معاون وزیر كار خبر داد؛
۳استراتژی جدید آموزشهای مهارتی، پذیرش دانشجویان دركارگاههای آموزشی
كاروخدمت: معاون وزیر كار بااشاره به اینكه آموزشهای هدفمند، فعالانه واثربخش ۳استراتژی جدید سازمان در عرضه آموزش های مهارتی هستند، از توافق با وزارت علوم برای حضور دانشجویان در كارگاه های آموزشی خبرداد.
به گزارش كاروخدمت به نقل از مهر، سلیمان پاك سرشت امروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: سیاست های توسعه اشتغال و كاهش فقر بعنوان سیاست های اصلی دولت و وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی مطرح هستند كه تحقق این اهداف اساساً مستلزم مداخلات توسعه ای و در عین حال مداخلات مهارت آموزی است تا در نتیجه آن بتوانیم در وحله نخست جامعه را به لحاظ اقتصادی توانمند نماییم كه اساساً در این صورت می توانیم شاهد تحقق كاهش فقر و توسعه اشتغال در كشور باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته از مسئولیت ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور تمام تلاشم این بود كه اولویت های اساسی وزارت كار و دولت تدبیر و امید را در جهت تحقق سیاست های كاهش فقر و توسعه اشتغال مبتنی بر مهارت آموزی شفاف و فرآیندهایی را در این زمینه ترسیم كنم تا این مسیر هموار شود.
پاك سرشت اضافه كرد: یكی از موضوعات مدنظر ما تاكید بر تمركز زدایی بود كه در این زمینه هم توفیقاتی حاصل شده است. چون كه یكی از نقدهای وارده به سازمان، همواره این بود كه سیاست ها و تصمیماتی كه گرفته می گردد متمركز بر ستاد است و استان ها صرفاً مجری هستند اما در دوره مدیریت جدید تاكید ما این است كه تهیه هر برنامه و سیاست در توسعه محلی مناطق مختلف كشور باید مبتنی بر اقتضائات همان استان و منطقه باشد؛ ازاین رو سیاست ها و مراكز تصمیم گیری در حوزه ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و مداخلات توسعه ای از ستاد به ۳۱ استان تامیم داده شده است.
وی با اشاره به ۳ استراتژی جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارتقاء مهارت آموزی اظهار داشت: معتقدیم آموزش های مهارتی باید مبتنی بر ۳ خصوصیت «هدفمند»، «فعالانه» و «اثربخش» باشد.
معاون وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در خصوصیت «هدفمند» ما مشخص خواهیم كرد كه چه كسانی در جامعه نیاز به آموزش های مهارتی دارند. بدین سان كه در این مرحله باید جامعه مورد نیاز را شناسایی نماییم. ضمن اینكه باید محتوای آموزشی در كارگاه های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار كار هر منطقه از كشور متغیر باشد؛ در خصوصیت آموزش های مهارتی بتنی بر «فعالانه» هم قرار نیست ما صرفاً بعنوان متولی عرضه آموزش های فنی و حرفه ای مسئولیت آموزش را برعهده داشته باشیم بلكه باید پیگیری شود آیا بعد از عرضه آموزش های مهارتی، اهداف تعیین شده یعنی اشتغال و كاهش فقر محقق شده است یا خیر. ازاین رو در این زمینه حلقه های مكمل با سیاست های آموزشی مدنظر قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با تاكید بر اینكه علاوه بر آموزش باید به دنبال مداخلات توسعه ای بعنوان سیاست گذار در بازار كار باشیم اضافه كرد: در این زمینه باید اسناد بالادستی و طرح های اشتغال هم به خوبی مورد توجه قرار گیرند.
وی به خصوصیت «آموزش های اثربخش» بعنوان یكی دیگر از سه استراتژی جدید این سازمان اشاره نمود و اظهار داشت: در این فاز باید پیگیری نماییم آیا آموزش های عرضه شده در همان مسیر پیش بینی شده هدایت شده اند یا خیر و آیا اگر هدف از آموزش تولید اشتغال و اتصال به بازار كار بود این مهم تحقق یافته است؛ ازاین رو اگر یك نظام هدفمند برای آموزش های مهارتی وجود نداشته باشد، نمی توانیم مدعی باشیم آموزش های ما فعالانه و اثربخش بوده است.
معاون وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی هم اظهار داشت: ماموریت اصلی سازمان در جریان اجرای این برنامه ها این است كه بررسی نماییم كه افراد متقاضی دریافت تسهیلات صلاحیت های مختلف جهت استفاده از منابع را داشته باشند. كه این صلاحیت ها صرفاً مهارت های فنی نیست بلكه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبه های مهارت های بازار كار، مهارت های كارآفرینی، مهارت های عمومی و... هم خواهد بود.
پاك سرشت ادامه داد: در همین راستا بزودی دستورالعملی به استان ها ابلاغ می گردد تا در هر استان به تفكیك نیازهای آموزشی شناسایی و بر مبنای آن آموزش های مهارتی عرضه شوند.
وی با اشاره به اینكه یكی از دغدغه های جامعه، فقدان مهارت در میان جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی است، اظهار داشت: هم اكنون بخشی از فارغ التحصیلان برای دریافت آموزش های مهارتی در كارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای شركت می كنند. در همین راستا در جهت ساماندهی و ارتقاء مهارت دانشجویان در حین تحصیل طبق مذاكره و توافق با وزارت علوم، دانشجویان در هنگام تحصیل خود می توانند در كارگاه های آموزشی و مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای شركت نمایند كه این مورد در اولین مرحله كنترل شده خواهد بود.
معاون وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: علاوه بر این، طبق توافق صورت گرفته با وزارت علوم مقرر است رشته مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای به مجموعه رشته های آموزش عالی اضافه شود؛ هم اكنون بالغ بر ۱۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در كشور فعالیت می نمایند كه از این حیث لزوم ارتقاء مهارت های آموزشی مدیران این آموزشگاه ها احساس می گردد. ازاین رو اضافه شدن این رشته آموزشی به مجموعه رشته های آموزش عالی می تواند در جهت ارتقاء سطح علمی مدیران آموزشگاه ها كمك نماید.
پاك سرشت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موانع پیش روی ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی در كشور اظهار داشت: هم اكنون دو مانع مهم پیش روی خود داریم. نخست مقررات های آموزش های عمومی، مهارتی و آموزش عالی است به نحوی كه هر چند قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد اما این قوانین اجرا نمی شوند. ضمن اینكه از حیث بودجه هم منابع مناسبی وجود ندارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به سهم بسیار اندك سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بخش آموزش های مهارتی از بودجه كشور اظهار داشت: اساساً سازمان با برخورداری از یك و سه دهم درصد از بودجه آموزشی كشور نمی تواند به جامعه پیام دهد كه آموزش های مهارتی را باید جدی بگیرند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب