قلعه گنج الگویی برای پیشرفت و توسعه

قلعه گنج الگویی برای پیشرفت و توسعه كاروخدمت: «هوای گرم و شرجی ˮقلعه گنجˮ حالا با وجود تغییر شرایط زندگی برایم چون نسیم بهشت است؛ حالا فكر می كنم خدا ما را می بیند و لبخند آبادانی به روی مردمان این دیار نقش بسته است». این بخشی از گفته های كارآفرین نمونه ساكن قلعه گنج است.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، قلعه گنج شهرستانی در جنوب استان كرمان است كه تا چند سال پیش لقب «محروم ترین» به آن سنجاق شده بود و جدایی ناپذیر به نظر می رسید اما طی چندسال به جایی رسیده كه حالا الگویی در پیشرفت و توسعه به شمار می آید.
جهشی باورناپذیر از فقر مطلق به خطه ای آباد و خودكفا؛ از حسرت و ناامیدی تا امید و لبخند؛ از مایوس شدن از لطف خدا و پی بردن به عظمت باریتعالی. جهشی كه برای توصیف آن تنها می توان خود قلعه گنج را مثال زد، نه جای دیگری را. سرزمینی كه حتی مردمانش تصور نمی كردند روزی تغییر كند و حالا پرچمدار رنسانس اقتصادی و فرهنگی شده است.
اما به راستی چه رخ داد كه قلعه گنج طی چند سال این همه تغییر كرد؟
مجتبی خواستگاری ۳۱ ساله این گونه به این سوال پاسخ می دهد: «به مردم اعتماد نمی كردند؛ بنیاد علوی به مردم اعتماد كرد و مردم هم به ایشان اعتماد كردند و نتیجه خودكفایی قلعه گنج شد. نتیجه این شد كه هاله تاریكی و فكر هجرت را پس زدیم و توانستیم رنسانس اقتصادی و فرهنگی رقم بزنیم. توانستیم مثل ققنوس از زیر خاكستر سر برآوریم.»
پاسخی موجز اما كامل از مردمانی كه گنج واقعیِ قلعه گنج هستند. مردمی كه می دانستند برای تغییر سرنوشت شان، جز پای كار آمدن امثال بنیاد علوی، به تغییری بنیادین در درون نیاز دارند؛ مصداق آیه مباركه سوره رعد كه تاكید دارد سرنوشت ملتی تغییر نمی كند مگر اینكه خودشان بخواهند.
مردمانی كه حالا بی سوادانش هم می كوشند از بقیه جا نمانند و صنعت گرانش در تلاشند تا از خام فروشی مواد غذایی به فرآورده سازی برسند. مردمانی كه با فراهم شدن زیرساخت ها، در دل كویر سوزان شهری آباد و شكوفا فراهم آورده اند كه می تواند الگوی تمامی شهرها و دیارهایی شود كه حال و روزشان مثل قلعه گنج سابق است.



1397/03/11
12:39:51
5.0 / 5
2265
تگهای خبر: اقتصاد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید