70 درصد دانش آموختگان دانشگاه علمی و كاربردی وارد بازار كار می شوند
به گزارش كاروخدمت معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و كاربردی اظهار داشت: 70 درصد دانش آموختگان مراكز علمی و كاربردی كشور وارد بازار كار می شوند كه 40 درصد در زمینه مهارت هایی كه در دانشگاه فرا گرفته اند، مشغول هستند.
محسن محمدزاده روز سه شنبه در نشست خبری در بیرجند اضافه کرد: شاید تا سه سال قبل یکی از ورودی های ما شاغلان دستگاه های اجرایی بودند اما حالا دیپلم ها وارد دانشگاه می شوند.
وی بیان نمود: نگاه ما فقط ورود به بازار کار و کاهش نرخ بیکاری دانش آموختگان نیست بلکه اثرگذاری آن است چونکه این افراد وقتی وارد بازار کار می شوند، کارآفرین هستند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی تصریح کرد: خیلی از خانواده ها در گذشته همه امکانات خودرا در اختیار فرزندانشان برای ورود به تحصیلات عالی در دانشگاه های معتبر هزینه می کردند اما حالا استقبال خانواده ها از دانشگاه علمی و کاربردی افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: دانشگاه علمی و کاربردی از مهرماه ۷۱ فعالیت خودرا با پذیرش دانشجو به صورت رسمی آغاز کرد و الان پس از گذشت ۲۸ سال فعالیت، چندین سال است که کیفیت را در اولویت قرار داده است.
محمدزاده اضافه کرد: سایر دانشگاه ها در این زمان نیروی انسانی زیادی را تربیت و تحویل جامعه دادند اما همه آنها نیروی کاردان و ماهر مورد نیاز جامعه نبودند در نتیجه با فعالیت این دانشگاه، جایگاه آن در آموزش عالی باز شد.
وی اظهار داشت: نظام در برنامه های توسعه توجه ویژه ای به آموزش های مهارتی کرد بگونه ای که ۳۰ درصد آموزش عالی به این دانشگاه ها و آموزش مهارتی اختصاص یافت.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: دانشگاه به سرعت توسعه پیدا کرد اما در دهه قبل توجه به توسعه کمی بیشتر از مسائل کیفی شد که مقداری دانشگاه را با چالش مواجه کرد و مقداری توجه به توسعه کمی ما را از مسائل غافل کرده بود.
وی افزود: در پنج سال اخیر دانشگاه که توسعه کمی زیاد مورد توجه نبود، کیفیت را در اولویت قرار داد همین طور بحث قانونمندی، قانون گرایی، ماموریت گرایی، کیفیت گرایی و توجه به آموزش های فنی و حرفه ای جزو اصول دانشگاه شد و سیاست ها و برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام شد.
محمدزاده بیان نمود: در پنج سال اخیر انواع و اقسام فاکتورهای کیفی مربوط به آموزش های مهارتی و علمی و کاربردی سیر صعودی داشته و این دانشگاه در کشور به لحاظ ارتقای وضعیت فاکتورهای کیفی مورد توجه خاص و حمایت وزارت علوم قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر به علت تغییرات جمعیتی در کشور نرخ پذیرش، ثبت نام و ورودی دانشگاه ها کاهش یافته است و این سبب شده بسیاری از ظرفیت ها و صندلی های دانشگاه های حتی معتبر خالی بماند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه بدون استثنا پذیرش دانشجو در همه دانشگاه ها سیر نزولی داشته است اضافه کرد: این در حالیست که دانشگاه علمی و کاربردی نه فقط با کاهش دانشجو مواجه نشده که افزایش نیز داشته است.
وی بیان نمود: تعداد پذیرش دانشجو در مراکز علمی و کاربردی کشور در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن، ۱۷ درصد افزایش داشته است.
محمدزاده اظهار داشت: هم اکنون نیز که هنوز ۱۰ روز تا اختتام زمان ثبت نام دانشجویان باقیمانده است نسبت به سال قبل تعداد ثبت نام در سازمان سنجش برای حضور در مراکز علمی و کاربردی ۱۰ درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این به معنای استقبال از آموزش های دانشگاه جامع علمی و کاربردی است در حالیکه مراکز ما برخلاف دانشگاه های معتبر تنها دوره های کاردانی و کارشناسی را برگزار می نماید.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی عنوان کرد: در عین حال که با سیر نزولی ورودی دانشگاه های بزرگ مواجه هستیم از جانب دیگر با سیر صعودی دانشجویان بیکار نیز روبرو شده ایم.
وی با تاکید بر اینکه حالا دانشگاه علمی و کاربردی پس از ۲۸ سال بر ریل اصلی هدف خود قرار گرفته است اظهار داشت: امید است خانواده ها بیش از پیش نسبت به ثبت نام و ورود دانشجویان در مراکز علمی و کاربردی و مهارت آموزی اقدام نمایند.
محمدزاده اظهار داشت: اهمیت دانشگاه علمی و کاربردی در استانی مانند خراسان جنوبی که باید در همه حوزه ها توسعه پیدا کند، بسیار مهمست.
وی با اشاره به اینکه حل مشکل اشتغال، اقتصاد، تولید و خیلی از مسائل دیگر بوسیله دانشگاه علمی و کاربردی قابل حل و فصل شدن است اضافه کرد: هیچ توسعه ای امکان پذیر نیست مگر اینکه نیروی انسانی دارای دانش لازم و مهارت داشته باشد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کاربردی بیان نمود: بیشترین دانشجو دارای مهارت لازم را دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای دارد البته با این تفاوت که دانشگاه فنی و حرفه ای دولتی است و دانشگاه علمی و کاربردی حکم ستادی دارد که توامان به این امر مهم کشور پرداخته و امید است این مسیر ادامه یابد و روزی تمام نیازهای مورد نیاز کشور فراهم گردد.
محمدزاده با اشاره به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی در چهار حوزه خدمات، کشاورزی، فنی و هنر آموزش ارائه می دهد خاطرنشان کرد: در سراسر کشور در حوزه کشاورزی باید کار بیشتری صورت گیرد و توجه بیشتری صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: در جهت فعالیتهای کیفی و توانمندی دانشگاه، شورای اداری مصوبه ای داشت در مورد بسیاری از دستگاه های دولتی که وارد حوزه آموزش علوم شده بودند در حالیکه آموزش عالی متولی است.
وی افزود: قسمتی از مراکز علمی و کاربردی عموما در رابطه با وزارت جهاد کشاورزی بودند بنابراین این مراکز به ناچار باید تعطیل یا وارد بخش خصوصی می شدند که در این بخش نسبت به سایر شاخص ها مقداری عقب افتادیم و امید است با همت همکاران در استانها و مراکز آموزشی بتوان این نقیصه را برطرف کرد.
محمدزاده اظهار داشت: یکی از ماموریت های دانشگاه این است که متناسب با نیاز بازار کار نسبت به راه اندازی رشته های آموزشی در مناطق مختلف اقدام نماید بر همین مبنا نیازهای آموزشی استانها در وهله نخست شناسایی و بر طبق آن برای مراکز تصمیم گیری می شود البته برخی رشته های آموزشی شاید یک بار مصرف باشد.
وی بیان نمود: در سال های اخیر ۸۰۰ برنامه جدید مورد نیاز بازار در کشور شناسایی شده و در حال اجرا می باشد.
وی اضافه کرد: امسال ۲۵۰ هزار دانشجو در ۵۵۰ مرکز علمی و کاربردی کشور مشغول به تحصیل می شوند که نسبت زن و مرد تا حدودی برابر است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در چند سال اخیر شروع شده، توجه به مراکز نوآوری و ایجاد استارتاپ هاست که حتما ادامه پیدا خواهد نمود.
وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته، تامین نیازهای بازار کار است و دانشگاه در کنار فعالیتهای آموزشی توجه ویژه ای را به دوره های کوتاه مدت و تک درس های پودمانی معطوف کرده است.
منبع: كاروخدمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب