یك مقام مسئول:

تعیین رتبه اعتباری ملاك غربالگری یارانه، فرصت ۴۸ ساعته ثبت اعتراض

تعیین رتبه اعتباری ملاك غربالگری یارانه، فرصت ۴۸ ساعته ثبت اعتراض به گزارش كاروخدمت با عنایت به آغاز غربالگری یارانه و حذف ۲۰۰ هزار خانوار در گام نخست، ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه از تعیین رتبه اعتباری افراد اطلاع داده و اعلام نموده حذف شدگان به دفاتر پیشخوان رجوع كنند.



به گزارش كاروخدمت به نقل از مهر، نزدیك به ۹ سال از زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها می گذرد و بر خلاف اهداف پیشبینی شده، به علت اجرای اشتباه، این قانون نتوانست در بهبود فاصله طبقاتی، رقابتی شدن اقتصاد، بهبود بخش تولید و صنعت و ساماندهی یارانه پنهان كاری از پیش ببرد.
یكی از اصلی ترین انتقادها به روش اجرای قانون مربوط به وضعیت واریز یارانه نقدی است؛ سیاستی كه قرار بود ۵ سال ادامه داشته باشد اما با این وجود هر سال بدتر از سال قبل اجرا شد تا جایی كه مورد نقد حتی خود مسؤلان كشوری هم قرار گرفت.
در این بین، در خلال تصویب بودجه سال ۹۸، مقرر شد كه دولت این دفعه و برخلاف سال های قبل كه صرفا از روی كاغذ مبادرت به اجرای قانون می كرد، غربالگری را به صورت دقیق تر و با ثبات تر در دستور كار قرار دهد.
از اوایل تابستان هم با مصوبه دولت، قرار شد با تشكیل كمیته ای چهارجانبه بین سازمان برنامه و بودجه كشور، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت كشور، دستورالعمل حذف یارانه بگیران تهیه و از آغاز پاییز اجرا شود؛ در همین راستا هم شریعتمداری وزیر تعاون در اوایل شهریورماه با بیان اینكه مقرر است یارانه افراد «پرمصرف» حذف شود، زمان اجرای این سیاست را مهر ماه عنوان نمود.
با این حال، در زمان واریز یكصد و سومین یارانه نقدی در ۲۶ شهریور ماه، ۲۰۰ هزار خانوار یا عبارتی ۸۰۰ هزار نفر از صف دریافت یارانه حذف و با این اقدام، بالاخره سیاست غربالگری یارانه بگیران كلید زده شد؛ البته آنطور كه گفته می شود از جمعیت بیشتر از ۷۸ میلیون نفری كه یارانه نقدی دریافت می كنند حدود ۲۳ میلیون نفر جزو سه دهك بالای درآمدی به حساب می آید ازاین رو بطور قطع تعداد حذف شدگان در ماه های آتی بیشتر از شهریور ماه خواهد بود.
رتبه اعتباری افراد مشخص شده است
حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه كل كشور در گفت و گویی با رادیو، با اشاره به اینكه منظور سخنگوی دولت از حذف میلیاردرها از یارانه نقدی، حذف یارانه پردرآمدها بوده است، تصریح كرد: الان رتبه اعتباری افراد مبتنی بر داده های بانكهای اطلاعاتی مانند شاخص خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد و مجموع ارزش خودرو، تعداد و ارزش ملك ثبت شده به نام اعضای خانوار و سرپرست، تعداد سفرهای خارجی و برخی شاخصهای قابل عرضه دیگر مشخص شده است؛ در این راستا افرادی كه یارانه آنها واریز نشده است كاندیدای حذف از دریافت یارانه هستند و یارانه شهریور نوبت ۱۰۳ برای آنها واریز نشده است.
وی با اشاره به مكانیزم اعتراض مردم به حذف یارانه نقدی اظهار داشت: سرپرستان خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه خود می توانند به دفاتر پیشخوان دولت رجوع كنند و پس از پیامك شدن كد رهگیری باید به سامانه یارانه رجوع و بعد از مشاهده اطلاعات بانكی اعتراض خویش را ثبت كنند.
میرزایی افزود: ما در گام ابتدایی، وضعیت ۲۰۰ هزار خانوار (۸۰۰ هزارنفر) را بررسی و یارانه آنها را حذف می نماییم و سخنگوی دولت در مراحل بعدی حذف یارانه سایر خانوارها را اعلام خواهد نمود.
مردم به دستگاه های دولتی رجوع حضوری نكنند
وی تصریح كرد: مردم به هیچ وجه به دستگاه های دولتی بخصوص وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی رجوع حضوری نكنند چونكه مكانیزمی برای پاسخگویی حضوری طراحی نشده است.
میرزایی افزود: فقط افرادی كه پیامك دریافت می كنند باید به نزدیك ترین دفتر پیشخوان دولت رجوع و بعد از دریافت كد رهگیری اعتراض خویش را ثبت كنند.
حذف شدگان برای رفتن به سامانه یارانه ۴۸ ساعت فرصت دارند
سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه كشور با بیان اینكه مردم برای ثبت اعتراض خود به قطع یارانه برای رفتن به دفاتر پیشخوان دولت، دو ماه فرصت دارند، تاكید كرد: این افراد به محض دریافت كد رهگیری از دفاتر پیشخوان، تا ۴۸ ساعت فرصت دارند كه به سامانه یارانه رجوع كنند.
وی اضافه كرد: اگر اعتراض آن دسته از خانوارهایی كه یارانه آنها قطع می شود وارد باشد جای هیچ نگرانی نیست، یارانه ماه هایی كه به حساب آنها واریز نشده به صورت یك جا و در نخستین نوبت به حسابشان واریز خواهد شد.
احتمال حذف ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه یارانه
میرزایی همینطور در گفت و گویی دیگر با شبكه خبر، با اشاره به اینكه در گام اول كاندیداهای حذف از یارانه نقدی را شناسایی كردیم، اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۴۰ سرپرست خانوار شماره تلفنی در هیچ یك از پایگاه های اطلاعاتی نداشتند و با مساعدت وزارت ارتباطات برای سایر اعضای خانوار پیامك ارسال شده است.
وی اضافه كرد: هم اكنون با دو دسته از خانوارها مواجه هستیم؛ دسته اول افرادی هستند كه بعنوان كاندیدای حذف شناسایی شده اند و دسته دوم كه شامل ۳ گروه می شود به این صورت است كه برخی از افراد یارانه نه یارانه دریافت كرده اند و نه پیامك حذف به آنها ارسال شده است كه این مسئله در ماه های قبل هم در سازمان هدفمندی بود، مشكل هم مربوط به حساب بانكی (تغییر یا مسدود شدن حساب بانكی) می شود كه یك امر رایج است و بعد از رجوع فرد در صورت عدم وجود موانع قانونی، از كارت رفع انسداد می شود؛ گروه دوم شامل خانوارهایی می شود كه با فوت یا تغییر سرپرست خانوار رو به رو شده اند و گروه سوم هم مربوط به تاخیر در واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار از جانب بانك می شود. این ۳ گروه مشمول حذف از یارانه نقدی نیستند ولی پیامكی هم دریافت نكرده اند.
این مقام مسئول افزود: شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ برای شنیدن اعتراضات راه اندازی شده كه تا امروز در مجموع ۱۹۰ تماس تلفنی داشتیم كه ۵۹ مورد حذف شدگان شهریور و ۱۱۹ مورد از سه گروه ذكر شده، بودند كه این افراد مشمول حذف نبودند و ۴ تماس هم مربوط به حذف قبلی بوده است.
وی همچینین در مورد برآوردهای میزان حذف یارانه از ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه، اظهار داشت: برآوردهای مختلفی وجود دارد و برآورد دقیقی ندارم اما احیانا چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان حذف می شود كه ناظر بر سال است.
سایت ثبت درخواست رسیدگی برقراری مجدد یارانه yaraneh10.mcls.gov.ir است
به گزارش كاروخدمت به نقل از مهر، نكته قابل توجه اینكه، سرپرستان خانواری كه یارانه آنها قطع شده، قبل از ورود و ثبت اعتراض در «سایت ثبت درخواست برقراری مجدد یارانه نقدی»، باید منتظر دریافت پیامكی با سرشماره «یارانه» با متن «خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است» باشند.
این سرپرستان خانوار در صورتیكه به قطع یارانه نقدی خود معترض هستند، باید بعد از دریافت این پیامك، با كارت شناسایی معتبر به دفاتر پیشخوان دولت رجوع كنند و پیامك دریافتی را عرضه كنند. در این مرحله از سرپرست خانوار معترض، اجازه كتبی در خصوص اینكه دولت اختیار دارد به حساب های بانكی آنها دسترسی داشته باشد، گرفته می شود و این مجوز به دولت داده شود تا تراكنش های بانكی فرد معترض را به منظور تشخیص توان مالی فرد، مورد بررسی قرار دهد و در نهایت در مورد اینكه این خانوار مشمول دریافت یارانه نقدی خواهد شد یا خیر تصمیم گیری خواهد شد.
پس از رفتن به دفتر پیشخوان و ثبت اعتراض، «كد رهگیری» به سرپرست خانوار پیامك می شود و بعد از آن باید به سایت ثبت درخواست رسیدگی برقراری مجدد یارانه نقدی به نشانی yaraneh10.mcls.gov.ir رجوع و با وارد كردن كد ملی سرپرست خانوار و كد رهگیری دریافت شده از دفتر پیشخوان اعتراض خویش را ثبت كنند.

1398/07/02
14:02:16
5.0 / 5
923
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است