جزئیات كامل منطقه یك آزادراه تهران-شمال

جزئیات كامل منطقه یك آزادراه تهران-شمال به گزارش كاروخدمت منطقه یك آزادراه تهران-شمال با طولی معادل ۳۲ كیلومتر در حالی تابستان ۱۳۹۸به بهره برداری خواهد رسید كه كاهش ۶۰ كیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه ای زمان تا سه راهی شهرستانك را به دنبال خواهد داشت.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، تا سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی در منطقه یك آزادراه تهران – شمال توسط شركت های خارجی انجام می شد و از سال ۱۳۹۳ به بعد ۸۰ درصد عملیات توسط شركت های ایرانی و ۲۰ درصد توسط شركت های خارجی انجام شده است. الان هم كمتر از پنج درصد از حجم كار در بخش مشاور به شركت های خارجی واگذار شده و ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی توسط شركت های ایرانی در حال انجام می باشد.
گفتنی است؛ عوامل تأثیرگذار در طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال به علت معارضین مختلف این پروژه بود و از سویی آزادراه تهران-شمال در سنوات گذشته در اولویت پروژه های عمرانی دولت قرار نداشت، بلكه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یك دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت كه منجر به راه اندازی و بهره برداری از منطقه چهار شد و در دولت یازدهم و دوازدهم هم عملیات اجرایی روی منطقه یك و ۲ بدون وقفه از سال ۱۳۹۳ شكل گرفت.
سیر پیشرفت زیرسازی منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال به گونه ای است كه بدون احتساب عوارضی، دشت عقیل و سقف سر در تونل ها پیشرفتی معادل ۹۹.۲۵ درصد حاصل شده است. تعداد جبهه های فعال در آزادراه هم معادل ۱۱۷ جبهه بوده و تعداد نیروی انسانی فعال در این منطقه ۲۴۸۵ نفر هستند و تعداد ۹۲۵ دستگاه مشغول به كار هستند.
عمده فعالیت های منطقه یك آزادراه تهران-شمال
در مورد عمده فعالیت های انجام شده در منطقه یك آزادراه تهران و شمال هم باید به انجام ۲۹ فعالیت ویژه برای نخستین بار در پروژه های آزادراهی كشور اشاره و اعلام نمود كه حفاری بیشتر از ۳۴.۵ كیلومتر تونل های اصلی، سرویس و دستك ها صورت گرفته و ۳۲ كیلومتر لاینینگ تونل با به كارگیری ۲۸ قالب لاینینگ انجام شده است.
همینطور سقف دوم تونل به میزان ۱۰ كیلومتر و با به كارگیری ۱۰ قالب، مصرف ۱۰۰ هزار تن آهن آلات و ۷۰۰ هزار تن سیمان، انجام یك میلیون و ۸۵۰ هزار مترمكعب بتن ریزی در ۳۳ كیلومتر آزادراه، انجام ۱۲ میلیون مترمكعب عملیات ترانشه برداری و خاكریزی، راه اندازی ۲۵ دستگاه پل بزرگ كه بزرگترین آن به طول ۳۲۰ متر و با دهانه ۱۵۶ متر است، اجرای ۲۵ كیلومتر دیواره حائل، اجرای سه دستگاه دیوار خاك مسلح، اجرای ۳۷ كیلومتر داكت بانك تأسیسات، راه اندازی ساختمان عوارضی ویژه و هم راه اندازی سردر تونل ها از دیگر اقدامات عمده انجام شده در منطقه یك آزادراه تهران–شمال است.
تغییرات عمده طرح در منطقه یك
۷۰ درصد تغییر در طراحی تأسیسات الكترومكانیكال در مقایسه با طرح اولیه برای ارتقای استانداردها، ۹۵ درصد تغییر طراحی در روسازی (روسازی آسفالتی به بتنی)، بیشتر از ۲۴۷ مورد تغییر طراحی عمده یا افزایش مقادیر در بخش زیرسازی، ۹۰ درصد تغییرات در ورودی و خروجی تونل ها، ۸۴ مورد تغییرات در اجرای دیوارهای حائل با افزایش طول دیوارها از ۱۲ به ۲۳ كیلومتر، تغییرات در طول تونل ها-گالری ها- فالس تونل ها به میزان ۱.۶ كیلومتر در ۱۳ مورد، ۱۰۰ درصد طراحی قطعه F برای اتصال به جاده چالوس- ۱۰۰ درصد تغییرات در طراحی سازه عوارضی، ۲۳ مورد تغییرات در عرشه پل ها، تغییرات در طراحی برای ایمن سازی رودخانه ها و كاهش اثرات زیست محیطی و طراحی واریانت رانش كیلومتر ۲۸ تغییرات عمده طرح در منطقه یك آزادراه تهران شمال است.
گفتنی است كه در مجموع ۴۵ درصد طراحی ها در منطقه یك طی سه سال قبل تغییر یا با طراحی جدید انجام شده است.
به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، آزادراه تهران - شمال پروژه بزرگ راه سازی در كشور است كه در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ كیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می كند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره كن بعد از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه كوهستانی توچال عبور كرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته كوه را قطع كرده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار می گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم كرج-چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یك تقاطع غیر همسطح به كمربندی چالوس-تنكابن متصل می شود.
باید تصریح كرد: قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ كیلومتر است كه دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های فراز، یك خط كندرو به مسیر اضافه می شود، در حالیكه اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسید.




1397/11/25
23:05:37
5.0 / 5
2668
تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , دستگاه , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید