مسكن هم ردیف بازار پول قرار گرفت

مسكن هم ردیف بازار پول قرار گرفت كاروخدمت: رسیدن میزان رشد قیمت مسكن شهر تهران به ۱۵ درصد در آذرماه امسال نشان داده است بازده سرمایه در این بخش هم اكنون با میزان سود بانكی برابری می كند.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، در ۹ ماهه امسال شرایط رشد چهار بازار موازی یعنی بورس، سكه، دلار و مسكن از آن حكایت می كند كه بورس ۲۷ درصد، سكه ۱۵. ۵ درصد، دلار ۱۱. ۸ درصد و مسكن ۸ درصد رشد را تجربه كرده اند. اما مبحث اساسی آن است كه بخش مسكن از ابتدای پاییز روند پرشتاب تری به خود گرفته است. به صورتی كه مهرماه ۸. ۷ درصد، آبان ماه ۱۰. ۹ درصد و آذرماه ۱۵ درصد افزایش نقطه به نقطه قیمت را تجربه نمود و پیش بینی می گردد با ادامه ی این روند وضعیت جذب سرمایه و اشتغال در این بخش افزایش پیدا كند.
طی ۵۴ ماه پیش از مهرماه امسال، سرمایه گذاری در بازار مسكن توجیه اقتصادی نداشت؛ چون كه در تمام طول این مدت رشد قیمت مسكن پایین تر از نرخ تورم عمومی و در بسیاری ماه ها پایین تر از تورم نقطه به نقطه قرار می گرفت. اما از ابتدای مهرماه، همزمان با كاهش نرخ سود سپرده های بانكی به ۱۵ درصد شاهد رشد مناسب قیمت مسكن شهر تهران بودیم و در آذرماه این میزان به ۱۵ درصد رسید. این رقم هم اكنون با نرخ سود سپرده های بانكی برابری می كند. با افزایش بازدهی بخش مسكن در ماه های آینده احتمال خروج سرمایه های بلوكه شده در سیستم بانكی و ورود آن به حوزه ساخت و خرید مسكن وجود دارد.
بعد از اینكه بخش مسكن رشد منفی ۱۴ درصد را در سال قبل تجربه كرد، در زمستان ۱۳۹۵ به رشد ۴ درصد رسید و سپس در هفت ماهه ابتدای سال جاری رشد ۶. ۲ درصد را تجربه نمود. شرایط موجود از آن حكایت می كند كه برخی اقدامات دولت برای كمك به تقاضای مسكن همچون كاهش نرخ سود تسهیلات مسكن یكم به ۹. ۵ درصد و اوراق "تسه" به ۱۷. ۵ درصد تاثیر نسبی بر بازار مسكن داشته و سبب افزایش ۶. ۳ درصدی تعداد معاملات و افزایش ۶. ۵ درصدی قیمت مسكن در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.
از سوی دیگر با عنایت به اینكه بخش مسكن با ۳۰۰ حرفه و صنعت در ارتباط است رونق این بخش می تواند تاثیر مثبتی در عملكرد بخشهای مرتبط داشته باشد. بخش مسكن با آخر دولت دهم به علت عملكرد اقتصادی آن دولت كه تاثیر خویش را بر جهش قیمت دلار از ۹۰۰ تومان به حدود ۴۰۰۰ تومان، افزایش نرخ تورم به ۴۰. ۴ درصد، افزایش قیمت نهاده های ساختمانی، رشد ۷۰۰ درصدی قیمت زمین و ۵۰۰ درصدی قیمت مسكن گذاشت، وارد ركود شد كه هنوز به صورت كامل به رونق نرسیده اما نشانه های پیش رونق آن در نیمه اول سال جاری بروز یافت.
فروردین ماه امسال تاثیر شرایط انتخاباتی منجر به كاهش ۸. ۵ درصدی معاملات مسكن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل شد، در اردیبهشت ماه ۶. ۴ درصد رشد كرد، در خردادماه ۰. ۸ درصد كمتر شد، در ماه آغازین فصل تابستان هم معاملات ۲. ۵ درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بود، در مردادماه ۶. ۲ درصد بالاتر قرار گرفت، در شهریورماه شاهد افزایش ۹. ۷ درصدی بودیم، در مهرماه رشد ۳۴. ۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه قبل به ثبت رسید، در آبان ماه معاملات مسكن ۱۸. ۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت و در آذرماه دیدیم كه معاملات مسكن شهر تهران ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفت. شرایط موجود از آن حكایت می كند پس از نوسانات بهاری، گروه موسوم به متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات "تسه" و "مسكن یكم" در تابستان وارد بازار مسكن شده اند كه به رشد تدریجی معاملات كمك كرده اند.
از سوی دیگر بجز بانك مركزی، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی هم ماهیانه به صورت جداگانه گزارش تحولات بازار مسكن شهر تهران را ارائه می كند. طبق گزارش آذرماه این وزارتخانه، در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ قیمت مسكن شهر تهران ۴. ۹۹ میلیون تومان در هر متر مربع بوده كه ۱۳. ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. معاملات هم ۱۷ هزار و ۹۸۵ مورد بود كه نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۵۲. ۴ درصدی را نشان داده است. حجم ریالی مبایعات انجام شده شهر تهران در آذرماه هشت هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۱ و ۷۶. ۴ درصد رشد را نشان داده است. این اعداد از آن حكایت می كند كه قیمت مسكن در آذرماه ۶ درصد بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه قرار گرفته است.



1396/10/17
15:54:19
5.0 / 5
2172
تگهای خبر: اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید