گفتمان مهارت آموزی دولت، راهبرد برابرسازی فرصت ها برای نیروی كار

گفتمان مهارت آموزی دولت، راهبرد برابرسازی فرصت ها برای نیروی كار ایرنا- گفتمان مهارت آموزی كه از دولت یازدهم و بنا به تاكیدات رئیس جمهوری در خصوص توجه ویژه به آموزش های مهارتی در امتداد ایجاد اشتغال جوانان شروع شد در استان اصفهان بعنوان گامی مهم در ایجاد فرصت برابر برای نیروی كار در اولویت قرار دارد.


در این راستا دنبال کردن شعار "هر ایرانی، کسب حداقل یک مهارت" برای پیشرفت و رشد اقتصادی کشور در سایه پرورش نیروی کار ماهر در دولت دوازدهم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
از سویی مهارت آموزی از دیرباز در جامعه ایرانی از جایگاه با ارزشی برخوردار بود تا حدی که خانواده ها در گذشته از سنین پایین، فرزندان خودرا به کسب مهارت به ویژه حرفه پدر وامی داشتند تا در آینده شغلی خود دغدغه نداشته باشند و به این طریق هر شغل از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد.
امروزه برای حضور موفق در سطح جامعه علاوه بر آموزش و پژوهش، باید برای دانش آموختگان و سایر نیروهای توانمند جامعه زمینه کسب مهارت های لازم برای ورود به بازار کار ایجاد شود.
با توجه به نیاز جامعه و افزایش سرعت تحولات اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی به تنهایی برای ایفای نقش مؤثر در جامعه کافی نیست، بلکه برای تکمیل آموخته های داتشگاهی، نیازمند افزایش مهارت لازم برای ورود به بازار کسب و کار بخوبی مشهود است.
داشتن و ضعف آموزش های مهارتی از مهمترین دلیلهای کاهش اشتغال و افزایش بیکاری به ویژه در بین دانش آموختگان مراکز دانشگاهی شمرده می شود و هر فرد می تواند با فراگیری و کسب یک یا چند رشته مهارتی شانس و موفقیت خودرا در بازار کار بالا ببرد.
در این راستا نقش آموزش های فنی و حرفه ای در اقتصاد کشور و توسعه کسب و کار بسیار مهم و موثر است و فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می کنند و به صورتی کارایی و توانایی او را بیشتر می کند.
بر این اساس دولت همیشه تاکید دارد که آموزش ها در جامعه باید به سمت مهارت محوری برود تا تحول جدی در رونق تولید با افراد کارآزموده روی دهد.
دولت تدبیر و امید با علم بر این که آموزش های مهارتی راهکار حل مشکل بیکاری در جامعه است، سیاست های هدفمندی را بمنظور تکمیل زنجیره مهارت تا فضای کسب و کار در پیش گرفته است.
سازمان فنی و حرفه ای در کل کشور دارای ۵۸۶ مرکز است که سالانه به ۱، ۵ میلیون نفر آموزش های مهارتی را ارائه می دهند.
سالانه ۱۲۰ هزار نفر در استان اصفهان در ۲ بخش دولتی و خصوصی آموزش های مهارتی را کسب می کنند که به طور تقریبی ۵۰ درصد در مراکز دولتی و ۵۰ درصد توسط بخش خصوصی شامل آموزشگاه ها و صنایع انجام می شود.
بیش از ۶۵ درصد از افرادی که تابحال در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان آموزش دیده اند، وارد بازار کار شده اند.

الویت آموزش های مهارتی در امتداد توسعه و تقویت کارآفرینی
مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان اظهار داشت: افزایش مهارت آموزی و مهارت افزایی در امتداد توسعه و تقویت برنامه های کارآفرینی در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.
آرش اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلان اینکه توانایی انجام هر کار منجر به ارزش افزوده، مهارت تعریف می شود، اضافه کرد: مهارت افزایی نقش مهمی در کاهش بیکاری و توانمندسازی جامعه دارد.
وی نیازسنجی بازار کار و ارائه آموزش متناسب با نیاز این بازار و همین طور تغییر ذائقه جوانان و تشویق و توجیه آنها برای کسب مهارت را در زمره راهکارهای مهارت افزایی دانست.
مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی نقش بسزایی در ایجاد بستر اشتغال و رونق بخشی به چرخه تولید کشور دارد، افزود: دستیابی به جهش تولید نیازمند توجه ویژه به مقوله مهارت آموزی و مهارت افزایی است.
وی افزود: مهارت ابزاری برای توانمندسازی و تربیت نیروی کار ماهر برای راندمان بیش از پیش تولید و پیشرفت اهداف کشور در زمینه های مختلف است.
اخوان بیان داشت: اگر در برنامه های توسعه اقتصادی و صنعتی کردن کشور، لزوم آموزش فنی کارگران و ارتقای سطح مهارت افراد بدرستی مورد توجه قرار نگیرد کماکان نیازمند امکانات و محصولات کشورهای پیشرفته دنیا خواهیم ماند.
وی با اشاره به اهمیت تولید در راه رسیدن به خودکفایی گفت: بر این اساس ارائه آموزش های فنی و حرفه ای با محور تقویت و کسب مهارت لازم برای ورود به عرصه اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات صورت گرفته است.
مدیرکل فنی و حرفه ای اصفهان به رونمایی از سند توسعه مهارت استان در سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این سند برای توانمندسازی کارجویان و ارتقا مهارت شاغلان بعنوان گروه های هدف برنامه ریزی شده که منابع اطلاعاتی آن از طرح های در حال توسعه(دستگاه های اجرایی)، مراکز کاریابی، اولویت های آموزشی صنایع و صنوف و فعالیت اقتصادی اولویت دار (میدانی – تکاپو) استعلام شده است.
وی اضافه کرد: در ۲۴ شهرستان استان سند توسعه مهارتی در خصوص برنامه ریزی سه ساله برمبنای دینامیکی بودن فضای کسب و کار و پویا بودن برنامه ریزی های آموزشی پیاده سازی شده است.
اخوان تصریح کرد: سالانه ۲۱ میلیون نفر ساعت در این استان توسط بخش دولتی و خصوصی آموزش فنی و حرفه ای را فرامی گیرند.
به گفته وی سالانه ۱۲۰ هزار نفر در ۲ بخش دولتی و خصوصی آموزش کسب می کنند که بصورت تقریبی ۵۰ درصد در مراکز دولتی و ۵۰ درصد توسط بخش خصوصی شامل آموزشگاه ها و صنایع انجام می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای اصفهان افزود: حضور پُررنگ بخش غیردولتی باتوجه به تنگناهای بودجه ای می تواند اقدامی موثر در برون رفت از این چالش باشد.
وی اشاره کرد: مشارکت بخش خصوصی شامل آموزشگاه های خصوصی و صنایع بواسطه تجهیزات بروز و تعامل با بازار نقش موثری در توسعه آموزش فنی و حرفه ای دارد.
اکنون دستِ کم یکهزار حرفه مهارتی در بخش های صنعت، خدمات فنی، گردشگری، آی تی، آی سی تی و مشاغل خانگی در۵۴ مرکز آموزش فنی و حرفه ای و بیش از یکهزار و ۲۰۰ آموزشگاه بخش خصوصی استان اصفهان ارائه می شود.

اهمیت ویژه دولت برای کارآفرینی
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار داشت: دولت برای کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت بعنوان عوامل تولید و توسعه اشتغال، اهمیت ویژه ای قائل است.
کامران کلانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تاثیر آموزش های مهارتی در پرورش و توانمندسازی نیروی کار و ارتقای اشتغال اضافه کرد: توانمندسازی بعنوان مهمترین راهبرد کاهش و خروج از فقر است.
وی افزود: برای توسعه مهارت آموزی، اشتغال و کارآفرینی لازم است تا از تمام ظرفیت های موجود همچون سمن ها و فعالان بخش خصوصی استفاده گردد.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان اضافه کرد: این استان باتوجه به ظرفیت های فراوان در حوزه نیروی انسانی خلاق می تواند به کانون کارهای کارآفرینی کشور در حوزه مشاغل جدید تبدیل گردد.
کلانی با اشاره به ظرفیت های گوناگون و گسترده استان اضافه کرد: اصفهان از نظر سطح دانش و دانایی مردم آن در جایگاه ممتازی قرار دارد.
وی افزود: لازم است تا نگاه جامع و علمی به چهار حوزه اشتغال، روابط کار، تعاون و رفاه اجتماعی صورت گیرد و ادبیات علمی در این چهار حوزه نهادینه و برنامه ها را در این عرصه ها با رویکرد علمی مُنبعث از سیاست های وزارت متبوع اجرایی شود.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: مشارکت مردم مهمترین اصل در کارهای اقتصادی و مُنطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است و نقش دولت در این راستا تسهیل گری برای مردم و جامعه مخاطب است.




1399/04/13
22:34:37
5.0 / 5
403
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است