معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی:

عمر محدود برندها در كشور نشانه ناامنی در فعالیتهای اقتصادی می باشد

عمر محدود برندها در كشور نشانه ناامنی در فعالیتهای اقتصادی می باشد به گزارش كاروخدمت معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: عمر نشان های تجاری ما در مقایسه با كشورهای توسعه یافته طولانی نیست، به صورتی كه فقط چند نشان محدود (برند) با عمر بیشتر از ۱۰۰ سال در كشور داریم كه نشان دهنده ناامنی در فعالیتهای اقتصادی كشور است.


«حجت الله میرزایی» امروز (یكشنبه) در بیست و دومین دوره همایش شركت های برتر ایران در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما، اضافه كرد: بخش بزرگی از جوسازی ها نسبت به صندوق های بازنشستگی و اعلام ناكارآمدی آنها، فرصت طلبی برای دست اندازی به بنگاه های بزرگ اقتصادی می باشد.
وی بیان داشت: مطابق تحلیل هایی كه بر مبنای داده های مركز آمار ایران و بانك مركزی انجام شده بین هشت تا ۱۰ درصد از بنگاه های بزرگ كشور، بنگاه هایی با بیشتر از ۵۰۰ نفر نیرو هستند.
میرزایی اظهار داشت: تنها ۱۳۰ بنگاه در سطح كشور بیشتر از هزار نفر كاركن دارند، بر همین مبنا بنگاه های اقتصادی ما در مقایسه با كشورهای صنعتی و پیشرفته ریزدانه و كوچك مقیاس محسوب می شوند و به عبارتی آنها را از صرفه های مقیاس محروم كرده ایم.
وی خاطرنشان كرد: در حالیكه متوسط تولید سیمان در شركت های سیمانی كشور یك میلیون تن است، اما در كشورهای توسعه یافته به بیشتر از ۱۰ میلیون تن می رسد، همینطور در حوزه فولاد متوسط تولید بنگاه ها در سطح جهانی ۱۰ میلیون تن بوده اما در ایران كمتر از یك میلیون تن است.
این مقام مسوول افزود: به صورت نمونه فولاد زاگرس كردستان با ظرفیت ۷۰ هزار تنی در همان ماه نخست فعالیت خود ورشكست شد.
وی خاطرنشان كرد: نیمی از بنگاه های صنعتی در پنج استان تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارند و نحوه توزیع آنها سبب شده تا مزیت های آنها كاهش یافته، هزینه های قیمت تمام شده آنها افزایش یابد و قدرت رقابت پذیری آنها در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی كاهش پیدا كند.
معاون امور اقتصادی وزیر تعاون افزود: در بعضی استان ها حتی یك بنگاه بالای هزار نفر كاركن وجود ندارد.
وی تصریح كرد: بنگاه های كوچك جز با اتصال به بنگاه های بزرگ نمی توانند به رشد و اشتغال برسد، چونكه بیشتر از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی كشور در بنگاه های بزرگ است و بر این اساس تمركز اصلی ما باید در پشتیبانی از این بنگاه ها باشد.
میرزایی بیان داشت: بنگاه های بزرگ در مقوله های صادرات، اتصال به بازارهای جهانی، كسب ارزش افزوده بالا و انتقال فناوری ها موفق عمل می كنند، این بنگاه ها در دوره های طولانی تورم ركودی كشور دارای عمر طولانی تری بوده و صدمه پذیری شان از نوسانات اقتصادی كمتر است، موضوعی كه تجربه تحریم ها هم به روشنی آنرا ثابت كرد.
وی افزود: این بنگاه ها در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم ها توقف، تعطیلی و تعدیل نیرو نداشته، می توانند اقتصاد مقاومتی را شكل داده و نقش چتر حمایتی برای بنگاه های كوچك داشته باشند.
میرزایی تصریح كرد: برای تداوم حیات صنعتی در كشور نیازمند چند تحول اساسی همچون شكل گیری بازار رقابتی مدیران حرفه ای، كمك به تحقیق و توسعه در بنگاه ها، تمركز جدی بر انباشت سرمایه انسانی و تمركز بر تقویت ظرفیت های جذب نوآوری هستیم.
این مقام مسوول اظهار داشت: مدیرانی كه در شرایط شوك های اقتصادی و تحریم ها شركت ها را سرپا نگه داشته و می توانند بنگاه های چند میلیارد دلاری را حفظ كنند، باید پاداش آنرا دریافت نمایند و نباید انگ دریافت حقوق های نجومی به آنان زد.
وی بیان داشت: در ۴۰ سال قبل قیمت ارز در كشور بیشتر از دو هزار برابر شده و بنابراین افقی برای تأمین مالی شركت های بزرگ وجود ندارد.
میرزایی تصریح كرد: باید وام های ارزی را به صورت مشروط و با ثبات در زمان پرداخت برای نوسازی ماشین آلات و دستگاه های بنگاه های بزرگ در نظر گرفت.
به گزارش كاروخدمت به نقل از ایرنا، سازمان مدیریت صنعتی همه ساله مبادرت به رتبه بندی شركت های برتر ایران می كند. این رتبه بندی كه ۵۰۰ شركت بزرگ و اثرگذار در اقتصاد كشور را معرفی می كند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه های اقتصادی و گروه های صنعتی (رشته های مختلف كسب و كار)، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و كمك به سیاست گذاران اقتصادی كشور انجام می شود.
مهمترین شاخص در ارزیابی این مجموعه ها، میزان فروش شركت ها بوده و بعد از آن ۳۲ شاخص ملاك قرار گرفته است.



1398/10/29
15:37:47
5.0 / 5
1091
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است