آشوب در دل مهندسان

آشوب در دل مهندسان كاروخدمت: حادثه پلاسكو و زلزله های اخیر در كرمانشاه، كرمان و ملارد زنگ خطر را برای ایمنی ساختمان ها به صدا درآورده و باید فكری كرد. وزارت راه و شهرسازی مدت هاست ˮآیین نامه كنترل ساختمانˮ را با هدف ارتقای وضع ساخت و ساز با تغییر رویه و ارجاع نظارت به شهرداری ها در دستور كار قرار داده است؛ روند اصلاح هم به روزهای پایانی رسیده اما سازمان نظام مهندسی ساختمان زیر بار واگذاری نظارت نمی رود و می گوید شهرداری ها توان انجام این كار را ندارند.


به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، "آیین نامه كنترل ساختمان" به روزهای نهایی رسیده و منتظر تایید مجلس شورای اسلامی است اما هنوز بر سر آن مناقشه در جریان است. روز چهارشنبه در "همایش ملی نگهداری از ساختمان ها و حفاظت در برابر حریق" صحبت هایی رد و بدل شد كه نشان دهنده دلخوری سازمان نظام مهندسی از آیین نامه بود. با عنایت به پایین بودن ایمنی بناها و تخریب ساختمان ها در جریان زلزله های اخیر، روز چهارشنبه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود كه آیین نامه كنترل ساختمان به مراحل نهایی خود رسیده است. وی خاطرنشان كرد كه باید مسوولیت را به شهرداری واگذار نماییم و نظام مهندسی كمك نماید تا این قانون در مجلس به تصویب برسد.
در آن سوی ماجرا اما ظاهرا مهندسان از این آیین نامه دل خوشی ندارند. فرج الله رجبی ـ رییس سازمان نظام مهندسی ـ اظهار داشت كه "مگر می گردد از ۲۲ سال تجربه جامعه مهندسی گذشت". او كه از دخالت در امور داخلی این سازمان هم گلایه مند بود با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص لغو دریافت پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان های نظام مهندسی ساختمان، اظهار داشت: "این دستور در تقابل با ماده ۳۷ است و سبب تولید درگیری می گردد. این كه ساختمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد پنج درصد را دریافت كند یا نه جزو وظایف خودش است".
اجماع حقوقدانان بر مسوولیت شهرداری
در مقابل، معاون وزیر راه و شهرسازی استناداتی به روند معمول در جهان داشت كه قابل تأمل است. حامد مظاهریان اظهار داشت كه در همه جای دنیا شهرداری ها بعنوان متولی، مسوولیت حوادث ساختمانی را بر عهده می گیرند و باید ما هم این روال را تولید نماییم. ولی شاهدیم كه هیچ دستگاهی مسوولیت اتفاقات را قبول نمی نماید.
وی با اشاره به تاكید ۱۶ حقوقدان در خصوص ارجاع مسوولیت ایمنی ساختمان ها به شهرداری ها، اظهار داشت: معاونت حقوقی رییس جمهور جلسه ای را با ۱۶ نفر حقوق دان برگزار كرد كه در آن جلسه به اتفاق آراء اعلام گردید طبق قوانین موجود شهرداری ها مسئول كنترل ساختمان هستند و حتی یك نفر از این حقوق دان ها مخالف این مساله نبود.
مظاهریان اظهار داشت: سوال این است كه شهرداری ها چگونه می توانند پروانه صادر كنند ولی كاری را كه انجام می دهند نمی توانند كنترل كنند؟ شهرداری نیروی انسانی و قدرت لازم را دارد كه جلوی تخلفات ساختمانی را بگیرد.
او خطاب به مهندسان اظهار داشت: چیزی كه به من و شما مربوط می گردد این است كه بهتر است اصلاح را از درون تولید نماییم پیش از این كه از بیرون به ما تحمیل شود.
گوشت را دست گربه نمی دهیم!
در سوی دیگر ماجرا سازمان نظام مهندسی از این كه ارجاع كار نظارت به شهرداری ها محول شود ناراحت است. قبلا یك عضو نظام مهندسی در این باره گفته بود "این كه شهرداری را مامور كنترل ساختمان نماییم مثل این است كه گوشت را دست گربه بدهیم! ". روز چهارشنبه هم رییس این سازمان بیان كرد: "در قسمتی از آیین نامه بحث بازرسی با یك ترم فنی ـ حقوقی به نام نظارت كه شناخته شده است به شهرداری محول می گردد كه نوعی خلط مبحث است و تداخلی در حوزه وظیفه تولید خواهد نمود. بحث دیگر این كه نظام مهندسی را از چرخه ساخت و ساز كنار می گذارند. ما نمی گوییم وظیفه كنترل ساختمان به عهده ماست ولی الان خود شهرداری ها اعلام می كنند توانایی این كار را ندارند و مجددا مسوولیت را به مهندسین محول خواهند كرد.
فرج الله رجبی هم چنین با اشاره به نامه وزیر راه و شهرسازی در خصوص لغو دریافت پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان های نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: این دستور در تقابل با ماده ۳۷ است و سبب تولید درگیری می گردد. این كه ساختمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد پنج درصد را دریافت كند یا نه جزو وظایف خودش است.
به گفته رجبی، دو اتفاق برای سازمان نظام مهندسی افتاده یكی این كه توجه وزارت راه و شهرسازی به مسائل سطح پایین معطوف شده است و دیگر این كه نظام مهندسی اعتماد به نفس خویش را از دست داده و به همین لحاظ از ظرفیت های قانونی آن استفاده نمی گردد.
او اظهار داشت: از فردا آموزش را تعطیل می نماییم. باید با همدیگر صحبت نماییم اما اینجا جای این حرف ها نیست با این حال چون جایی برای بیان این سخنان وجود ندارد، مجبوریم همزمان با سالگرد حادثه پلاسكو درباره اش حرف بزنیم.
نگهداری ساختمان ها از طراحی مهم تر است
اكبر تركان مشاور رییس جمهور هم در این همایش سفارش هایی برای نگهداری اصولی از ساختمان ها داشت. او اظهار داشت: بررسی های ما از زلزله كرمانشاه نشان داد هرجا مبحث مقررات ملی رعایت شده تخریب ها كمتر بوده است.
تركان درباره ی اهمیت اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان كه مربوط به نگهداری است، اظهار داشت: مهم تر از طراحی باید به رعایت مبحث ۲۲ در خصوص نحوه نگهداری ساختمان ها توجه گردد و اجرای این مبحث می تواند به ایجاد اشتغال در كشور هم كمك نماید.



1396/10/28
18:24:21
5.0 / 5
3279
تگهای خبر: تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید