مهر گزارش می دهد؛

نگاهی آماری به ابرچالش اقتصادی ایران، كاهش بیكاری امسال محسوس نبود

نگاهی آماری به ابرچالش اقتصادی ایران، كاهش بیكاری امسال محسوس نبود كاروخدمت: در طول سال ۹۶ هر چند شاخص های آماری بیكاری حكایت از بهبود نسبی این ابرچالش اقتصادی دارد اما این آمار به معنای كاهش محسوس بیكاری در سطح جامعه نیست.



به گزارش كاروخدمت به نقل از مهر، بررسی نتایج نیروی كار در سال ۹۶ به استناد مركز آمار ایران، حكایت از بهبود نسبی این «ابرچالش اقتصادی» دارد اما این آمار به معنای كاهش محسوس بیكاری در سطح جامعه نیست بلكه صرفا می تواند به سیاستگذاران در جهت تدوین برنامه های سیاستی كمك كنند.
بررسی آماری وضعیت نیروی كار امسال و مقایسه نقطه به نقطه این آمار با سال ۹۵ نشان می دهد، در فصل بهار امسال، نرخ بیكاری «جمعیت در سن كار» در كل كشور۱۲.۶ درصد بود كه این شاخص در بهار ۹۵ معادل ۱۲.۲ درصد بود. ازاین رو نرخ بیكاری در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل از رشد ۰.۴ درصدی حكایت دارد.
اما در تابستان امسال شاخص نرخ بیكاری در مقایسه با تابستان سال قبل با كاهش یك درصدی از ۱۱.۷ درصد به ۱۲.۷ درصد رسید.
روند نزولی نرخ بیكاری به استناد آمارهای مركز آمار ادامه داشت بدین سان كه نرخ بیكاری از ۱۲.۳ درصد در پاییز سال قبل با كاهش ۰.۴ درصدی در پاییز امسال به ۱۱.۹ درصد رسید.

بر اساس نتایج به دست آمده در فصل بهار امسال، نرخ بیكاری جمعیت در سن كار در كل كشور ۱۲.۶ درصد بود كه این شاخص در میان مردان ۱۰.۶ درصد و در میان زنان هم ۲۰.۸ درصد محاسبه شده است. در بهار ۹۶ نرخ بیكاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی بود به طوریكه این نرخ در نقاط شهری ۱۴.۴ درصد و در نقاط روستایی ۷.۸ درصد است.
همچنین در فصل تابستان امسال نرخ بیكاری كل كشور ۱۱.۷ درصد اعلام گردید. این آمار نشان داده است نرخ بیكاری در فصل تابستان امسال نسبت به بهار امسال ۰.۹ درصد كاهش داشته است.
در فصل تابستان جمعیت بیكار در میان زنان و مردان هم روند نزولی را نشان داده است به طوریكه نرخ بیكاری مردان از ۱۰.۶ درصد در فصل بهار با كاهش یك درصدی به ۹.۶ درصد رسید. همینطور در میان جمعیت زنان، نرخ بیكاری از ۲۰.۸ درصد در بهار به ۲۰ درصد در تابستان رسید.
نرخ بیكاری به تفكیك جغرافیا هم حكایت از آن دارد كه این نرخ در نقاط شهری با كاهش ۱.۱ درصدی نسبت به فصل بهار به ۱۳.۳ درصد كاهش پیدا كرد و در نقاط روستایی هم با كاهش ۰.۴ درصدی به ۷.۴ درصد رسید.
جمعیت بیكار و شاغل در سال ۹۶
در بهار امسال، كل جمعیت فعال كشور ۲۶ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۳۲۸ نفر بود كه از این میزان جمعیت بیكار كشور ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ و جمعیت شاغل كشور هم ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزا و ۳۵۵ نفر بود.
بهار ۹۶
جمعیت فعال
۲۶.۶۷۵.۳۲۸
جمعیت بیكار
۳.۳۶۶.۹۷۳
جمعیت شاغل
۲۳.۳۰۸.۳۵۵

1396/12/27
11:56:40
5.0 / 5
2488
تگهای خبر: آمار , اقتصاد , بیكاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید