در دیدار با اعضای هیأت رئیسه اتاق تعاون؛

لاریجانی: تعاونی ها باید نسبت به جذب نقدینگی دركشور اقدام نمایند

لاریجانی: تعاونی ها باید نسبت به جذب نقدینگی دركشور اقدام نمایند كاروخدمت: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ویژه تعاونی ها در كشور، بر لزوم تلاش این بخش برای هدایت نقدینگی به سمت حوزه تولید و سرمایه گذاری تاكید كرد.



به گزارش كاروخدمت به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز با اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون كل كشور و رؤسای اتحادیه های تعاونی و اعضای فراكسیون تعاون مجلس دیدار و گفت وگو كرد.
لاریجانی در این دیدار با اشاره به جایگاه مهم و اساسی تعاونی ها در كشور اظهار داشت: قبول داریم كه تعاونی ها در سطحی كه قانون اساسی برای آن تعیین كرده قرار ندارند كه به نظر من در این رابطه نقش قوانین بخصوص قانون تعاون بسیار قابل توجه است، حال به نظر می رسد كه این قانون مزاحمت هایی را برای تشكیل تعاونی ها و روند فعالیت این تشكل ها بوجود آورده است زیرا در شرایط كنونی شركت های خصوصی در قیاس با تعاونی ها راحت تر و روان تر مشغول به كار هستند.
آمادگی مجلس برای اصلاح قانون جهت تسهیل فعالیت تعاونی ها
وی ادامه داد: در شرایط كنونی باید فكر و برنامه ریزی درستی صورت داد تا بخش تعاون در كشور سامان یافته و حضور افراد و سرمایه گذاران در این بخش ساده تر صورت گیرد البته در این رابطه اقداماتی هم انجام شده به صورتی كه مجامع سهامی عام را با فرضیه و نصاب های مشخص، جز تعاونی ها قرار دادیم تا این بخش تا حدودی تقویت شود از این رو اعضای فراكسیون تعاون و نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت تعاونی ها و تسهیل روند فعالیت این بخش، آمادگی لازم را برای اصلاح قانون تعاون دارند.
لزوم همت تعاونی ها در جذب نقدینگی ها در كشور
لاریجانی با اشاره به اینكه تعاونی ها باید با برنامه ریزی نسبت به جذب نقدینگی در كشور اقدام نمایند، اظهار داشت: در شرایط كنونی میزان نقدینگی در كشور بسیار بالا است البته خیلی از این منابع به علت آنكه مسیر مشخص و شفافی برای بهره گیری در تولید وجود ندارد به سمت بازارهای دیگر مانند ارز و طلا منتقل می شوند از این رو اتاق تعاون می تواند برنامه ریزی ویژه ای را برای جذب این منابع و سرمایه ها انجام دهد.
تعاونی ها نسبت به ایجاد شركت های سهامی بزرگ برای سرمایه گذاری در بخش های سودآور اقدام كنند
وی ادامه داد: اتاق های تعاون و بازرگانی در شرایط كنونی می توانند برنامه ای را تدوین كنند كه برپایه آن با تولید شركت های سهامی عام بزرگ، سرمایه گذاری خوبی را در حوزه های سودآور مانند پتروشیمی و خودروسازی صورت دهند كه این مسئله می تواند به جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید كمك شایانی كند، از این رو مجلس و مسئولان مرتبط در اتاق های تعاون و بازرگانی باید در این رابطه برنامه ریزی كنند.
تمام دستگاه ها برای ارتقای جایگاه صادرات فرش تلاش كنند/ لزوم تأمین هزینه های تبلیغات و حضور در نمایشگاه های بین المللی
لاریجانی با اشاره به اهمیت حوزه صادرات فرش و لزوم پشتیبانی از این بخش اظهار داشت: اساساً باید تمام دستگاه ها برای ارتقای جایگاه صادرات فرش به كشورهای مختلف تلاش كنند، زیرا در شرایط كنونی این حوزه صدمه هایی دیده كه باید برای رفع و بهبود آن برنامه ریزی نمود. البته متولیان این بخش نگرانی های مالی در مورد حضور در نمایشگاه های بین المللی و همینطور انجام تبلیغات برای فروش محصولات خود دارند، از این رو مجلس در بودجه سال جاری اعتبارات خوبی را برای جایزه های صادراتی در نظر گرفته است، از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سهم حوزه فرش از این اعتبارات را مشخص نماید تا فعالان این بخش بدون دغدغه مالی به فعالیت بپردازند.
رئیس قوه مقننه كشور ادامه داد: به تازگی پیشنهادی را مطرح كردیم كه خوشبختانه دستگاه های اجرایی در حال فراهم ساختن بسترهای اجرای آن هستند كه برپایه آن دستگاه های دولتی برای پشتیبانی از محصول چای داخلی تشویق به استفاده از آن به جای محصولات خارجی می شوند، از این رو ما روش را می توانیم برای پشتیبانی از صنعت فرش هم عملیاتی نماییم، به صورت مثال كارت های اعتباری در نظر گرفته شود تا افراد برای تهیه فرش خود جهت تكمیل جهیزیه از آن استفاده كنند.
تعلل در روند پوشش بیمه ای قالیبافان تخلف است
وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست امروز درمورد عدم حمایت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی از فرشبافان و قالیبافان اظهار داشت: اگر این سازمان در بحث بیمه كردن فرشبافان و قالیبافان تعلل و تخلفی می كند باید با آن برخورد شود، زیرا حمایت های بسیاری برای بهبود وضعیت سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت.
لاریجانی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه امروز درمورد مشكلات مرزنشینان اظهار داشت: اساساً مرزنشینان مشكلات بسیاری دارند كه باید برای حل آنها تلاش و برنامه ریزی صورت گیرد.
مصوبه ویژه مجلس برای توسعه اشتغال در روستاها/ سهم تعاونی ها از اعتبارات اشتغالزایی پرداخت شود
رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توسعه روستاها تصریح كرد و اظهار داشت: مجلس برای توسعه روستاها مقرر كرده تا تسهیلات كم سود برای سرمایه گذاران عرضه شود تا اشتغال درروستاها رونق بگیرد كه بطور قطع تعاونی ها هم جزو این حوزه محسوب شده و سهم این بخش از اعتبارات مذكور باید پرداخت شود.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش تعاونی مسكن اظهار داشت: در شرایط كنونی مشكلات بسیاری برای سرمایه گذاران در این حوزه وجود دارد و عملا افراد برای گذراندن مراحل اداری باید كفش آهنی به پا كنند، البته در قانون برنامه توسعه تاكید شده كه پنجره واحدی تولید تا برپایه آن یك دستگاه متولی رسیدگی به امور شود.
در این دیدار حمیدرضا فولادگر رئیس كمیسیون ویژه پشتیبانی از تولید و اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با اشاره به اقدامات این كمیسیون برای پشتیبانی از حوزه تعاون اظهار داشت: خوشبختانه این كمیسیون در مجلس نهم با اصلاح قانون، اتاق تعاون را همتراز اتاق بازرگانی قرار داد. همینطور برپایه آن قانون اصلاحی، نحوه انتخابات اتاق تعاون اصلاح گردید، به طوریكه برپایه قانون، دولت نمی تواند در انتخابات و مسائل مدیریتی اتاق تعاون دخالت كند. از سوی دیگر برپایه اصلاحیه جدید قانون اصل ۴۴، حساب تعاونی های سهامی عام از نیم درصد به ۵ درصد ارتقا یافت تا با این اقدام تعاونی های سهامی عام برای سرمایه گذاران جاذبه پیدا كنند.
همچنین سیدناصر موسوی لارگانی در این دیدار با اشاره به جایگاه تعاونی ها اظهار داشت: در قانون اساسی تعاونی ها سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد كشور دارند، اما متاسفانه در شرایط كنونی تنها ۵ درصد از اقتصاد به این بخش اختصاص یافته است كه این آمارها نشان داده است كه مسئولان ما اعتقادی به بخش تعاون ندارند كه امروز شاهدیم كه ضعیف ترین بخش وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعی معاونت تعاون آن است، از این رو باید برای توسعه و تقویت این بخش برنامه ریزی درستی صورت گیرد.
وی با اشاره به مشكلات كنونی قالیبافان در كشور اظهار داشت: متاسفانه امروز قالیبافان با مشكلات بسیاری بخصوص در بحث بیمه روبرو هستند، به صورتی كه این افراد ۱۰ سال حق بیمه به صورت مداوم پرداخت كرده اند، اما زمانی كه تنها یك ساعت حق بیمه را دیرتر پرداخت كنند، بیمه آنها قطع و سازمان تامین اجتماعی حتی از پرداخت سنواتی كه بیمه را پرداخت كرده اند، امتناع می كند، سپس برای بازنشسته كردن همان افراد كه سنشان گذشته است، اعلام می كند كه باید ۲۰ میلیون تومان پرداخت كنند.
در این دیدار شهبازحسن پور بیگلری هم با اشاره به اهمیت اجرای قانون در رابطه با فعالیت تعاونی ها، اظهار داشت: متاسفانه هیچكدام از دستورالعمل های در رابطه با قوانین فعالیت تعاونی ها از جانب دولت تصویب و ابلاغ نشده است، از این رو باید كارگروهی برای رسیدگی به این امور در مجلس تشكیل گردد.
در این دیدار؛ بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به اینكه بخش تعاون یكی از اركان مهم اقتصاد كشور به حساب می آید، اظهار داشت: در شرایط كنونی ۱۰۰ هزار تعاونی فعال دركشور وجود دارد كه متاسفانه در ۵ سال اخیر فعالیت یك سوم آنها متوقف شده است. از سوی دیگر برپایه آمارها هم اكنون حدود ۱۳ میلیون نفر در تعاونی ها عضو بوده و ۲۵ میلیون نفر از این طریق مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: همینطور طبق آمارها ۵۲ درصد از تعاونی ها در حوزه كشاورزی، تولیدی، صنعتی، ۳۱ درصد از تعاونی ها درحوزه خدمات و ۱۷ درصد از این بخش در حوزه توزیع مشغول به كار هستند. از سوی دیگر ۸۰ درصد از بخش كشاورزی دراختیار بخش غیردولتی بوده كه از این میزان ۷۰ درصد از این بخش را تعاونی ها اداره می كنند. همینطور ۷۵ درصد از حمل و نقل درون شهری و برون شهری، بخشی از تولید دام و طیور، لبنیات و شركت های دانش بنیان تحت مدیریت تعاونی ها است.
عبداللهی با اشاره به اینكه در شرایط كنونی بزرگترین مشكل تعاونی ها عدم اجرای قانون است، اظهار داشت: متاسفانه ۹۰ درصد از قوانین حوزه تعاون اجرایی نمی گردد، حال امیدواریم كه مجلس نسبت به ایجاد سازوكارهای جدید برای حل این مشكل اقدام نماید.
در این نشست همینطور بهرامی رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی اظهار داشت: در سال ۹۴ حدود ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما متأسفانه این آمار پس از آن ۱۵۸ هزار نفر ریزش داشته است، از سوی دیگر برای پشتیبانی از كالای فرض ایرانی نیاز به یارانه نمایشگاهی است كه باید مبلغی برای این حوزه صورت گیرد.
همچنین در این جلسه؛ خلیل زاده مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان كشور اظهار داشت: در ۱۷ استان مرزی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت زندگی می كنند اما متأسفانه مشكلاتی به وجود آمده كه این مسئله باعث بسته شدن شركت هایمان شده است.
همچنین؛ قاسمی رئیس كمیسیون كشاورزی و دامپروری اتاق تعاون در این نشست اظهار داشت: هم اكنون در بخش كشاورزی حدود ۲۵ هزار شركت تعاونی و ۲۰ اتحادیه ملی تعاونی در این حوزه فعال می باشند، حال در شرایط كنونی این بخش با مشكلات بسیاری همچون تغییرات اقلیمی، گرمازدگی، آفات و بیماری ها رو به رو است كه باید برای حل آن ها كوشش كرد.
دراین نشست همینطور مسئولان بخش تعاون توضیحاتی را درباره موانع بخش تولید و صنعت و همینطور مشكلات صادركنندگان و تولیدكنندگان، نقش بانوان در حوره تعاون، میزان اشتغالزایی تعاونی ها برای بانوان و مشكلات سرمایه گذاران در حوزه مسكن عرضه كردند.


1397/02/22
19:09:10
5.0 / 5
2398
تگهای خبر: آمار , اشتغال , اقتصاد , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید