارآفرین برتر استان کرمان با اشاره به اینکه افزایش مهارت در جامعه لطمه های اجتماعی را می کاهد خاطرنشان کرد: زمانی که افراد مهارتی را داشته باشند و به توانمندی برسند وارد عرصه اشتغال می شوند و برای اینکه خود بیکاری منجر به یکی از معضلات اجتماعی می شود.

وی تصریح کرد: مهارت و توانمندی سبب ایجاد اعتماد به نفس در افراد می شود و از طرفی مهارتی که آموزش دیده است کمک خرج خانواده است و این مهارت را می توانیم حفظ نماییم و به نسل های آینده منتقل نماییم.

وحدتی تصریح کرد: مهارت و آموزش صحیح آن مهارت سبب کاهش لطمه های اجتماعی افسردگی، بذهکارهای اجتماعی، پرخاش گری های اجتماعی می شود.

چالش های مهارت آموزان

کارآفرین برتر استان کرمان با اشاره به مشکلات مهارت آموزان در حوزه مشاغل خانگی اضافه کرد: بعضی از هنرآموزان برای تهیه مواد و فروش هنری که انجام داده است مشکل دارند باید مسیری فراهم گردد دست دلالان در این راه خصوصاً صنایع دستی حذف شود.

وحدتی افزود: زمانی که یک کار نفیس بوسیله واسطه ها و دلالان به فروش می رسد و صادرات می شود اسمی از استان در این میان نیست و در میزان صادرات استان اثرگذار نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۸ هزار متر گلیم سیرجان تولید می شود اما از استان صادرات صورت نمی گیرد برای اینکه خدمات گلیم در استان کرمان صورت نمی گیرد و باید از تهران انجام و. صادر شوند و صنایع پته هم به همین شکل است.

کارآفرین برتر استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر دولت برای مجموعه های موفق به اندازه ای که شخص سرمایه گذاری می نماید، سرمایه گذاری کند آن مجموعه پیشرفت خواهدنمود و استان پیشرفت می کند.

نقش مربی در آموزش مهارت و ایجاد خلاقیت های ذهنی

وی با اشاره به اینکه مربی در آموزش مهارت و ایجاد خلاقیت های ذهنی در مهارت آموز نقش بی بدیل دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون گردشگران در استان حاضر به حمل یک قالی چند صد کیلویی بعنوان صنایع دستی به کشور خودشان هستند اما پته که یک صنایع دستی سبک است به علت داشتن رنگ های شیمیایی چشم نواز نیستند که در این حوزه باید راهکاری اندیشیده شود تا پته مرغوب و اصیل به کل دنیا صادر شود.



ظرفیت های اشتغال در استان کرمان زیاد اما استفاده از نیروهای مهار کم

دارنده مدال طلا المپیاد رشته ساخت و تولید فنی و حرفه ای استان کرمان در سال ۹۴ با اشاره به اینکه از سال ۹۰ وارد سازمان فنی و حرفه ای شدم اضافه کرد: زمانی که وارد دانشگاه شدم کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای مجهزتر از دانشگاه ها بودند و در سال ۹۴ باحمایت فنی و حرفه ای استان کرمان معرفی به المپیاد رشته ساخت و تولید تیمی شدم و بین ۱۶ استان مقام اول را کسب کردیم.

حسام الدین فلاحتی با اشاره به اینکه ظرفیت کاری در استان کرمان زیاد است اما متاسفانه در شهر کرمان از نیروهای مهارتی استفاده نمی گردد خاطرنشان کرد: بیشتر مواد اولیه ساخت و تولید در سطح استان از خارج از استان تهیه می شود این در شرایطی است که نیروهای مهارتی در خود استان وجود دارند که بتواند مواد اولیه را تولید کنند و سود آن به خود استان برسد.

فلاحتی تصریح کرد: کسانی که بیکار هستند و از فنی و حرفه ای مهارتی را بیاموزند این مهارت جوابگوی یک مسیری از زندگی وی خواهد بود.

راه اندازی شهرک مهارتی در استان کرمان

معاون پشتیبانی فنی و حرفه ای استان کرمان نیز در این میزگرد اضافه کرد: اداره کل فنی و حرفه ای ۲۸ مرکز ثابت آموزشی در بخش دولتی دارد که خدمات آموزشی را به جویندگان مهارت و کار به صورت رایگان با بیش از ۲۵۰نفر مربی انجام می دهد.

محسن غضنفری افزود: از بهترین مربیان در امر آموزش استفاده می نماییم و گواه این بحث کسب رتبه های برتر مهارت آموزان در سطح ملی و بین المللی است و خیلی از دوره های آموزشی برای مربیان در سطح کشور در استان کرمان برگزار می گردد.

وی بیان داشت: دوره های آموزشی تربیت مربی تا پیش از شیوع کرونا دوره های آموزشی به صورت حضوری بود و الان به صورت مجازی برگزار می گردد.

معاون پشتیبانی فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به اینکه وجود بیش از ۷۰۰آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در بهش خصوصی خبرداد و اضافه کرد: در شورای مهارت از زمان ریاست اوسط هاشمی مجوز آن صادر شد و مصوبات خوبی داشت که یکی مصوبات آن راه اندازی شهرک مهارتی در سطح استان است که این مهم در دست پیگیری است.

غضنفری اظهار داشت: اهمیت مهارت در جامعه مشهود است و در برنامه ششم توسعه باید ۴۴ درصد دانش آموزان به سمت مهارت آموزی پیش بروند تابحال ۳۶ درصد آن تحقق یافته است و مجموعه استان باید به این مهم کمک کنند تا جوانان به سمت مهارت آموزی پیش بروند.

وی با اشاره به اینکه طی سال قبل در حوزه کسب درآمد جزو سه استان برتر در سطح کشور بودیم اظهار داشت: پارسال در حوزه کسب در آمد جزو سه استان برتر کشور بودیم و خوشبختانه استان کرمان در حوزه مهارتی در سطح کشور سربلند بوده است.




منبع:

1399/05/14
13:58:23
5.0 / 5
388
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است