مدیركل حمایت از تولید صنایع دستی:

اعطای ۶۲۰ میلیارد تومان وام به هنرمندان صنایع دستی در دولت دوازدهم

اعطای ۶۲۰ میلیارد تومان وام به هنرمندان صنایع دستی در دولت دوازدهم به گزارش کاروخدمت مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور اظهار داشت: در سه سال و نیم گذشته در مجموع بیشتر از ۶۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در چارچوب کمک های فنی اعتباری، اشتغال زایی روستایی و اشتغال فراگیر و کمک های بلاعوض به هنرمندان حوزه صنایع دستی پرداخت شده است.


فرهاد فلاح روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تعداد هنرمندان و صنعتگران شاغل در حوزه صنایع دستی کشور عنوان کرد: ۴۹۵ هزار نفر هنرمند صنعتگر در چارچوب کارگاه های مشاغل خانگی و تولید انفرادی و گروهی در سرتاسر کشور با دریافت مجوز تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و برآورد می نماییم ۲ برابر همین تعداد صنعتگر آزاد در کشور در حوزه صنایع دستی فعالیت می نمایند که از وزارتخانه مجوز نگرفتند و فعالیت می نمایند، این آمار شامل همه ۲۹۵ رشته صنایع دستی به جز صنعتگران حوزه فرش دست باف است.
مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور اظهار داشت: از سال ۱۳۸۲ جامعه هنرمندان و صنعتگران فرش دستباف از حوزه صنایع دستی جدا شد و الان در مرکز ملی فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که آمار صنعتگران این حوزه را آنها اعلام می کنند.

پرداخت یک میلیارد و۳۱۴ میلیون تومان وام کرونا به هنرمندان صنایع دستی

فلاح درباره پرداخت تسهیلات حمایتی به صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در دوران کرونا اظهار داشت: تا شنبه ۸ آذر، از راه سامانه کارا به ۲۰ هزار و ۵۸۲ نفر هنرمند صنایع دستی در مجموع یک میلیارد و۳۱۴ میلیون تومان تسهیلات حمایتی به صنعتگران صدمه دیده از انتشار کرونا پرداخت شده است.

۴۹۵ هزار نفر هنرمند صنعتگر در چارچوب کارگاه های مشاغل خانگی و تولید انفرادی و گروهی در سرتاسر کشور با دریافت مجوز تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند

مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور به اهدا بسته های معیشتی به هنرمندان در دوران کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: هفته گذشته هم به ۶۰۰ نفر از صنعتگران شهرستان های استان تهران بسته های معیشتی از راه بسیج وزارتخانه اهدا شد و الان به دنبال تأمین منابع مالی هستیم تا این روند در استان های دیگر هم ادامه یابد.

وی ضمن اشاره به اهدای ماسک مجانی به بانوان صنعتگر در شهرستان نیک شهر، زاهدان و ایرانشهر در اوایل سال ۹۹ اظهار داشت: در برنامه ای مشترک با سازمان اقتصادی کوثر برای جبران بخشی از هزینه های دوران انتشار کرونا در مرحله اول به ۳۰۵ و در مرحله دوم ۱۲۹ هنرمند صنایع دستی از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران بسته حمایتی ۱۵ میلیون ریالی اهدا شد.

آغاز پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید/‏‬ پرداخت ۹.۹ میلیارد تومان تا آخر سال

فلاح ضمن اشاره به اینکه قرارداد مشترک با صندوق کارآفرین امید یک هفته پیش امضا شده است، اظهار داشت: صنعتگران متقاضی را به نوبت برای دریافت تسهیلات به صندوق معرفی می نماییم، این روند تازه شروع شده است و هنرمندانی که به صندوق معرفی شده اند به ادارات کل استانی میراث فرهنگی اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه تا آخر سال از راه صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان صنایع دستی ۹.۹ میلیارد تومان پرداخت می شود، اظهار داشت: البته یک مانده اسناد خزانه نزد یک بانک خصوصی به میزان ۳ میلیارد تومان هم وجود دارد که سه برابر (۹ میلیارد تومان) شده و در چارچوب تسهیلات پرداخت می شود.

در سال ۹۷ و ۹۸ به میزان ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات فنی اعتباری با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت دو ساله به صنعتگران پرداخت گردید مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور به تسهیلات و کمک های فنی اعتباری برای پشتیبانی از صنعتگران اشاره نمود و اظهار داشت: این کمک ها می توانند تسهیلات بلاعوض هم باشد، که برای ایجاد اشتغال پرداخت می شود که در وحله اول بعنوان ایجاد فرصت شغلی در آمار اعلام و پس از طریق اندازی کارگاه و اعلام تعداد شاغلان فعال در آمار رسمی تعداد شاغلان این حوزه محاسبه و ثبت می شود.

فلاح با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ به میزان ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات فنی اعتباری با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت دو ساله به صنعتگران پرداخت شد، اضافه کرد: در سال ۹۹ هم در مجموع ۱۸.۹ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات فنی اعتباری مصوب داریم که البته نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.

مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور بیان نمود: بر مبنای قانون هر مقدار اعتبار فنی اعتباری به دستگاه تعلق می گیرد با یکی از بانکهای عامل قرارداد منعقد می کند و آن بانک موظف است دو برابر سهم آورده دستگاه اجرایی به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند. قرارداد با این بانک خصوصی تا چند هفته آینده منعقد و روند پرداخت تسهیلات بانکی فنی اعتباری از راه این بانک هم بزودی شروع می شود.

فلاح اظهار داشت: از سال ۹۷ تا کنون حدود ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در چارچوب یک برنامه مشترک با سایر دستگاه ها از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.



اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال خانگی/ ‏‬یک میلیارد و۷۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض غیرکرونایی

فلاح با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیارد تومان هم از محل تسهیلات اشتغال فراگیر تسهیلات پرداخت کردیم، عنوان کرد: همینطور در یک برنامه مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان تسهیلات مشاغل خانگی، بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان در ۳ سال گذشته تسهیلات پرداخت کردیم.

وی اظهار داشت: همینطور از اسفند سال ۹۸ تا خرداد یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات در چارچوب کمک های بلاعوض به هنرمندان صنایع دستی پرداخت کردیم؛ اگر با شیوع بیماری کرونا همزمان شد، اما هیچ ارتباطی به تسهیلات حمایت کرونایی ندارد.

مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور اظهار داشت: البته سازمان برنامه وبودجه هم قول داده که اعتبار مناسبی در حدود ۷ میلیارد تومان را بعنوان کمک بلاعوض از هنرمندان صنایع دستی روستاها و شهرها در اختیار وزارتخانه قرار دهد.

۳۷۱ هزار و ۲۴۰ مجوز فعالیت؛ ۲۷۸ هزار و ۱۳۳ اشتغال در دولت تدبیر و امید

فلاح با اشاره به اینکه در طول ۷ سال قبل با صدور و تمدید ۳۷۱ هزار و ۲۴۰ مجوز فعالیت در حوزه تولیدات صنایع دستی، ۲۷۸ هزار ۱۳۳ اشتغال ایجادشده است، اظهار داشت: در دولت یازدهم ۲۰۱ هزار و ۲۴۰ مجوز تولیدی صنایع دستی صادر یا تمدید گردید که منجر به ایجاد ۱۲۸ هزار و ۱۳۳ اشتغال در این عرصه شد و در سه و گذشته در دولت دوازدهم تا کنون حدود ۱۷۰ هزار مجوز فعالیت صادر شد که برای حدود ۱۵۰ هزار نفر شغل بوجود آورده است.

مدیرکل پشتیبانی از تولید صنایع دستی کشور اضافه کرد: هنرمندان شاغل در صنایع دستی که مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند مطابق معافیت ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف هستند.



منبع:

1399/09/14
12:10:08
5.0 / 5
1550
تگهای خبر: آمار , اشتغال , اشتغال زایی , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید