رئیس اتاق تعاون ایران اعلام كرد

آمادگی بخش تعاون برای توزیع بازار شب عید و ماه رمضان

آمادگی بخش تعاون برای توزیع بازار شب عید و ماه رمضان رئیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بخش تعاون در توزیع کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان ضروری می باشد.



به گزارش کاروخدمت به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی گفت: در وضعیت فعلی که بیشتر کالاهای اساسی افزایش قیمت شایان توجهی داشته اند، نیاز است تا با اتخاذ تدابیری هوشمند و بموقع وظیفه تنظیم بازار شب عید همین طور ماه مبارک رمضان به درستی صورت گیرد تا مصرف کننده نهایی متضرر نگردد.
وی افزود: شب عید و ماه مبارک رمضان دو مقطع مهم و حساس هستند که باتوجه به افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی در این زمان ها بیش از دیگر ماه های سال، هماهنگی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازار، بیش از پیش ضرورت می یابد. در این بین بیش از بحث تامین کالاهای اساسی، توزیع مناسب آنها به نحوی که به دست مصرف کننده نهایی برسد؛ از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر البته با چالش های مختلفی رو به رو بوده و شرایط را برای سوء استفاده دلالان و واسطه گران فراهم نموده است.
رئیس اتاق تعاون کشور اشاره کرد: مسأله توزیع مناسب، موضوعی است که باید همه تمرکز دولت بر آن باشد. حتی در زمینه تولید محصولات و کالاهای اساسی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن و … ظرفیت در کشور وجود دارد، اما مشکل اصلی در ارتباط با توزیع مناسب این اقلام است. چنانچه سودجویان با ذخیره کالاها در انبار و احتکار به امید افزایش قیمت به دنبال افزایش تقاضا برای محصول، تعادل بازار را بر هم می زنند و مانع از رسیدن این اقلام با نرخ دولتی به مصرف کننده نهایی می شوند.
وی اضافه کرد: از طرفی خیلی از کالاهای احتکاری تاریخ انقضا دارند یا فسادپذیرند مانند گوشت و در صورتیکه به بازار عرضه نشود، کارایی خودرا از دست می دهند. در هرحال صحبت در این مورد کافی نیست و باید با برنامه ریزی های مشخص، اقدام عملی و در نظر گرفتن ساز و کار مناسب این کالاها روانه بازار شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد. بنظر می رسد مشکل اساسی در نظام توزیع کشور سنتی بودن روش توزیع و نبود نماینده مشخص کشوری است که باید زنجیره ای از شرکت های پخش، فروشگاه ها، اصناف و اتحادیه های تخصصی مصرف در بخش تعاون بعنوان نماینده مشخص جهت تحقق این مساله تعیین شود.
رئیس اتاق تعاون ایران افزود: تا حالا نیز از ظرفیت موجود در بخش تعاون برای توزیع کالاهای اساسی توسط اتحادیه های تخصصی مصرف استفاده شده که رضایت مناسبی نیز حاصل شده است و نظر به گستردگی شبکه توزیع در بخش تعاون؛ این امکان وجود دارد تا این بخش با ظرفیت بیشتری در امر توزیع ورود پیدا کند، ولی در استان های مختلف موانعی بر سر راه فعالیت اتحادیه های تخصصی و شرکت های تعاونی وجود دارد.
عبداللهی بیان داشت: عدم تخصیص سهمیه مشخص برای اتحادیه های سراسری کشور و کم بودن میزان تخصیص سهمیه در استان های مختلف در قالب توزیع های استانی، مواردی است که سبب شده تا از ظرفیت موجود در بخش تعاون استفاده مناسبی نشود. این در حالیست که کالاهای اساسی با معیشت گروه های زیادی از اقشار جامعه خصوصاً استان های محروم و قشرکارگری، کارمندی و فرهنگی ارتباط دارد و وجود ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی های مصرف در قالب اتحادیه های کارگری، کارمندی و فرهنگیان در سراسر کشور شبکه گسترده ای را شامل می شوند که توزیع بوسیله این اتحادیه ها موجب می شود تا افراد نیازمند بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت و حضور تعاونی های مصرف در سامانه جامع تجارت که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار داشت: سامانه جامع تجارت که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکل نظارت و رصد این کالاها را حل خواهدنمود.
وی گفت: دیگر ظرفیت موجود در بخش تعاون وجود ۱۷ اتحادیه مرزنشینان در ۱۷ استان مرزی است. این اتحادیه ها با تعداد ۴۶۰ شرکت تعاونی حدود ۷ میلیون نفر تحت تکفل دارد که نظر به محرومیت مناطق مرزی، می تواند در توزیع کالاهای اساسی بین افراد نیازمند، نقش مهمی ایفا کند. بدین سبب جهت توزیع مناسب اقلام اساسی ظرفیت و زیرساخت مناسبی در بخش تعاون موجود هست که با استفاده بهتر و توجه بیشتر به این ظرفیت ها، خیلی از مشکلات شبکه توزیع مخصوصاً در زمینه کالاهای اساسی مرتفع خواهد شد.

1400/01/03
13:06:41
5.0 / 5
564
تگهای خبر: تخصص , تعاونی , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید